Egyre nagyobb az aggodalom az autógyártóknál

Főhet a fejük az autóipar vezetőinek, akik a közelmúltban a Paris Motor Show vendégeiként találkoztak egymással. Sok okuk van az aggodalomra: a világkereskedelem feszültségeitől kezdve az elektromos autók képében megjelenő fenyegetésen át a szigorú szennyezőanyag-kibocsátási célokig, írja a német Deutsche Welle hírügynökség. 

A kétévente megrendezésre kerülő Paris Motor Show-n közel 50 autógyártó mutatja be legújabb fejlesztésű modelljeit és harcol a világ autó-imádóinak kegyeiért. Annak ellenére, hogy Európa egyik legnagyobb autó-kiállítása, a Paris Motor Show idén  sokkal szerényebbnek tűnik, mint az előző években.

Néhány apróság jelzi, hogy a rendezvény iránti lelkesedés csökkenőben van. Ilyen például, hogy viszonylag könnyű szállást találni a Show közelében és a kiállító standok környezete, ahol az elmúlt években egymást taposták az emberek, tágasabb. Szembesülve néhány iparági óriás visszafogott marketingköltségvetésével, a szervezőknek az esemény időtartamát a megszokott 16 -ról 11 napra kellett csökkenteniük.

A legbeszédesebb azonban 18 márka távolmaradása, közöttük a Volkswagen, a Ford, a Nissan, a Lamborghini és az Opel.

A nagyszabású autókiállítások szervezői keményen küzdenek azért, hogy jelentősek maradhassanak. Azok a cégek, amelyek elmentek a kiállításra, a nagyok távollétében jelentősebb teret kaptak jövőbeni kínálatuk bemutatására. A Renault vezető nélküli luxus járműve, az EZ Ultimo, és a DS aszimmetrikus, űrhajó-szerű X E-Tense modellje a sajtónapon jelentős figyelmet is kapott a korábbi favoritok, így a BMW új 3-as szériájának felújított változatai mellett.

A Renault EZ-Ultimo tanulmányautó a Párizsi Autószalon sajtónapján, (MTI/EPA/Ian Langsdon)

Az egy márkával piacra lépő, új autógyártók a Paris Motor Show-t ugródeszkának is tekintették. A VinFast, Vietnam első nagy autógyártója legelső modelljét a francia fővárosban mutatta be, a Lux A2.0 és a Lux SA2.0 típusokat, egy szedánt, illetve egy SUV-ot.

A hétköznapok nyomasztó gondjai azonban megnehezítik, hogy az autógyárak életét.  Problémát okoz a rendezetlen Brexit, s hogy az milyen további gondot okoz majd a beszállítói láncolatokban. Egy másik aggály az európai autókat még mindig fenyegető amerikai vámok kérdése, valamint az a kihívás, amelyet az új mobilitási vállalkozások, mint az Uber és a Waymo jelent a hagyományos autógyártó iparra.

Az elmúlt néhány nap fejleményei jól tükrözik a világ autógyártói előtt álló nehézségeket. A német kormány például rászánta magát egy, a  dízel motorok szennyezőanyag-kibocsátási botrányának három éves folyamatát lezáró terv kidolgozására. A terv nemcsak, hogy hatalmas terhet rak az autógyárak vállára, de a BMW-t és a többieket abba a fájdalmas helyzetbe kényszeríti, hogy azokon a csillogó párizsi standokon védjék meg dízel-motoros autóikat, ahol legújabb elektromos járműveiket állították ki. 

“Számunkra teljesen egyértelmű, hogy a mieink a legtisztább dízelek a piacon; független elemzések ezt bebizonyították” mondta a BMW fejlesztési főnöke, Klaus Frölich a DW-nek. „Támogatjuk a szoftverek frissítését, készen állunk arra is, hogy megújítsuk az autóparkot, hiszen a német járműflotta a legidősebb Európában” jelentette ki. Azonban, tette hozzá, „nem támogatjuk a motorok felújítását”.

Az iparágnak más problémákkal is szembe kell néznie. Az Európai Parlament a közelmúltban elfogadta azt a javaslatot, amely szerint 2030-ra a 2020. évi szinthez képest további 40 százalékkal kell csökkenteni az új személy- és teherautók CO2 kibocsátását. Ez jóval komolyabb cél, mint amelyet az Európai Bizottság és az autógyártó ágazat irányzott elő.

A Bizottság által tavaly kezdeményezett javaslatok szerint a cél 2030-ig a kibocsátás 30 százalékkal történő csökkentése. Az autógyártók ezt a követelményt is túl magasnak tartották, a környezetvédelmi csoportok azonban nagyobb csökkentést tartottak kívánatosnak. Az Európai Parlament által kitűzött célt még a tagállamok kormányaival folytatott tárgyalásokon kell véglegesíteni, ennek azonban várhatóan nem lesz akadálya.

A szennyezőanyag-kibocsátás csökkentés nagyratörő céljai – még ha azok esetleg tompíthatóak is – komoly fejfájást okoznak az autógyártóknak. További gond forrása lehet, hogy megvalósulásuk munkahelyek elveszítésével és ágazati zavarok kialakulásával járhat.

Párizs közlekedésért felelős alpolgármestere, Christophe Najdovski számára a megoldást nem is a benzin és dízel-motoros autók elektromos járművekre történő cseréje jelenti. Ő nem csak bizonyos autókra haragszik, hanem magukra az autókra. „Meg kell értetnünk az autógyártókkal, hogy nem engedjük át az autóknak azokat a területeket, amelyeket korábban átengedtünk. Ma már nem tehetjük. A közterületeket meg kell osztanunk másokkal, így a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal.”