Kínai cégek tömték be a foci világbajnokság szponzori réseit 

hirdetés

Bár a Labdarúgó Világbajnokság szponzori bevételei a legutóbbi időszakban változékonynak bizonyultak, az elmúlt két évtized során  erőteljes növekedést mutattak. A 2015-2028 közötti időszakban kétszer annyi szponzori támogatás érkezett, mint az 1999-2002-es ciklusban.

Mint ahogyan minden négy éves ciklusban, ezúttal is a világbajnokság alkalmával keletkezik a Labdarúgó Világszövetség, a Fifa szponzori bevételeinek többsége. A 2010. évi, egyéb események kapcsán érkezett szponzori bevételek értéke például alig érte el a 25, 2014-ben pedig a 49 millió dollárt.  

A Nielsen Sport tanulmányának eredményei szerint azonban az ez évi, oroszországi Labdarúgó Világbajnokság számai elmaradnak a 2014. évi brazíliai esemény alkalmával regisztrált értéktől. A Fifa szponzori bevételei a két esemény között 1,629 milliárd dollárról 1,450 milliárd dollárra estek vissza (1 US dollár = 272,78 Ft).

A piackutató világcég, a Nielsen szerint ennek oka, hogy a 2015-18 évek közötti szponzori időszakot „nehezebb eladni”, mint a korábbi két Világbajnokság esetében. A Fifa vezető testületét 2015 májusában súlyos korrupciós botrány rázta meg. Ezt követően egy sor, hagyományos Fifa-támogató szponzor, így a Johnson & Johnson, a Castrol és a Continental hátat fordított a szervezetnek.

A Világbajnokság szponzorainak döntő többsége európai, észak-amerikai és ázsiai. Az afrikai vállalatok a 2010. évi, dél-afrikai világbajnokság, a dél-amerikaiak a 2014. évi brazíliai esemény alkalmával kötöttek szerződéseket. Idén azonban egyik térségből sem volt érdeklődő. Növekszik viszont az ázsiai szponzorok jelenléte, amelyek a 2018-as rendezvény esetében már a megállapodások 39 százalékát képviselik. Az ázsiai növekedés mögött pedig az első ízben jelentkező kínai cégek állnak.

„Egy sor új szponzor, közöttük számos kínai, szerencsére segítséget nyújtott a Fifa-nak a vihar átvészelésében” véli a Nielsen Sport. Az űrt kínai vállalatok töltötték be, így a legnagyobb kereskedelmi ingatlanos cég, a Wanda Group, amely a Fifa hét hivatalos partner-cégének egyikévé lépett elő (a többiek a Coca Cola, az Adidas, a Gazprom, a Qatar Airways, a Visa és a Hyundai/Kia).

A Wanda egyik vállalata az InFront Media, az a sport-marketing cég, amely 26 ázsiai térségben birtokolja a 2018. és 2022. évi világbajnokságok média-jogait. Ugyanakkor a 2018. évi torna öt hivatalos szponzora közül három, a televízió-és hűtőgép gyártó Hisense, az okostelefon-fejlesztő Vivo és a tejipari óriás Mengniu kínai vállalat.  

A Mengniu kizárólagos jogot szerzett arra, hogy a világbajnokság stadionjaiban joghurt-italokat és jégkrémet árulhasson.

 „A Fifa bízik abban, hogy a 2022-es, qatari világbajnokság idejére visszatér a növekedési szakasz” idézi a BBC honlapja a Nielsen Sport ügyvezető igazgatóját, Glenn Lovettet. „Számítanak arra, hogy a Közel-Kelet márkái a térségben megrendezésre kerülő első világbajnokságot fel kívánják használni ismertségük erősítésére. Bíznak abban is, hogy az új elnök, Gianni Infantino által 2016-ban bevezetett új reformok kedvező visszhangra találnak a szponzorok körében.”

A reformok között szerepelnek a futball fejlesztését célzó beruházások, a Fifa irányítását és az átláthatóságot erősítő új előírások bevezetése és a résztvevők körének szélesítése. A női játékosok számát 2026-ra a jelenlegi kétszeresére, 60 millióra tervezik növelni. 

A kínai futball, köszönhetően az erőteljes kormányzati támogatásnak, lendületesen fejlődik. Az ország nagyon szeretne a lehető leggyorsabban megrendezni egy világbajnokságot.

“A Fifa kínai szerződései azt jelzik, hogy az ország nagyvállalatai beálltak a labdarúgás fejlesztésére és egy világbajnokság rendezési jogának elnyerésére irányuló nemzeti törekvés mögé” mondta Glenn Lovett.

A Nielsen szerint a foci iránti érdeklődés a kínai városi lakosság körében a 2013. évi 27 százalékról a 2017-es esztendőben 32 százalékra emelkedett. Azok körében, akik úgy nyilatkoztak, hogy szeretik a sportágat, három-negyed a 34 év alattiak aránya.