Megrázta a Facebookot Zuckerberg reformterve – itt az igazi ok

hirdetés

Mark Zuckerberg egy nap leforgása alatt kilenc milliárd dollárt  (770 milliárd forintot) veszített a Facebook-hírfolyam átalakítási tervével. A módosítással ennél sokkal több pénzt bukhat, mivel a vállalat bevételének 97 százalékát a hirdetésekből szerzi. Megnéztük a többi nagy tech-vállalat bevételeinek összetételét is.

A Facebook bevételének túlnyomó részét a hirdetésekből szerzi, pontosan 97 százalékot. A közösségi hálózatnak egyébként elég sűrű éve volt tavaly. Közel 150 millió új taggal bővült a felhasználói köre egy év alatt, bevétele pedig továbbra is elképesztő mértékben emelkedett, az első háromnegyed évben duplájára nőtt 2016-hoz képest.

A Facebook hírfolyamának átalakítására vonatkozó, Mark Zuckerberg által vázolt tervek szerint nagyobb teret kapnak majd a felhasználók családtagjaihoz kapcsolódó posztok, a hirdetések pedig háttérbe szorulnak.

 

A Google anyavállalata, az Alphabet vagyonának zöme, 88 százaléka szintén a hirdetésekből tevődik össze. A Google 7 különböző platformot birtokol, több mint egymilliárd felhasználóval: a Google-keresés, a YouTube, a Gmail, a Google Play, az Android, a Chrome, és a Google térkép.

A Google és a Facebook egyébként annyira domináns az online világban, hogy a közösségi média két piacvezetőjénél költik el a legtöbb pénzt (88 százalékot) globális szinten a média hirdetők.

Az Apple bevételének 63 százalékáért a hihetetlenül népszerű iPhone készülékek eladása felel, és csak 21 százalékáért az iPad és a Mac készülékek értékesítései. Nemrégiben erősítette meg a hírt a cég, miszerint az Apple valóban felvásárolja a Shazam alkalmazást, amely hallás után ismeri fel az egyes zeneszámokat.

A világ egyik legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cége, az Amazon bevételének majdnem egészét a termékek és a média kategóriákból, kisebb részét az Amazon WS, azaz a felhő alapú számítástechnikából szerzi.

A Microsoft elég sokszínű: az Office (28 százalék), a szerverek (22 százalék), az Xbox (11 százalék), a Windows (9 százalék), a hirdetések (7 százalék), a felület (5 százalék) és az egyéb termékek (18 százalék) adják a bevételi forrásokat.

Eközben a szoftverek inkább segítséget nyújtottak, mintsem bevételi forrást képeztek: például az Android nem hoz közvetlen bevételt, de engedélyezi a felhasználóinak, hogy alkalmazásokat vásároljanak a Play-áruházban.

Az Apple a világ harmadik legbefolyásosabb cége

Annak ellenére, hogy tech-óriások a tőzsde csúcsán foglalnak helyet, az egyes vállalatok különböző fejlődési szakaszokban vannak a termékkategóriákat tekintve. Egy azonban közös bennük: számos nemzetközi vállalat egyben világkép formálóvá is vált.

A technológiai innovációival foglalkozó Fortune amerikai cég “Change the World” elnevezésű listája azokat a cégeket rangsorolta, amelyek a legnagyobb befolyással lehetnek az életünkre. A cég főként olyan tényezőket sorakoztatott fel a vállalatok neve mellett, mint a társadalmi szerepvállalás, az oktatás és a megújuló energia kérdése.

Nem kétség, hogy az Apple megérdemli a harmadik helyet, hiszen termékeik valóban nagy hatással voltak/vannak a világra. A céget csupán az amerikai JPMorgan Chase kereskedelmi bank, továbbá a holland DSM egészséggel és táplálkozással foglalkozó multinacionális cég tudta megelőzni.

A Facebook titkos kütyüje

Terjed a szóbeszéd a technika világában, hogy Facebook egy olyan kütyü fejlesztésén dolgozik, amivel az Amazon, a Google és az Apple okoshangszóróit (Echo, Home, HomePod) igyekszik túlszárnyalni.
A termék neve Portal, 499 dollárba (körülbelül 130 000 Ft) fog kerülni, és képernyővel lesz felszerelve, hogy a felhasználók könnyen tudjanak videochatelni egymással – ha hihetünk a Cheddar gazdasági portál forrásainak.

A hangvezérléssel és arcfelismeréssel működő Portal hivatalos bemutatója idén májusban várható.