5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak

Mindannyian tapasztaltuk már, hogy a másik fél sokszor teljesen másképp értelmezi, amit mondunk, mint ahogy azt mi gondolnánk. Gyakran pedig pont azért fordulnak elő félreértések, mert anélkül mondunk ki dolgokat, hogy alaposan átgondolnánk az általuk hordozott jelentéseket.

Ezért is fontos az érzelmi intelligencia szerepe a kommunikáció során. Különböző felmérések alátámasztották, hogy az érzelmi intelligencia szintjén még fejlődésre szorulunk, mivel arra fókuszálunk, mit fogunk majd mondani, és hogy a másik ember szavai milyen hatással vannak ránk, így könnyen előfordulhat, hogy nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre. Nem várhatjuk el, hogy megértsük a másikat, ha nem fordítunk rá elég figyelmet.

Összegyűjtöttünk 5 olyan kifejezést, amit jobb, ha kerülünk egy beszélgetés folyamán.

1. „Fáradtnak tűnsz”

 Aki kimerült, általában kedvetlen, komor és nem tud megfelelően koncentrálni a munkájára. Ahelyett, hogy közölnénk valakivel, milyen rosszul néz ki, kérdezzük meg inkább: Minden rendben van? Ne feltételezzük, hogy a másik segítségre szorul, inkább kérdezzünk rá. Így a másik könnyebben megnyílik nekünk, ami pedig ennél is fontosabb, hogy érzékeltetjük, rosszindulatú kifejezés helyett segítő szándékkal közeledünk felé.

2. „Te mindig…” vagy „Te soha…”

Az emberek nem egydimenziósnak látják magukat, így beskatulyázni sem szabad őket. Az ilyen általánosító kifejezések sokszor ellenérzés kelthetnek a másikban, így ezek helyett érdemes rámutatnunk arra, hogy mit tett a másik személy, ami számunkra probléma. Ha esetleg valami tényleg gyakran előfordul, akkor mondjuk inkább azt, hogy “Úgy tűnik, gyakran csinálod ezt…”, vagy “Túl gyakran előfordult már ahhoz, hogy észrevegyem…”.

3. „Amint azt korábban már említettem”

Mindannyian elfelejtünk néha dolgokat. Ezzel a kifejezéssel pedig csak azt erősítjük a másikban, hogy teher számunkra elismételni valamit, amit a másik esetleg nem értett meg elsőre. Ha nem vagyunk hajlandóak elismételni valamit, úgy tűnhet, mintha jobbnak éreznénk magunkat másoknál.

A fent említett kifejezés helyett, amikor elismétlünk valamit, arra törekedjünk, hogy a mondandónk egyértelműbb, logikus és érdekes legyen.

4. „Ahogy akarod”

Ha közömbösen állunk valamihez, a másik személy úgy érezheti, hogy számunkra nem fontos a problémája, pedig ők számítanak a véleményünkre. Inkább úgy fejezzük ki magunkat, hogy “Nekem erről nincs konkrét véleményem, de van pár dolog, amit érdemes lenne fontolóra venni…”. Ha véleményt mondunk anélkül, hogy állást foglalnánk, azzal kimutatjuk, hogy törődünk a másik fél problémájával5. 

5. „Legalább én soha…”

Ez a kifejezés tökéletes példa arra, ha el akarjuk hárítani a felelősséget saját hibáinkról, sőt még agresszívan is tesszük ezt, rámutatva arra, amit a másik személy követett el. Inkább azt mondjuk: “Sajnálom”. A tévedés beismerése, a bocsánatkérés mindig hatékony módja egy vita racionálisabb, nyugodtabb mederbe terelésére.