HOLLYWOOD ÚJ ÜZLETI MODELLJE: FIZESSÜNK KEVESET A FŐSZEREPLŐKNEK!

A Disney évek óta a leginkább nyereséges hollywoodi filmstúdió. Híres arról, hogy nem fizet vaskos összegeket a színészeinek, akik mégis szívesen dolgoznak neki. Vajon miért?

A titok egyszerű. A stúdió rájött arra, hogy a mai mozinézőt sokkal inkább a filmvásznon látható karakterek érdeklik, mint a színészek, akik eljátsszák őket. Egy nemrég megjelent könyvben, a szerző azonban érdekes kiegészítéssel szolgál. (Ben Fritz, The Big Picture: The Fight for the Future of Movies, Nagytotál: Harc a mozi jövőjéért.) A könyv szerint igenis lehet a Disney-nél jól keresni, csak meg kell várni, hogy néhány sikeres filmen túl legyen a színész.

A Variety című szórakoztatóipari lap nemrég közzétette a legjobban kereső amerikai filmsztárok listáját.

Az összeállítást Daniel Craig vezeti, aki az új James Bond filmért 25 millió dollárt kap. Craig nem is olyan rég még azt mondta, hogy inkább levágja a kezét mintsem még egyszer Bondot kelljen játszania. Ezek szerint van az a pénz, amiért mégsem vágja le a kezét.. Dwayne “The Rock” Johnson 22 milliót kap a várhatóan 2020-ban bemutatandó “Red Notice”, Vörös figyelmeztetés című kalandfilmért, amelyben rajta kívül szerepet játszik rengeteg pénz, az orosz titkosszolgálat és Vlagyimir Putyin is. Vin Diesel kénytelen volt rongyos 20 millió dollárral beérni a tavaly bemutatott “The Fate of the Furious” (Halálos iramban 8.) című sztárparádés akciófilmért.

Ami furcsa: a Variety által közölt TOP 20 listán egyetlen egy olyan színész sem szerepel, aki a Disney-nek dolgozna.

A Disney az elmúlt évtizedben szinte teljesen ráállt a szuperhős franchisera, beleértve a Csillagok háborúját is, miután felvásárolta az ötletgazda John Lucas stúdióját, a Lucasfilms-et. A képregényhős utánpótlás a Marveltől jön, amelyet a Disney 2009-ben 4 milliárd dollárért kebelezett be.

A stúdió egész egyszerűen rájött arra, hogy nem kell agyonfizetni a színészeket, e nélkül is megy az üzlet. Ez a változás hosszú évtizedek óta érlelődött Hollywood üzleti modelljében.

Sztárnak lenni Hollywoodban az 1990-es években érte meg igazán. Will Smith, Julia Roberts, Jim Carrey, Tom Hanks, Tom Cruise uralták a filmvásznat. Az ilyen kaliberű színészek 20 millió dollárt kaptak csupán azért, hogy elkészítsék velük a filmeket. Aztán az igazán nagy bevétel a háttérmegállapodásokból származott, kaptak pénzt például a jegyeladások után, a gyakran a saját maguk által (rész)tulajdonolt mozihálózatoktól, néha még a filmstúdiók előtt is. A mai filmipar azonban Batmanről szól, nem pedig a sztárszínészekről. Hogy ki van a maszk mögött, az kevésbé fontos. Ez persze nem jelenti azt, hogy néhány színész ne kapna igazán szép gázsit – csak egy kicsit jobban meg kell dolgozni a pénzért.

Például ilyen színész Robert Downey Junior, az MCU, a Marvel Cinematic Universe egyik első sztárja, aki a Vasember szerepét játssza. Amikor a Marvel Studios belépett a filmiparba inkább a csődre tartották esélyesnek, mintsem kasszasikerekre. A Vasember című filmet 140 millió dollárért forgatták le és a Marvel kínosan ügyelt rá, hogy akkor se keressenek sokat a színészek.

Ben Fritz könyve szerint Downey 2,5 millió dollárért vállalta el a címszerepet,

ami szinte elképzelhetetlenül csekély összeg egy Oscar-díjra jelölt színész számára, főleg egy filmstúdió vezértermékének címszerepéért.

A Vasembert és a Vasember 2-tőt, a Paramount mutatta be. A legnagyobb gázsit, 3,5 millió dollárt a Rhodey, a Hadigép szerepét játszó Terrence Howard kapta, miután a “Hustle & Flow” (Nyomulj és nyerj) című filmben nyújtott alakításáért őt is Oscar-díjra jelölték. A Vasember kirobbanó kasszasikere után a filmstúdió kiosztott azért némi bónuszt, de halálra nem keresték magukat a színészek.

A Vasemberrel beindult a Marvel filmipari térhódítása és Downey is elkezdett többet keresni. 2013 és 2015 között az év legjobban kereső színésze volt – a Forbes magazin összesítése alapján. 2015-re már 80 millió dollárt színészkedett össze, ebben nagy része volt annak is, hogy jelentős szerepet játszott az “Avengers: Age of Ultron”, (Bosszúállók: Ultron kora) című filmben. A Variety szerint egyébként még a Sony is megdobta 10 millió dollárral, mert a 2017-ben bemutatott “Spider-Man: Homecoming” (Pókember – Hazatérés) című alkotásban néhány jelenetben játszott.

Szóval Robert Downey Juniornak egy idő után elkezdett jól menni a Disneynél, de tömegével vannak olyan sztárok, akiket mélyen a piaci értékük alatt fizettek. Például a Harry Potter franchiseban Hermione szerepével felnőtté és híressé vált Emma Watson a “Beauty and the Beast” (A szépség és a szörnyeteg) című alkotásért mindössze 3 millió dollárt kapott – bár garantáltak neki egy 15 millió dolláros bónuszt, ha a film kasszasiker lesz. Chris Evans csupán egymilliót keresett a “Captain America: The First Avenger” (Amerika Kapitány: Az első bosszúálló) főszerepével.

Chris Hemsworth hollywoodi szinten aprópénznek se nagyon számító 150 ezer dollárt kapott 2011-ben, mert lelkiismeretesen lóbálta Thor pörölyét. A Disney tehát világossá tette: nála a karakterek a sztárok, nem pedig a színészek.

“Szerintem a legtöbb filmsztár és az ügynökeik is realistán látják a dolgokat.

Tisztában vannak azzal, hogy elmúltak már azok az idők, amikor 10-20 millió dollárokat kaszálhattak egy filmmel” - nyilatkozta Ben Fritz a Business insider című portálnak. 

“Ha tartósan meg akarnak maradni a közönség emlékezetében, számukra is hasznos, ha részesei maradnak ezeknek a franchiseoknak. Növeli az ismertségüket, s ezen keresztül más filmekben nagyobb gázsit alkudhatnak ki” – tette hozzá.

A Variety példát is hoz erre. Chris Pratt, a “Guardians of the Galaxy” (A galaxis őrzői) főszereplője 10 millió dolláros szerződést kapott a “Jurassic World: Fallen Kingdom” (Jurassic World: Bukott birodalom) című, az idén bemutatandó filmben.