Mindenképp a Nike győz a foci vébén


hirdetés


Az amerikai sportszergyártó focihoz kapcsolódó bevételei az idei pénzügyi évben várhatóan meghaladják a 2 milliárd dollárt. Németország korán búcsúzott, így vele együtt az Adidas is vesztett.

Az amerikai gyártó mezében játszik Brazília, Franciaország és Anglia, valamint Horvátország is. A brazilok már kiestek, Franciaország és Horvátország döntőt játszik. A Nike-nak ez tiszta nyereség.

Az Adidas az európai profi klub-ligákban, valamint az amerikai fociligában dominál, nagy ellenfele, a Nike viszont a vébé számára szerencsés alakulása révén a válogatottak piacán arat. Egy labdarúgó világbajnokság olyan horderejű esemény, amely az adott évben mindent visz a sportágban. A sportruházat gyártók általában egy ilyen nagy esemény előtt adják el a csapatokhoz kapcsolódó ajándéktárgyak zömét: mezeket, cipőket, nadrágokat, sálakat, sapkákat. Egy csapat sikere a vébén azonban olyan horderejű, hogy a viadal után is megdobja az eladásokat. Így az, hogy a vébé legjobb négy csapata között három Nike mezben játszik – játszott, jótékonyan hat majd az eladásokra. A belgák Adidasban feszítettek, így azért a német gyártónak is jutott valami.

A 2014-es brazil vébén volt az első, amelyen több csapat játszott Nike mezben, mint Adidasban. A német cég az idén megpróbált visszavágni: a 32 résztvevőből 12-en fociztak három csíkos felsőben. Köztük olyan esélyesek, mint Németország, Spanyolország, valamint a házigazda oroszok.

Gyorsan beütött azonban a krach: Németország, a 2014-es világbajnok már a csoportkörből kiesett. Az Adidas részvényeinek árfolyama a meccs utáni napon 2,4 százalékkal zuhant.

A német csapat kiesése nehezen felmérhető veszteség – a sportszergyártó számára is. 2014-ben az Adidas 9 millió csapatmezt adott el, ennek nagyjából egyharmada német válogatott trikó volt. A mezek 10 százalékát a világbajnoki győzelem után vették meg. A németek kiesése után fájó vereség volt az Adidas mezben leszereplő Argentína kiesése, valamint az is, hogy a három csíkos mezben játszó Mexikót a Nike logós brazilok verték ki.

A vébéhez kapcsolódó sportruházat eladások másik nagy tételei a cipők. Itt azonban a mezekkel ellentétben főleg egyéni szponzorációkról van szó. A Nike vébé előtti becslése szerint az Oroszországban pályára lépő labdarúgók 60 százaléka az ő cipőiben szántja fel a gyepet. A vébé június 14-iki kezdete óta a Nike részvényeinek árfolyama 3 százalékkal erősödött. Az Adidas 5 százalékkal gyengült.