Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában

Ben Francis Gymshark márkája már 100 millió fontos forgalmat bonyolít, miközben a fiú mindössze 26 éves.

Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Míg sok fiatalnak nagy erőfeszítésébe kerül start-up vállalkozását nyolc órás napi munka mellett fenntartani, Ben 2012-ben délelőtt nappali tagozatos egyetemista volt, éjszaka pedig pizza-futárként dolgozott.

„Felkeltem és elmentem az Aston University előadásaira, kora délután hazamentem, majd délután 5-től 10-ig a Pizza Hut-nál dolgoztam” mondja. „A Gymshark – vállalkozással kapcsolatos e-mailekre a megbízások teljesítése között tudtam válaszolni. Azután hazamentem, rendbetettem a honlapot és új termékeket agyaltam ki.”

Két fárasztó év után, amikor friss vállalkozása már tekintélyes, 250 ezer font bevételre tett szert, Ben otthagyta az egyetemet és a pizza-futári állást is, hogy figyelmét vállalkozására összpontosíthassa (1 angol font = 370,67 Ft).

A Gymshark forgalma idén várhatóan eléri a 100 millió fontot.

Ben lelkében már akkor is égett a vállalkozói szellem, mielőtt megalapította a Gymshark-ot. Fiatal tizenévesként egy olyan honlapot hozott létre, amelyen autó rendszámtáblákat árusított. Mint rendszeres konditerem látogató, később összeállított és elindított két, fitness gyakorlatokat tartalmazó iPhone applikációt, amelyek egyike mintegy 8 ezer fontot hozott neki. Ezt követte a Gymshark ötlete; egy olyan on-line kiskereskedelmi vállalkozás, amely a fitness-hívőket célozta meg.

Kezdetben étrend-kiegészítőket árusított. „Mivel sűrűn jártam  konditerembe, alapvetően a fitness ipar érdekelt, abba akartam bekapcsolódni” mondja. „Az ott zajló életet akartam összekapcsolni egy honlappal.” Amikor Ben rájött, hogy az étrend-kiegészítők árusításának haszonkulcsa túlságosan alacsony, egy másik területre is belépett – a ruházati kereskedelem világába.

„Körbenéztem és egyetlen olyan cuccot sem találtam, amelyet viselni akartam volna” mondja. „Akkor rajta, mondtam, csináljuk meg mi magunk”. Bátyja és barátai segítségével Ben vásárolt egy varrógépet és egy textília-nyomtatót. Szülei garázsában konditermi mellényeket és pólókat kezdett gyártani. „Nagymamám függönyöket készített, így meg tudott tanítani varrni” mondja. „Jól emlékszem: 10 megrendelésünk volt, és 12-15 termék legyártása szinte az egész napot elvitte. De a tanulás közben jól szórakoztunk”.

A ma 26 éves Ben bevallja, hogy amikor a Gymshark először vágott bele a ruházati üzletágba, nem volt elképzelése a vállalkozás bővítéséről. „Inkább arra gondoltam, hogy én tényleg ilyesmit akarok viselni, ezért megcsinálom”.

A vállalkozás elkezdett hát testépítő mellényeket készíteni, amelyek jól illettek a karcsú tizenévesekre, szemben a bolti kínálattal, amelyet idősebb, már kialakult izomzatú emberek számára terveztek. Ben hozzáteszi: gondolkodott termékei árazásán is. „Szó szerint abból indultunk ki, mi magunk mennyit fizetnénk az egyes cikkekért” mondja. Különösképpen nem fontolgattuk a dolgot.

Hat évvel elteltével a Gymshark-nak már 1,2 millió vásárlója van és központjában, West Midlands-ban 215 alkalmazottja dolgozik.
Hogyan tudott a vállalkozás ilyen gyorsan felnőni? Röviden szólva a szociális média nagyon okos alkalmazásának köszönhetően. A Gymshark úgy döntött, ingyen ruházattal látja el a meghatározó „influenszereket”, a helyileg, illetve országosan ismert és tekintélyes testépítőket, illetve fitness-őrülteket.

Abban bíztak, hogy ezek a sztárok saját YouTube és Instagram oldalaikon kedvezően nyilatkoznak majd a Gymshark termékekről és követőik ezt nem hagyják figyelmen kívül.

Az ötlet jobban bevált, mint azt remélni merték, és a rendelések hamarosan elárasztották a vállalkozást.

Az ugyanakkor nehéz feladatnak bizonyult, hogy a saját honlapjuk iránti érdeklődést fenntartsák és a lehető leglátványosabbá tegyék. Ma az Instagramon 2,4 millió, a Facebook-on 1,5 millió követőjük van.

Az utóbbi időben a vállalkozás világszerte rendezvényeket tart, ahová meghívja a márka híveit és találkozókat szervez számukra az infuenszerekkel. Jellemzően több száz résztvevőjük van. A Gymshark ismételt sikereinek másik fő eleme, hogy Ben segítésére tapasztaltabb kezeket hozott a vállalkozásba. Egy sportruházati szakember, Stewe Hewitt 2015-ben ügyvezető igazgatóként csatlakozott, majd tavaly áprilisban vezérigazgatói kinevezést kapott.

Ben maradt a többségi tulajdonos, Stewe Hewitt-nek és a stratégiai igazgatónak, Paul Richardson-nak is jelentős üzletrésze van. Egy további részvényes Ben barátja, Lewis Morgan, aki segített a Gymshark elindításában, de néhány éve távozott a cégtől.

Emily Sutherland, a Drapers kereskedelmi magazin szakújságírója úgy véli, hogy Gymshark sikerének titka a szociális média influensereinek közreműködése. „Az influenserek véleménynyilvánításainak köszönhető, hogy a vásárlók a Gymshark termékeit választották a többi márkával szemben, mert személyes kötődést éreznek irántuk” mondja. Hozzáteszi, hogy mivel a Gymshark kizárólag egy on-line és közvetlenül a vevőnek árusító márka, „képes volt rugalmas maradni, gyorsan válaszolni a piaci változásokra, és nem terhelik súlyos raktározási költségek”.
A jövőt illetően a Gymshark a külföldre irányuló eladások volumenének bővítését tervezi. A vásárlók 40 százaléka már az Egyesült Államokból érkezik. A jelenlegi 11 nemzetközi, országonként tagolt on-line áruházat 2020-ig 25-re kívánják bővíteni. Szó van arról is, hogy elindítanak egy hagyományos áruházat.

“Ritkán járok vásárolni, de azt hiszem, a legjobb megoldás, ha valahol létrehozunk egy állandó értékesítési központot” mondja Ben. „Nem vagyok biztos a dologban, nagy épületre lenne szükségünk. Egy menő helyet akarok létrehozni”.

Via BBC