HÁROM SIKERES NAGYVÁLLALKOZÓ, AKIK MOST KOMOLY KIHÍVÁSSAL NÉZNEK SZEMBE

Az elmúlt évek kedvező gazdasági környezete és tőzsdei szárnyalása lehetővé tette, hogy néhány, már korábban is sikeres vállalkozó a világ legnagyobbjai közé emelje cégét, páratlanul sikeresen. Most a sikerek csúcsán váratlan kihívásokkal néznek szembe, vajon hogy birkóznak meg velük?

A három vállalkozó neve ikonikus: Mark Zuckerberg, a Facebook, Jeff Bezos, az Amazon, és Elon Musk, a Tesla főnöke. Ők hárman az abszolút sikeres vállalkozó szinonimájává váltak, teljes joggal, ugyanakkor most mindhármuk egy-egy váratlan nehézséggel kell, hogy megküzdjön. Hogy a nehézségek nem kicsik, azt cégeik részvényárfolyamának visszaesése is mutatta, bár hozzá kell tenni, hogy hatalmas sikerük és ismertségük részben a részvények páratlan szárnyalásának köszönhető.

Musk és a Tesla

Kezdjük Elon Musk esetével, akit tulajdonképpen nem is egy teljes váratlan probléma ért, csak arról van szó, hogy egy gyártási folyamat sokkal nehezebben megy, mint azt ő maga és a piac egésze várta. Nevezetesen a Model 3-as típusú autóról van szó, amely a Tesla első tömeggyártású járműve lenne, a tervek szerint több milliót adnának el belőle. Ez ráadásul reális is, mivel a vásárlók sorban állnak a típusért, mint egykor az állami Merkúr vállalatnál a Trabantokért.

A problémát az okozza, hogy a gyártás felfuttatása sokkal lassabban megy, mint ahogy azt Elon Musk szerette volna. Egy ilyen művelet nem egyszerű még egy régi, évi több millió autót eladó gyártónak sem, hát még egy olyannak, amelyik viszonylag új a szakmában. A Tesla számára ennek most különleges jelentősége van, mivel az eddig veszteséges, és ezért állandóan tőkepótlásra szoruló cég a Model 3-tól reméli, hogy nyereségessé válik.

Áprilisi tréfa

A tervek szerint már tavaly fel kellett volna futnia a termelésnek heti 5000 darabra, ez azonban nem sikerült, és mivel még most az első félévben sem jött össze a dolog, a befektetők kezdtek megijedni, egyes elemzők pedig egyenesen azzal riogattak, hogy a cég finanszírozhatatlanná válik. Elon Musk viszont nem akárki: az űrhajózásban a visszatérő, újrafelhasználható rakétákkal elért páratlan sikerei azt sugallják, hogy nincs számára lehetetlen. Így vagy úgy, de felfuttatja az autógyártást, hisz mi az egy űrhajóhoz képest?

A vállalkozó április elején még tréfálkozott is a cég csődjével, de ebből más sejthető volt, hogy látja az alagút végét, hisz különben ilyen súlyos kérdésben nem tréfálna. Nos, utána be is jelentette, hogy elérte a heti 2000 darabos gyártást, ami önmagában még nem olyan sok, de innen már nyilván nem nehéz elérni az 5000 darabot, ami már akkora árbevételt biztosít, hogy nincs szükség további tőkeemelésre, hitelfelvételre vagy kötvénykibocsátásra.

Jeff Bezos és az elnöki intelem

Az Amazont a világ második legnagyobb tőzsdei cégévé növesztő Jeff Bezos egészen másféle nehézséggel került szembe: sikereit maga az amerikai elnök irigyelte meg, pontosabban úgy vélte, hogy vállalat nem fizet eleget a postának a csomagküldésért, és elég adót sem fizet. Nos, Amerikában meglehetősen szokatlan, hogy magasrangú politikus, pláne az elnök egy magáncéget bíráljon, így ijedelmet is okozott ez a helyzet.

Ami a csomagszállítást illeti, mint minden szolgáltatásnak, ennek is a piac határozza meg az árát Amerikában, nem szabott áras. Ha az lenne a posta esetében, boldogan jelentkeznének más, magántulajdonban lévő csomagküldők, versenyképes árakkal. Ha most a posta elnöki sugallatra árat emel, elképzelhető, hogy elveszíti legnagyobb ügyfelét, hisz az átvonul a konkurenciához, így végül az Amazont nem fogja különösebb kár érni.

Ami az adózást illeti, feltehetően törvényjavaslatokra és azok elfogadására van szükség, hogy ez változzon a cég esetében. Ha erre sor is kerül, vélhetően nem rengeti meg a céget, adóemelések, vagy adócsökkentések mindig előfordulhatnak, ez az üzletmenet része. Jeff Bezos feltehetően ezt a helyzetet is kezelni fogja, hisz már azt a bravúrt is sikerült neki megoldani, hogy a nagy árbevétellel rendelkező, de profitot alig termelő céget érdemben nyereségessé tegye.

Mark Zuckerberg és az adatvédelem

A Facebook vezérét egy olyan probléma érte váratlanul, amire tulajdonképpen számítani lehetett. Tekintettel arra, hogy a cég fő bevételi forrása a reklámbevételekből fakad, a cég kénytelen volt bevezetni azt a gyakorlatot, hogy  felhasználókról minél több adatot gyűjt, hogy ezáltal célzott és hatékony lehessen a reklámozás. A sok adat, pláne, ha sokan férnek hozzá, időzített bombaként működött, idő kérdése volt, hogy valaki azokat illetéktelenül használja fel.

Nos, most sor került erre: egy adatokat gyűjtő, politikai kampányokban is részt vevő cég jutott illegálisan Facebook felhasználók adataihoz. Ez komoly kihívást jelent Zuckerbergnek: úgy kell átalakítani az egész rendszert, hogy az adatok lényegében teljesen védettek legyenek. Maga is elismerte, hogy ez hosszú ideig tarthat, és nyilvánvalóan a jövedelmezőséget is csökkenteni fogja, hisz a reklámozók is szigorúbban és kevesebb adathoz fognak hozzáférni. A cég nyeresége azonban olyan meredeken nőtt az elmúlt években, hogy bőven van miből visszaadni egy kicsit, de lehet, hogy még vissza sem kell adni, csak a növekedés ér véget. A felhasználók bizalmának megőrzése, a teljes biztonság és diszkréció elérése mindenesetre szép kihívás az ifjú vállalkozónak.