10 jó tanács használt autó vásárlásához!

Könnyen a nepperek prédájává válhat az, aki nem körültekintően jár el egy autóvásárlásnál. Sok per van folyamatban, az utólagos bizonyítás már nagyon hosszadalmas, hogy kinek van igaza. A napokban pont az egyik legnagyobb kereskedő maradt alul a „meccsben”.

Használtautó vásárláskor az ördög a részletekben rejlik. Éppen ezért még a szerződés aláírása és a fizetés előtt érdemes a legapróbb betűket is elolvasni, ha kell ügyvéddel átvizsgáltatni a papírokat, átvilágítatni a céget.  Ez utóbbi igen furcsán hangzik, ám pont ezeknek az elmaradását támasztja alá az elmúlt napok legnagyobb autósbotránya, amely ugyan precedens módon zárult, de a vevő elég nagyot bukott, még ha pert is nyert az AAA autókereskedéssel szemben.  
A vevő a kocsit hazavitte, néhány napig használta, ám a történet a Totalcar beszámolója szerint váratlan fordulatot vett: a járgány lerobbant, nem indult többé. A család ezért a kereskedés csereszolgáltatásáról érdeklődött, mivel az AAA azt hirdeti, hogy hét napon belül kérdés nélkül visszaveszik a náluk vásárolt autót.

Hosszú évekig tartó pereskedés következett, ugyanis az AAA időközben kijelentette: erre az autóra nem vonatkozik a csere, ugyanis nem abban az állapotban vitték vissza, mint ahogy elhozták, vagyis elromlott.  A károsult ügyvédet fogadott, ám a fóti vállalkozás semmit nem ismert el, akkor sem, mikor kiderült, hogy az elhozott Suzukinak több hibája is volt, amit az átvételi jegyzőkönyv sem említett.

A kereskedés nem akarta kifizetni az autó javítási költségeit, sem a trélerezést, ezért per-pert követett. A Dunakeszi járásbíróság végül 275 ezer forintot ítélt a vásárlónak, ami az autó javítási költségeit nagyjából fedezi, de a perköltségeket is a család fizette, ami az ügyvédek díjával együtt félmillió forintra rúgott.

A napokban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 15 milliós büntetést szabott ki az AAA-ra, a cseregarancia miatt, amire többen is panaszt tettek náluk. Az AAA a bírság kifizetésének felfüggesztését kérte, amit a GVH nem engedélyezett, ezért a cég a Kúriához fordult, ahol azonban még nem született döntés.

Hogy miért a vevő a főnök? Íme, 10 tanács a vásárláshoz.

