Befektetőknek: Felfelé indult a Masterplast árfolyama


hirdetés


Másról sem hallani az elmúlt években, mint a hatalmas lakásépítési és vásárlási lázról, ennek mentén pedig az építőipar fellendüléséről. A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett egyetlen tisztán építőipari cég, a Masterplast Nyrt. mégsem remekelt eddig, de végre az elmúlt két hónapban már lendületesen drágulni kezdett. A társaságba beszálltak a Videoton-csoport vezetői is.

Februárban még 560-570 forinton adták-vették a Masterplast Nyrt. részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén, a napokban azonban már 645 forint körül születtek az üzletek. Ezzel az elmúlt időszakban a hazai börzén a Masterplast volt az egyik legjobban teljesítő részvény.

Ígéretes cég volt mindig is

A sárszentmihályi cég leginkább szigetelőanyag-gyártással foglalkozik, illetve a saját termelésen felül kereskedik is építőanyagokkal.

Sok más, az elmúlt években a tőzsdére lépő kisebb céggel ellentétben sohasem csak egy ígéret, hanem mindig is működő, komoly cég volt, gyártással, kereskedéssel, sok alkalmazottal, komoly üzletemberekkel a fontosabb testületekben.

A cég tisztességes szándékai nem kérdőjeleződtek meg soha, bár az ukrán polgárháború rossz hír volt az éppen Lembergben gyárat tervező cégnek, ahogyan az sem volt pozitívum, hogy a cégnek a befektetők előtt is kezelnie kellett egy NAV-vizsgálatot, amely ÁFA-csalást firtatott.

Csupa jó hír

Ezeket leszámítva azonban többségben voltak a jó társasági hírek, a cég forgalma stabil volt, igaz a növekedés mértéke azért nem volt kiugró. Pedig a hazai és vajdasági gyártású építőanyagokat Európa keleti felén, de több nyugati országban is sikerrel értékesítette a cég.

A fő termékeket már csak azért is jól el lehetett adni, mert sok uniós program is volt az energia-hatékonyság javítására, a cég pedig alapvetően ilyesmivel foglalkozik, a szigetelést a levegővel telefújt műanyagkristályokba (sztirol) szorított levegő végzi.

Mindenesetre, ha leírjuk a cég elmúlt években tapasztalható működési környezetét, alighanem inkább az lesz a meglepő, hogy miért szenvedett mégis évekig a részvény. Nézzük a fő paramétereket!

A kelet-közép-európai régióban gyakorlatilag mindenhol emelkedik a GDP, nőnek a bérek, egyre többen újítanak fel, vagy akár vesznek is lakást, sokan építenek is, ehhez olcsó a hitel, sok az állami program. Magyarországon ilyen például a CSOK, vagy ilyen volt az adókedvezmény.

Lassan indult be

Meglepő módon a cég számain sokáig nem látszott a boom. Érvként elhangzott, hogy bár már megindultak a lakópark-építések, de a szigetelés csak a végső munkafázis, így a Masterplast forgalmában majd csak később jelentkezik a fellendülés. Nos, ez végre a 2017-es számokban már érezhető volt.

Ráadásul a társaság a hazai és vajdasági (szabadkai) gyártásával remekül ötvözte az unión belüliség és az unión kívüliség előnyeit. Szerbiába ugyanis büntetővám nélkül lehet kínai alapanyagot importálni, de egy szerb – uniós egyezménnyel a végterméket mégis alacsony adó- és vámterheléssel lehet értékesíteni.

Minden összeállt

Már-már tényleg minden összeállt, de a befektetők csak nem iparkodtak a papírokért. A legutóbbi fejlemények, vagyis a másfél hónapja megérkező, de már régóta várva várt drágulás magyarázata sokféle lehet.

  • A cég 2017-es adózott eredménye 2,7 millió euróra nőtt, a megelőző évi 2,3 millió euró után.
  • Pozitív elemzések jelentek meg a társaságról (ezeket az MKB munkatársai készítették), amelyek vételre ajánlották a papírt, ráadásul a BÉT egy friss támogatási programjában széleskörűen be is mutatta a „Buy” minősítésű elemzéseket.
  • A társaság 251 millió forintos vissza nem térítendő támogatást nyert el a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a hazai (káli) gyártóbázis fejlesztéséhez.
  • A befektetők üdvözölték azt az új vállalat-vezetési modellt, amely szerint a cégnél szétválasztották az elnöki és a vezérigazgatói posztot, és az emblematikus alapító (Tibor Dávid) stratégia-alkotási feladatai mellé egy professzionális menedzser (Piry László) érkezett az operatív vállalat-vezetői feladatokra.
  • A társaságba több mint 5 százalékkal beszállt Lakatos Péter és Sinkó Ottó, a Videoton-csoport vezetői, amivel erősödhet a Masterplast ipari kapcsolatrendszere.

Meddig tart?

A Masterplast most tényleg jó vételnek tűnik, de mint minden a gazdaságban, az építőipar is ciklikus, hullámzik. Amikor 30-50 ezer hazai építőipari szakember elment Nyugatra dolgozni, akkor az építőipari munkaerőhiány már gátja a további fejlődésnek.

Részben azért, mert ha nincsen aki megcsinálja a házakat, akkor bizonyos beruházások csúsznak, elmaradnak.

Részben pedig azért, mert ha az építőiparban jelentősen megemelkednek a munkadíjak és a vállalási költségek, akkor ennyire már nem fog hasítani a lakásépítés. Hiszen a korábbi évek elmaradt épitkezései már megvalósultak, az újaknál meg nem feltétlenül jön ki jó matek. Ha nagyon drágán lehet csak kivitelezőt találni, akkor vagy árat kell emelni, vagy szűkül a marzs.

A Masterplast nagy szerencséje ebben a helyzetben, hogy célpiacait tekintve is több lábon áll, ráadásul az ő bizniszében nem feltétlenül az új építés a kulcs, a felújítás, a szigetelés rendbetétele ugyanolyan fontos lehet.