A Wizz Air a román piacot is átvenné

A Wizz Air kész átvenni a román Tarom nemzeti légitársaság helyét, amennyiben az csődbe megy – mondta Owain Jones, a Wizz Air vállalatigazgatója a román Economica.net oldalnak.

A gazdasági lap írása szerint a Tarom egyre nagyobb bajba kerül, a 2017-es évben a 10 százalékos forgalombővülés ellenére sem lesz képes nyereségesen üzemelni, és ez már a tizedik veszteséges év lesz. Az első félévben a korábbi négyszeresére, 100 millió lejre, 21,5 millió euróra nőtt a veszteség, amely a becslések szerint 45 millióra hízik a pénzügyi év végére. A lap megjegyezte, hogy a nagyobb veszteség az A310-es Airbusok visszaadása miatt alakult ki, és bár tervbe vették két szélestörzsű gép bérlését, a pénzügyi eredmények láttán ezt a tervet jövőre tolták el. Owain Jones azt mondta, a Wizz Air kész a Tarom helyét átvenni, amennyiben a légitársaság megszűnik, ahogy tette ezt a Malév esetében is. Nem felvásárlásról, hanem a társaság bedőlésével megszűnő egyes járatok átvételéről van szó.

A Wizz Airnek már csak azért is a rajtvonalnál kell állnia, mert fő versenytársa, a Ryanair is készen áll arra, hogy rárepüljön a román utasokra, sőt, a Lufthansa is méricskélte már a piacot., legalább is román lapértesülések szerint.

November elején Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója azt mondta a Ziarul Financiar című román gazdasági napilapnak, hogy a társaság a következő öt évben meg akarja kétszerezni utasainak számát a Romániát érintő járatain, hosszú távon 15 millió utas szállítására törekszik. A diszkont légi társaság tavaly több mint 5,5 millió utast szállított a romániai járatain, ami 23 százalékos növekedésnek felelt meg az előző évi adathoz képest. A légi társaság 2018-ban további 18 százalékos utaslétszám-bővüléssel számol. Kifejtette, hogy valamennyi romániai repülőtérrel számolnak, a Brassóban tervezett légi kikötő amennyiben megépül, onnan is fognak indítani járatokat. A brassói repülőtér megépítése évtizedek óta húzódik, az elmúlt években elkészült a kifutópálya, de a terminál felépítése késik. Váradi József elmondta, hogy a Wizz Air számára a romániai piac az egyik legnagyobb. Összesen tíz romániai repülőtérről üzemeltetnek járatokat.  

A Wizz Air 2011 óta piacvezető Romániában, addig a Tarom állami légi társaság birtokolta a piac legnagyobb szeletét az utaslétszám alapján. A fő vetélytársa jelenleg a szintén diszkont légi társaságnak számító román Blue Air, amely az idei első kilenc hónapban 3,88 millió utast szállított a tavalyi azonos időszakban jegyzett 2,6 millióhoz képest. Tavaly összesen 16,4 milliónyian utaztak repülővel a Romániát érintő valamennyi járaton.