Legyenek női vállalkozók – Egymást segítik a Mompreneurs-ok

Szlovákiában és Romániában a nők számára továbbra is jóval több kihívást jelent egy vállalkozás beindítása, mint a férfiaknak, így az sem csoda, hogy arányaiban még mindig sokkal kevesebb a női vállalkozó. Különböző programokkal  igyekszenek helyzetbe hozni őket, Romániában például átfogó szociológiai felmérés készül az „anyavállalkozókról”.

Az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat legfrissebb adatai szerint a Szlovákiában regisztrált 365 ezer vállalkozóból nagyjából 106 ezer a nő. Az egy évvel korábbihoz képest csökkent a női vállalkozók száma, ez azonban a férfiakra is érvényes. Míg a 2014 és 2016 közötti időszakban csaknem 10 százalékkal nőtt a vállalkozók száma, az elmúlt másfél évben nagyjából 6 százalékos csökkenés volt. A visszaesés leginkább a pénzpiacot és a biztosítási ágazatot érintette, az ezeken a területen  vállalkozók száma több mint 40 százalékkal csökkent. Ezzel párhuzamosan azonban az ingatlanpiacon és a mezőgazdaságban viszont nőtt.

Romániában 100 férfi munkavállalóból 20 indít céget, miközben 100 nő közül csupán 10, azaz kétszer annyi férfi vállalkozik. 

Egy másik adat szerint Romániában a vállalkozóknak mindössze 28,9 százaléka nő. Ezért indított az Udvarhelyszéki Kis- és Középvállalkozások Szövetsége (UKKSZ) az OTP Bank Románia támogatásával egy egész Székelyföldre kiterjedő vállalkozónői szociológiai kutatást, amely  az úgynevezett anyavállalkozók helyzetét térképezi fel. A projekt júniustól decemberig tart, 600 férfi és 600 női vállalkozót keresnek meg. A mintába olyan vállalkozó nők és vállalkozó férfiak kerülnek, akik román állampolgárok, és vállalkozásuk van. Az anyavállalkozás fogalma, amit mompreneurs-ként említ a szakirodalom, most kezdi reneszánszát élni, A világ egyre több pontján aktívak, hálózatokat és szervezeteket hoznak létre egymás támogatása érdekében, és Erdélyben is. Annak ellenére, hogy Európában több a nő: míg a nők az Európai Unió népességének az 52 százalékát teszik ki, a vállalkozók körében az arányuk csupán 34,4 százalék. A kezdő vállalkozások esetében ennél is rosszabb a helyzet, ezeknél csupán 30 százalékos a gyengébb nem aránya.

Az elmúlt tíz évben az Európában vállalkozó nők száma ugyan nőtt, a bővülés üteme azonban csupán 3 százalékos volt. A legtöbb női vállalkozó az egészségügyben, a szociális szolgáltatásokban és az oktatásügyben van.