Ha túl nagyra nősz, valaki megharagszik rád

Minden vállalkozó számít arra, hogy üzletének indításakor akadályokba ütközik. Azt azonban kevesen hiszik, hogy fenyegetések vagy akár vandál támadások áldozatai lesznek.

Amikor Rune Sovdahl és Anton Skarlatov 2009-ben elindította a Fantastic Services (Fantasztikus Szolgáltatások) nevű vállalkozást, vagy 10, a cég logóját viselő autó gumiabroncsait két hónapon keresztül szétvagdosták. Rune Sovdahl szerint egy versenytárs lehetett a támadások mögött. „Korábban is kaptunk fenyegető Facebook-üzeneteket, amelyek azt ígérték, hogy „tönkretesszük a honlapotokat”. Ez meg is történt, mondja Rune Sovdahl. „Azt hiszem, felismerték, hogy nekünk több autónk járja az utcákat, mint nekik és féltették a piacukat” mondja a dán férfi. „Körülbelül 100 autónk mozgott a városban, váratlanul mindenütt felbukkantunk”.

A fenyegetés azután megszűnt, mondja a 43 éves vállalkozó, de tanultak belőle. „Azt hiszem, vállalkozóként meg kell tanulnod: ha túl nagyra nősz, valaki megharagszik rád”.

A ma több, mint 25 ház-körüli szolgáltatást, így takarítást és kertápolást ajánló Fantastic Services közel egy évtizede indult útjára, amikor Rune Sovdahl és Anton Skarlatov egy partin találkoztak.

Rune Sovndahlnak egy takarítóra volt szüksége és Anton Skarlatov, aki egy barátja takarító vállalkozását vezette, felajánlotta a segítségét. „Megnéztem a honlapját és úgy gondoltam, megvan bennük a növekedési esély” mondja Rune Sovdahl. “Ezt az iparágat senki sem vette komolyan. Aki már a piacon volt, nem tűnt jól szervezettnek – például nem tudták, hogyan lehet fogadni a bank-kártyás fizetést. Olyan volt, mint a szolgáltatások Vadnyugata”.

Izgatottan nekiláttak, hogy meghódítsák a megítélésük szerint hatalmas piacot. Mindketten befektették 30 ezer angol font megtakarításukat és néhány hónapra rá elindultak (1 angol font = 365,25 Ft.) „Teljes volt a zűrzavar” ismeri el Rune Sovdahl, aki akkor a Lastminute.com technológiai vezetője volt.

“Először túl sok olyan takarítónk volt, akik nem tudták, mit csinálnak, majd túl sok ügyfelünk lett. Az igény olyan nagy volt, hogy folyamatosan bővülnünk kellett. A megrendeléseket fogadó telefonközpontunkat kiszerveztük Bulgáriába, de később visszavettük.”

Sok versenytársuktól eltérően a Fantastic Services franchise-modellként működik. „Míg mindenki más egy külön piactérként dolgozott, mi változtattunk a felálláson” mondja Rune Sovdahl. “Egy sor olyan vállalkozóval működünk, akik a mi előírásaink szerint dolgoznak. Valamennyien válogatott, képzett, ellenőrzött emberek. Minőséget kell szolgáltatnunk”.

A Fantastic, amely brit nagyvárosokban vehető igénybe, így Londonban, Liverpoolban és Oxfordban, fokozatosan egyéb szolgáltatásokba is belevágott, így raktározásba és általános lakás-karbantartási munkákba.

A szolgáltatás díjai változóak: egy takarító 12 fontos tételétől a több, mint 150 fontba kerülő rovarirtásig. Nem minden ment azonban terv szerint – a gyermek-felügyeletet például 6 hónap múlva megszüntették, mert kiderült, hogy „nem illett bele a rendszerbe”.

A London Bridge székhelyű vállalkozás havonta átlagosan 40 ezer szolgáltatást nyújt az Egyesült Királyságban. Míg az elmúlt 12 hónap bevétele közel 10 millió font volt, a nyereség alig érte el a 44 ezer fontot.

“A profit sovány, ha folyamatosan fejleszted a vállalatot” mondja Rune Sovdahl. „Semmiből építettünk fel egy teljes CRM-et (ügyfél-kapcsolatokat kezelő rendszert), két applikációval. Ez komoly pénzbe került.”

A folyamatos alkalmazkodás jegyében a vállalat új piacokra terjesztette ki tevékenységét. Megjelent Ausztráliában és az Egyesült Államokban, ahol szőnyeg-tisztítással foglalkoznak. Mivel egyre több ügyfél on-line rendel, a vállalat létszámát egyidejűleg 600-ról 350-re csökkentették. Noha a bővülés a nyereség rovására történt, a Fantastic tárgyalásban áll lehetséges befektetőkkel. „Újabb területekre akarjuk alkalmazni ugyanezt a modellt és bevonunk további szolgáltatásokat is.”

Mielőtt a Fantastic-ot megalapította, Rune Sovdahl Dánia egyik legjobb éttermének, a L’Alsace séfje volt, mindaddig, amíg egy kagyló-allergia 2002-ben távozásra nem kényszerítette. A dán, aki ma London központjában él feleségével és kisfiával, a Lastminute ügyvezetői posztjának betöltése mellett egy sor más vállalatot is alapított. Volt közöttük divattal, olcsó hívásokat biztosító telekom szolgáltatással, zenei-és tánc-oktatással foglalkozó egyaránt. 

Rune Sovdahl bevallja: még nyaralásai idején sem tétlenkedik. „Nincs értelme csak ülni a tengerparton – muszáj valamit csinálnom”. Öt éve, amikor Mexikóba látogatott, elhatározta: megtanul búvárkodni. “Megszereztem a nyíltvízi jogosítványt, majd a barlang- és a mély-tengeri  búvárkodásba kezdtem, hogy olyan helyeket lássak, amelyeket nagyon kevés ember láthatott. Ez egy hihetetlen világ”.

Mint örök vállalkozónak, erről a hobbyról is egy üzleti ötlet jutott az eszébe: „annyira megszerettem a búvárkodást, hogy megnőttek az ezzel kapcsolatos költségeim. Ezért beszálltam egy búvárfelszerelésekkel foglalkozó üzletbe, és alkut kötöttem a tulajdonossal.”