Kell-e még aggódni az utazási irodák csődje miatt?

Az elmúlt évek kisebb-nagyobb csődjei miatt újabb biztosítások megkötésére kötelezték az utazási irodákat. Így remélhetőleg a jövőben nem fordulhat elő, hogy külföldön ragadjanak az utazók, vagy hogy reménytelenül követeljék vissza befizetett pénzüket a csődbe ment utazási irodáktól, az egyéni biztosítás kötése azonban mindenképp célszerű. Mutatjuk az utóbbi évek legnagyobb utazási botrányait.

Július elsejétől szigorodott az utazási irodák működését szabályozó törvény, hogy jobban megvédje az utasokat egy esetleges bedőlés következményeitől. Az új szabály értelmében az irodáknak a már korábban is érvényben lévő kötelező vagyoni biztosíték mellé egy újabb biztosítást kell kötni, amelyből kizárólag az esetlegesen külföldön ragadt utazók hazaszállításának költségeit fedezik. Az elképzelések szerint

a jövőben a kötelező vagyoni biztosítékból fizetik majd vissza azoknak az ügyfeleknek a részvételi díjat, akik el sem tudták kezdeni nyaralásukat.

Szakértők azt várják az új szabályoktól, hogy jelentősen csökkentik az utazókat ért károkat.  

Nem csoda, hogy ilyen lépésre szánta el magát a kormányzat, hiszen az elmúlt másfél-két évtizedben szinte minden évben csődbe ment legalább egy utazási iroda.

Átszámlázással kerülték el az utasok kártalanítását 

A legutóbbi, és talán a legsúlyosabb botrány a Green Holidays utazási irodáé volt, amikor tavaly nyáron több mint hatezer utas nyaralása esett kútba, ráadásul több százan napokra Törökországban ragadtak, mert az iroda nem fizette ki sem a szállás, sem pedig a visszaút költségeit.

Miután az utazási iroda vagyoni biztosítéka nem volt elegendő a teljes kár enyhítésére, nagyon sokan hiába futottak a pénzük után.

Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy sokan voltak, akik az Indulhatunk.hu portálon keresztül szerződtek a nyaralásra, amely az utazási csomagokat ketté bontotta, a szállást és az ellátást a Professional Outlet Kft., a repülőjegyet a SzállásOutlet Kft. számlázta ki az ügyfeleknek, s így a szervező mentesítette magát a kötelező vagyoni biztosíték alól. Ezért akik így szerződtek, azok semmiféle kártérítésre nem voltak jogosultak.

A Jorgos, Tan-Túra, Club Espania botránya

De nem ez volt az egyetlen bedőlés az elmúlt másfél-két évtizedben, amely megkeserítette az nyaralni vágyók életét. Az első nagy felháborodást kiváltó eset 2000-re datálódik, amikor a Jorgos Travelt, a Tan-Túrát és a Club Espaniát összefogó HTC Kft. dobta be a törülközőt, és hagyott több, mint másfél ezer utazót külföldön. Akkori hírek szerint a külföldön ragadtak hazajuttatása hozzávetőlegesen 70 millió forintba került.

Négy év csendesebb időszakot követően az Eurotours-csoport mindhárom utazási vállalkozásának – az Eurotours Nemzetközi Utazási Iroda Kft., az Eurotours Busz Nemzetközi Utazási Iroda Kft. és az Eurotours Air Utazási Iroda Kft. – működési engedélyét vonta vissza a hatóság, és törölte az utazásszervező és -közvetítő tevékenységet folytatók nyilvántartásából. A részletes indoklás nem ismert, csak annyit lehet tudni, hogy a társaság cégei megsértették az utazásszervező cégekre vonatkozó szabályokat.

