Brit biztosítók: Az önvezérelt autó még nem önvezető

A Brit Biztosítók Szövetsége figyelmeztette a gépkocsigyártókat: marketingjükben ne használják az önvezető  – self-driving – kifejezést, mert az megtéveszti az autósokat, s túlzottan magabiztossá, könnyelművé teszi őket, és ilyen autók még ki sem jöttek a gyárakból.

Már szép számmal futnak az utakon “robotpilótás” gépkocsik, amelyekbe beépített automatikák vezérlik az útvonal követést, a sebességet, a távolságtartást. De ezek még nem tekinthetők teljesen automatizált, önvezető autóknak, mert nem nélkülözhetik az emberi beavatkozást, azt hogy a vezető minden pillanatban ellenőrzése alatt tartsa a jármű üzemmódját, s ajánlatos, hogy ne engedje el a volánt.

Angliában áprilisban bevonták egy vezető jogosítványát, mert azon kapták, hogy az anyósülésről “vezeti” kocsiját.

A Brit Biztosítók Szövetsége szerint az autósok még nem eléggé felkészültek a legújabb fejlesztések befogadására, s arra ösztönzi a gyártókat, hogy pontos leírással, részletes tájékoztatással segítsék a vásárlókat, hogy azok tisztában legyenek választott autójuk automatizáltsági fokával, vezérlő berendezéseivel, vagyis azzal, mi az ő dolguk és felelősségük gépkocsijuk biztonságos üzemeltetésében. Azaz: legyen világos, ki vezeti az autó, a vezető vagy az automatika? Ez a biztosítóknak is érdeke, mert fontos szempontokat adhat a biztosítások kockázatának elbírálásához.

A biztosítók ugyanakkor nem aggályoskodnak a gyártók folyamatos, fokozatos fejlesztési törekvései miatt. Meglátásuk szerint az automatizáltság,

az önvezérlés jelenleg hármas szinten áll, 

és javasolják ennek bevezetését. Ez lenne az, amikor a vezető már megengedheti magának, hogy levegye a kezét a kormányról, de nem mentesülhet attól, hogy minden pillanatban kontrollálja a vezérlést.

Következő lépcső lehet a négyes szint, a vezető nélküli – driverless - kategória. 

(Már folyik ilyen járművek tesztelése is, de ezek még nem teljesen biztonságosak, vagyis még “érzéketlenek” bizonyos forgalmi helyzetekben.)

A brit gépjárműgyártók és  -kereskedők társaságának képviselője is elismeri: ”Hosszú még az út a teljesen önvezérelt, önjáró autók kibocsájtásáig.” Bár annyira nem lehet időben távol:

szakértők 2021-re jósolják az első ilyen gépkocsik megjelenését az utakon.

A biztosítók, a gépjárműgyártók és forgalmazók, valamint az állami szabályozó intézmények most arra készülnek az Egyesült Királyságban, hogy közösen kidolgozzák azokat a nemzetközi standardokat, amelyek meghatározzák és egyértelműsítik a járművek automatizáltsági szintjét.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*