7 ok, amiért a főnöknek is kell coach

Ideges a főnök? Nem tudja megbeszélni senkivel a problémákat? Lehet, hogy a coach a megoldás. Íme 7 ok, amiért egy vezetőnek érdemes igénybe vennie coach támogatását.

1. Egy coach nem akarja megmondani a „tutit”

Egy coach nem akar okosabbnak látszani az ügyfelénél. Nem dolga tanácsot adni, a pálya széléről bekiabálva megoldást kínálni. Egy vezető nem véletlenül került abba a pozícióba, amit betölt. Számos tapasztalat, hasznos tudás birtokában van. Egy jó coach ezzel nem tud és nem is akar versenyre kelni. Abban segíti ügyfelét, hogy ezt a felhalmozott, de sokszor rejtett tudást a felszínre hozza, termőre fordítsa. A sportban is a legjobb versenyzőknek van csak személyi edzőjük – hasonló a helyzet az üzleti coaching esetében is.

2. Segít meglátni a fától az erdőt

Egy vezetőnek nap mint nap számos, nagyon különböző problémára kell megoldást találnia. Zűrös helyzeteket kell kezelnie, a kollégákat irányítania, fontos partnerekkel kapcsolatot tartania. A folyamatos tűzoltás mellett nehéz megállni és tiszta fejjel mérleget vonni, célokat meghatározni, letisztázni a valódi fókuszt. A coach egy jól strukturált beszélgetéssel, irányított kérdésekkel, aktív figyelemmel ebben a kuszaságban segít rendet tenni, tudatosítani, irányt kijelölni, eszközöket találni

3. Támogatás változások idején

Különösen fontos lehet a vezető számára a támogatás azokban az esetekben, amikor a megszokott körülmények helyett megváltozott kihívásokkal kell megküzdenie. Amikor a jól bejáratott, kialakított stratégiák nem működnek és új utakat, megoldásokat kell keresnie. Egy új teljesítményértékelési rendszer bevezetése, egy vállalati átalakítás, egy szervezetfejlesztési folyamat vagy például az Ipar 4.0 követelményeinek való szervezeti megfelelés kialakítása során megerősítést, támogatást tud nyújtani egy coach.

4. Testre szabott segítséget kínál

Szerencsére sok vezető felismerte már a vezetői tréningek hasznosságát és vesz részt ilyen típusú képzéseken. Legyen szó példának okáért akár az időgazdálkodás, a vezetői kommunikáció vagy a szituatív vezetés témaköréről, ezeken az alkalmakon a tréner által hozott esettanulmányokat vagy a résztvevők által hozott példákat dolgoznak fel a hallgatók, melyeknek nem biztos, hogy mindegyike releváns az adott ügyfél szempontjából. Egy coaching során ezzel szemben csak és kizárólag az ő személyes problémáival, feladataival foglalkoznak, testreszabott megoldásokat keresve személyes kérdéseire.

5. Külső, objektív, támogató partner

Egy főnököt a cégen belül kialakított képe, tekintélye sok esetben akadályoz abban, hogy dilemmáit, problémáit házon belül megossza valakivel. Ha érzi is, hogy a saját magában felmerülő kérdések megválaszolására és a tornyosuló akadályok leküzdésére szüksége lenne támogatásra, ezzel közvetlen kollégáihoz nem szívesen fordul. Magányos harcosként küzd inkább tovább, néha már a célt is szem elől tévesztve. Egy külső, objektív szemlélő ebben is nagy segítségére lehet egy vezetőnek. A coach előítéletek nélkül, nyitottan hallgatja meg őt és kíséri végig a megoldásig vezető úton.

6. Időhatékony megoldás

Egy vezető számára az egyik legnagyobb érték az idő. Az operatív teendők, a beosztottak irányítása és a területtel kapcsolatos stratégiai feladatok ellátása mellett szinte lehetetlen küldetésnek tűnhet hosszabb időre kiszakadni a mindennapi rutinból. A coaching folyamat során dedikáltan erre a célra szánt, általában egy-egy órás időtartamú, rendkívül fókuszált alkalmak teszik lehetővé, hogy a vezető a vállalkozása, vagy az általa vezetett terület mellett a saját fejlődésére is koncentráljon.

7. Folyamatos fejlődés

Egy rendszeres coaching sorozat folyamán lehetőség nyílik arra, hogy az adott ülés során kitűzött célok megvalósulását, a választott eszközök hatékonyságát az ügyfél a coach segítségével a következő találkozó során kiértékelje, elemezze. Ha szükséges, megerősíthetik a kijelölt irányt, de ha úgy látják, korrigálhatják azt, új fókuszt jelölhetnek ki, reagálhatnak a változásokra, hatékonyabb megoldásokat kereshetnek. A coaching nem egyszeri, gyors megoldást kínál a vezetőnek, hanem a folyamatos fejlődés és megújulás lehetőségét.

Vitéz Krisztián

MAPI Zrt.