Hiába volt jegyük, nem szállhattak fel a gépre

Ismét négy telt el, mire egy újabb krach borzolta az utazni vágyók kedélyeit: 2008. szeptember 10-én a Bella Tours 38 utasa hiába várta a Ferihegyi repülőtéren, hogy Krétára utazhasson. Az iroda ugyanis nem fizette ki a charterjárat díját a Malévnek, s a légitársaság megtagadta, hogy a Bella Tours ügyfelei felszállhassanak a gép fedélzetére. Ezzel párhuzamosan a Bella Tours csődöt jelentett, aminek eredményeként

a bejelentéskor külföldön nyaraló 800 fő kártalanítása a biztosítóra maradt.

Az akkori Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal törölte a céget a hatósági nyilvántartásból.

Még egy évet sem kellett várni a következő botrányra, amikor is 2009 júniusában a hatóság törölte a nyilvántartásból az 5 Kontinens utazási irodát, mert szintén megsértette a vonatkozó jogszabályokat. Ez az eset mintegy kétezer utasnak okozott kellemetlenséget.

Alig 12 hónappal később a Karya Tours került ki az utazásszervezésre jogosult cégek listájáról. A törlést maga az utazási iroda kérte, mert egyes külföldi partnerei fizetésképtelenné váltak. Öröm az ürömben, hogy az 550 külföldön ragadt utas kártalanítására viszonylag gyorsan sor került.

Az X-faktor és a Megasztár ajándékútjainak szponzora is becsődölt

És még nincs vége a sornak. Fél évvel a Karya esete után, 2010 decemberében az X-faktor és a Megasztár győzteseinek ingyenes nyereményutat ígérő

Aeroviva az X-faktor december 19-i döntőjén még hirdette magát, majd másnap csődöt jelentett.

Ennél az esetnél szerencsés módon egyetlen utazó sem ragadt külföldön, azok közül viszont, akiknek pénze az utazási irodában ragadt, néhányan pert indítottak a magyar állammal, illetve a vagyoni biztosítékot álló QBE biztosítóval szemben. A biztosító ugyanis csak valamivel kevesebb, mint a felét térítette meg az őket ért kárnak. A bíróság nekik adott igazat, s a mintegy két és negyedmillió forintos követelést, a kamatokat és a perköltséget az államnak kellett kifizetnie.

Pórul járt Best Reisen utasok

Három évvel később, 2013. augusztus 16-án a Best Reisen dobta be a törülközőt, s hagyott külföldön 700-800 utast. Ráadásul a hírek szerint több ezer utas – bár kifizette a részvételi díjat – el sem tudott indulni az üdülésre. A céget az vágta a földhöz, hogy az egyiptomi válság miatt jelentősen visszaesett forgalma.

A Sunport Travel Utazásszervező cég csődjére egy évvel később került sor, amikor a hatóság visszavonta működési engedélyét.

A törlés oka az volt, hogy a befizetett díjak ellenére nem utaztatta el ügyfeleit a kiszemelt üdülőhelyre, de nem is fizette vissza a befizetett díjakat.

A csőd bejelentésekor éppen harminc utazó indult volna külföldre, éves szinten pedig 400-450 utast érintett az összeomlás. A károsultakat a vagyoni biztosítékot álló biztosító kifizette.

A Questor utazási irodájának kálváriája

Bár kevesen tudják, még a Quaestor néven elhíresült brókerbotránynak is volt egy, utazókat érintő mellékszála. A 2015 első negyedében csődöt jelentett brókercéghez tartozó QuaesTour utazási iroda bejelentette, hogy akkori formájában nem működik tovább, bár csődöt nem jelentettek. Újabb utakat már nem szerveztek, azok azonban,

akik korábban fizettek be nyaralásra a cégnél, szerencsések voltak, mert gondtalanul tölthették pihenő napjaikat.

A felsorolt példák jól mutatják, hogy valóban ideje volt már a szabályozás szigorításának. Kár, hogy ehhez az utazási irodákat az elmúlt két évtizedben ért legsúlyosabb csődjére volt szükség.

Hajdú Péter