Már 36 millióért jelentkezhet turistáskodni az űrbe

hirdetés

Magyar vállalkozókat is megcsapott az űrturizmusban rejlő lehetőség.  Egy űrkiránduláson való részvételért alaposan a zsebükbe kell nyúlniuk a sikeres filmsztároknak is, hazánkban már legalább tucatnyian várakoznak hasonló kiruccanásra.

Magyarországon is van olyan utazási iroda, ahol már sorban állnak a leendő hazai űrturisták. Az előjegyzési árak jelenleg 36 és 100 millió forint között mozognak a Millenium utazási irodánál, amely évekkel ezelőtt elsőként ismerte fel a sajátos üzletágban rejlő lehetőségeket.
Az, hogy a pénztárcát majd milyen szélesre kell nyitni, attól is függ, hogy kétszemélyes, avagy hatszemélyes gépen indulnak el a körülbelül egyórás útra a bátor vállalkozók.

Alapesetben a Lynx II. típusú gépen végig bekötve marad a pilóta és a turista, ám a panoráma ablakok nyújtotta élmény mindenért kárpótol, míg a másik megoldás esetében korlátozottabb a látvány, viszont lehetőség van körülbelül hatpercnyi lebegésre. A rakétahajtású szállítójármű a termoszférába, azaz az űr határába repíti az utast, amely a légkör 82-től 500 kilométeres magasságig terjedő része és a hőmérséklet megközelítheti az 1000 Celsius fokot is. Azok a speciális repülők, amelyekre jelentkezni lehet 60 és 103 kilométeres magasságba vihetik fel az expedíciók tagjait, de ezt sokan alacsonynak tartják. Akik 200 kilométernél nagyobb távolságra repülnének ki a világűrbe, azoknak a jelenlegi ár húsz-harmincszorosával is számolniuk kell. A túrákat az űrturizmusra specializálódott holland vállalkozás (SXC) bonyolítja majd, velük van szerződése szervezőként a magyar utazási irodának. Azt azonban még a cég ügyvezetője, Kubínyi Norbert sem tudja most, hogy az utazásra meddig kell várni. A már említett balesetek miatt ugyanis húzódik a projekt.

A szabályokat megszigorították, jelentős biztonsági fejlesztéseket hajtottak végre, ám a zöld jelzés még várat magára. Addig legalább van ideje az utasoknak felkészülni.

A kiruccanáshoz szigorú orvosi vizsgálatokon kell átesnie a jelentkezőknek, s ha az egészségügyi állapot nem felel meg, a pénz sem segíthet. A túra árát ettől függetlenül előre kell befizetni, viszont visszatérítik, ha a jelentkező egészségi állapota nem felel meg. Persze a biztosítás kérdése sem elhanyagolandó, ám nem lehet az utcáról egy ilyen kéréssel bármely biztosítótársasághoz besétálni. Így ezt is egy külön űrutazásra szakosodott nemzetközi társaság intézi, összege elérheti a százezer dollárt is. Annál is inkább, miután a repülést megelőzően sugárhajtású repülőgéppel, és szimulátorral is edzeniük kell a majdani résztvevőknek. A repülés előtti napon kötelezően részt kell venni egy biztonságtechnikai kurzuson is, amelyet a pilóta és egy biztonsági szakember tart.

A hozzávetőleg egyórás kaland első percének végére az utazási sebesség átlépi a hanghatárt, majd 2 percen belül már gyorsabban száguld a járgány egy kilőtt puskagolyónál, és eléri a MACH 2.9-et, amelyet még az F-16- os pilóták sem tapasztalhatnak meg.

A 60 kilométeres magasság elérésekor a pilóta kikapcsolja a hajtóműveket és megkezdődik az űr határában az úgynevezett parabolikus repülés, amelynek leszálló ágában megtapasztalható a súlytalansági állapota. Eközben a gép eléri a 103 kilométeres magasságot, ahonnan jól látható a Föld görbülete. Ezután következik a visszaút, a manőverek közben a 4,5 G-t is megtapasztalhatják 10-20 másodpercig a bátor jelentkezők. Az űrrepülés földi bázisának Curacao szigete ad otthont, a Karib-tenger déli részén, Venezuela partjai közelében.

A.G.B.