  1. Manapság rengeteg az eladó használt autó. Adjon magának a nézelődésre heteket, különben a nepperek, és a magas árréssel dolgozó kereskedők legjobb kuncsaftjává válik.  
  2. Olvasson fórumokat, vevők tapasztalatait a cégről, ahol a kiszemelt kocsit árulják, persze csak ha nem magánszemélytől vásárol. Ám vigyázat! Gyakran pont a magánszemélyt, főleg hölgyeket kérnek meg jutalék ellenében a nepperek, hogy hirdesse a kocsit sajátjaként. Ez a módszer ugyan bizalomgerjesztőbb, ám amikor kiderül, hogy a járművet éppen egy telephelyen lehet ezek után megtekinteni, már nincs miről beszélni.  
  3. Vigye el próbakörre az autót, de úgy, hogy egy szerelőjét kérje meg, kísérje el, aki előtte „ránézett” a kocsira. Minden funkciót próbáljon ki a klímától az elektromos ablakemelőkig! Gondoljon arra, ha valamit nem vesz észre csak az adásvételt követően, akkor azzal bizony már mehet is szerelőhöz. Nem véletlen említettük a klímát és az ablakemelőt sem. A klíma töltése minimum 15, javítása 30 ezer forinttól indul. Az elektromos ablakemelő javítása szintén 15 ezernél kezdődik, melyek már a vevőt terhelik, ha nem figyelmes!  
  4. Amennyiben a próbakör sikeres volt, egyezzen meg az eladóval, hogy egy szervizben átnézethesse az autót. Ezt általában akár kaució ellenében, akár pedig úgy megengedik, hogy az eladó elkíséri leendő vevőjét. Ha nincs takargatnivaló, akkor már ez jó jel.  
  5. Semmiképpen se az eladó autószerelőjével tárgyaljon. Feltétlen ellenőrizze a gépjármű okmányait, tartozékait is. Alapesetben az eladónak rendelkeznie kell a forgalmi engedéllyel, törzskönyvvel, szervizkönyvvel, 2 gyári indítókulccsal. 
  6. Sokat elárul, ha az autó műszerfalát, ajtait tükörfényesre szilikonozták, ezzel elvonva a figyelmet a kopott gumikról a fék-, gáz-, kuplungpedálon, az agyonhasznált biztonsági övről, a kopott sebességváltó gombról és a „legyalult” kormánykerékről, a deréktámasszal takart kihasadt üléshuzatról. Ezek mind árulkodó jelek, hogy brutálisan lelakták a járgányt, csak úgy, mint ha irreálisan kevés a kilométer az ilyen autóban.  
  7. Tehát igen kényes pont a kilométer. Ma már semmit nem jelent, ha kevés, míg régen fogóval, csavarhúzóval szerelték a kocsikat, napjainkban egy laptop elegendő az átprogramozáshoz.  
  8. Informálódjon a gépjármű fenntartási költségeit illetően is. Egy autót nem csak megvásárolni nehéz, hanem megfelelően fenntartani is. Tudja meg mennyibe kerül rá egy kötelező biztosítás és a teljesítményadó, esetleg a Casco is. 
  9. Szükséges egy eredetiségvizsgálat is, melyet fizethet az eladó is és a vevő is. Ez minden esetben úgynevezett alku tárgya szokott lenni. Ha megegyeztek, hogy ki állja ezt a költséget, úgy még az adásvételi aláírását követően vigyék el eredetiségvizsgálatra a járművet. 
  10. Végleges döntést követően pontos adatok megadásával ki kell tölteniük egy adásvételi szerződést. Bizalmatlanság ide vagy oda, nyugodtan ellenőrizze az eladó iratait, hogy tényleg a tulajdonostól veszi e meg a járművet. Be lehet menni egy okmányirodába, vagy akár a rendőrségre, lekérni az adatokat. Szokott a hatóság segíteni, legtöbbször csak annyit mondanak – a személyiségi jogok betartása miatt –, hogy „tiszta” vagy nem a járgány és a tulajdonos. Többre nincs is szükség.

Ha a vásárló használtan vesz autót, fontos tehát arra ügyelnie, hogy később csak olyan hiba miatt reklamálhat a kereskedőnél, amelyet a szerződéskötéskor nem ismert, vagy nem is kellett volna ismernie még akkor sem, ha körültekintően jár el.

Szintén lényeges, hogy a vevőnek kell bizonyítania a hiba fennálltát, adott esetben dokumentumokkal, bizonyítékokkal is. Amennyiben a hiba a vásárlást követő hat hónapon belül jött elő, akkor a kereskedő a fentiek teljesítése alól csak akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a hiba oka csak később, így a megvétel után keletkezett. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy a fogyasztó igénye megalapozott lehet. A Budapesti Békéltető Testület szerint fontos szintén tudni, hogy használt autóknál a vásárlástól számítva egy évig lehet reklamálni a hiba miatt, és ha az csak a hat hónapot követően, például a hetedik, nyolcadik hónapban jött elő, akkor már a fogyasztónak kell azt bizonyítania, hogy eleve hibásan adták el neki az autót. Más a helyzet viszont akkor, ha – a fentieken túl – a használt autóra még esetleg jogszabály folytán járó kötelező garancia, vagy önként vállalt garancia is vonatkozik, mivel a garanciaidő alatt előjött hiba esetén végig a kereskedőn áll az a bizonyítási teher, hogy a hiba oka csak később, a vásárlást követően keletkezett.
Jól látszik tehát, hogy a használtautó-vásárlás során sem nélkülözhető a fogyasztói tudatosság, milliós a tét, érdemes körültekintően eljárni.

BGA