A siker titka az érzelmileg intelligens vezető

Érzelmek az üzletben? A magas értelmi intelligencia ma már nem garancia semmire, ha ez nem párosul erős érzelmi intelligenciával. A vezetői kvalitások is nagyban múlnak az érzelmek felismerésének, kifejezésének és szabályozásának képességén. Azokon a munkahelyeken, ahol magas érzelmi intelligenciával rendelkező főnökök és munkatársak dolgoznak együtt, nagyobb a motiváció és jobb a teljesítmény.

Talán kevesen tudják, de kutatások igazolják, hogy milyen nagy hatással van egy-egy dolgozói közösségre a főnök érzelmi intelligenciája. A Gallup egyik kutatása 700 vállalat kétmillió munkavállalójának véleményét gyűjtötte be, s ez alapján foglalta össze, milyen kapcsolat mutatható ki a vezető érzelmi intelligenciája és a csapat teljesítménye között.

Az eredmény azt mutatja, hogy azokban a dolgozói közösségekben, ahol a vezető magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, négyszer kevesebben akarják elhagyni a csapatot, mint ahol alacsony a főnök képessége.

Egyes amerikai kutatók 33 egyéb képesség, jártasság mellett mérték az érzelmi intelligencia szerepét a sikerességben, és azt találták, hogy ennek szerepe a legnagyobb, mintegy 60 százalék.

Mi is az érzelmi intelligencia? Röviden megfogalmazva az érzelmekkel való bánás képességét jelenti. Akinél alacsonyabb ez a szint, annak még az olyan kisebb stresszhelyzetek, mint a sorban állás vagy a bevásárlás is komoly feszültséget okozhat.

Érdemes megvizsgálni, milyen képességekről is van szó, az érzelmi intelligencia szülőatyja, Daniel Goleman pszichológus négy fő területet sorol fel.

  1. Önismeret

Az önismeret azért kiemelten fontos, mert amíg saját magunkat nem ismerjük, azaz nem tudjuk, cselekedeteinket mi motiválja, addig nem tudunk megérteni másokat sem. Az önreflexió tudatos alkalmazása segít abban, hogy megértsük, miért viselkedünk úgy, ahogy az adott helyzetekben, és hogy szükség esetén uralkodni tudjunk magunkon, viselkedésünkön. Az önismeret tehát elengedhetetlen egy vezető számára ahhoz, hogy a szervezet működőképességét növelő terveket alakítson ki, illetve hogy ösztönözni tudja munkatársait a jobb eredmény elérésére. A jó önismerettel rendelkező vezetők magabiztosak, erőteljesen jelen vannak a csapatban, és képesek irányítani érzéseiket, hangulataikat, valamint az őket érő érzelmi hatásokat.

  1. Önmenedzselés

Ha egy vezető képes átlátni az előtte álló feladatokat, akkor képes arra is, hogy cselekvés előtt megtervezze, hogyan fogja elérni a célt. Fontos része ennek a tevékenységnek a pozitív hozzáállás is, bármilyen nehéz problémával szembesül is a vezető. Jellemzője az ilyen tulajdonságokkal rendelkező embernek, hogy hatalmas energiával és nagy elszántsággal veti bele magát az előtte álló feladatok megoldásába. Ahelyett, hogy feladná, szembeszegül a kihívásokkal és automatikusan rendszerbe szedi gondolatait akkor is, ha nyomás alatt van. Miután jobban kezeli a stresszt, a dühítő helyzeteket, minden szituációból ki tudja hozni a legjobbat.

  1. Szociális érzékenység, társas tudatosság

A szociális érzékenységgel rendelkező vezetők figyelnek másokra, érzékelik mások érzelmeit, képesek a feladatokat a beosztottak szemszögéből is áttekinteni, és valódi érdeklődést tanúsítanak problémáik, nehézségeik iránt. Ugyanakkor az adott szervezet felépítését ismerve képesek a jelen és a jövő feladatait előre megtervezni. Vezetőként, érzelmi intelligenciájukat használva, megértik beosztottjaik érzéseit és kívánságait. Képesek átlátni csapatuk szükségleteit, szempontjait, érzéseit és aggályait.

  1. Kapcsolatkezelés

A jó kapcsolatkezelési képességgel rendelkező vezető határozott vízióval rendelkezik feladatairól, s képes annak helyességéről meggyőzni munkatársait, illetve motiválni őket. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező vezető véleményvezér, aki képes gondolatainak, céljainak világos és meggyőző kommunikációjára, a nézeteltérések elsimítására, az adott szituációk kezelésére.