Mégsem csodafegyver a Csillagok Háborúja: eddig nagy bukás a Solo


hirdetés


A „Solo: Egy Star Wars történet” jó eséllyel bukni fog a mozikban. De mit jelent ez a franchise jövőjére nézve?

Most májusig az elemzők szentül hitték, hogy a Csillagok Háborúja afféle filmipari csodafegyver. Ha a logóját ráütik egy produkcióra akkor az sikerre van ítélve. A Disney még 2012-ben szerezte meg a 41 éves sorozat forgalmazási jogait és az első három film, amely a szárnyaik alatt készült úgy ontotta magából a zöldhasúakat mintha az egeres cégnél valami új pénznyomdát állítottak volna csatasorba.

Az Ébredő Erő, a Zsivány Egyes és Az utolsó jedik is fejenként több mint 1 milliárd dollárt termelt világszerte.

Idén azonban megtörtént az elképzelhetetlen: a legújabb Star Wars mozi, a híres galaktikus csempészről Han Solóról készült spin-off (mellékhajtás), komoly csalódást okozott a pénztáraknál. Az első szűk öt hét alatt 353 millió dollárt hozott a konyhára. Mivel ezen az összegen a Disney-nek meg kell osztoznia a mozi-tulajdonosokkal és a külföldi filmforgalmazókkal is a befolyt pénzek egyelőre az előállítási költségeket se fedezik.

A japán premier ugyan még odébb van, de ha a Távol-Keleten nem robbant kasszát, akkor előfordulhat, hogy a Solo a mozis szereplését 40-50 millió dolláros veszteséggel fogja zárni. 

De mit is jelent ez hosszútávon? Most akkor nem lesznek többé Star Wars filmek? Az utóbbi hetekben rengeteg olyan fejtegetés látott napvilágot, amely szerint a Csillagok Háborújának befellegzett: jövőre még lefut a friss trilógiát záró ep.9, de utána rá lehet ütni a szeget a franchise koporsójára. Alig pár napja netszerte el is terjedt egy pletyka, amely szerint jegelni fogják az Obi-Wan Keniboról és a híres fejvadászról Boba Fettről szóló spin-offokat.

De nem eszik ilyen forrón a kását. Hivatalos források időközben megerősítették, hogy a Disney-nél a két említett film munkálatai zavartalanul haladnak tovább. Ez bizonyára sokakat meglep.

Pedig az a helyzet, hogy minden ellenkező jel ellenére maga a Star Wars továbbra is nyereséges.

Eleve a DVD/Blu-ray eladásokból a Solo még dollár tízmilliókat fog termelni. Ráadásul szemben egy átlagos kamaradrámával vagy egy történelmi filmmel, a Star Wars produkciók nem csak a mozijegy és a lemez eladásokból élnek.

Kellően beszédes, hogy a filmsorozat 2014-ig úgy termelt 42 milliárd dollárt, hogy 32 milliárd dollár a merchandising-ból (a filmhez kapcsolódó termékekből) folyt be. Ugyanis a kiterjedt licensz-szerződéseknek hála nemcsak Star Warsos bögrék és játékfigurák, de gyerekágyak, kenyérpirítók, irodaeszközök, borotvák és ékszerek is kaphatóak a különféle boltokban. Itt óriási üzletről van szó. Egyes elemzők becslései szerint a merchandisingból a Csillagok Háborúja csak 2015-ben mintegy 3 milliárd dollárt termelt a Disney-nek.

A filmekhez kapcsolódó játékok eladásai ugyan az utóbbi években esni kezdtek, de a Star Wars tavaly így is a harmadik legerősebb játék brand volt a világon. A Csillagok Háborúja márka égisze alatt ráadásul könyvek, videojátékok és képregények is készülnek: utóbbiakból csak Amerikában alsó hangon is 140-160 ezer füzetet adnak el egy hónapban.

Nem túl nagy merészség azt állítani, hogy az év végén, amikor a Disney stúdiónál ránéznek a kimutatásokra és kielemzik, hogy mennyit vitt és mennyit hozott a „messzi messzi galaxis”, akkor a végösszeg bőven pozitív lesz.

Pláne úgy hogy a tavaly decemberben debütált epizód „Az utolsó jedik” nemrég jelent meg Blu-Ray-en és DVD-n, a lemezeket pedig viszik mint a cukrot. Az Egyesült Államokban a kiadványok három hét alatt 73 millió dollárt termeltek.

Magyarán csak azért mert egy film rosszul szerepelt, az egész franchise még nem fog kimúlni. Ahhoz, hogy a kapcsolódó termékek jól fogyjanak új filmekre van szükség, úgyhogy a mozigyártás nem fog leállni.

Viszont a megfelelő konklúziókat le kell vonni. Még a Solo premierje előtt kiderült például, hogy siker esetén közvetlen folytatásokra is lett volna esély. Ezeket bizonyára le kell fújni.

Az embereket láthatóan nem érdeklik a Harrison Ford nélküli Han Solo filmek.


Emellett a Lucasfilmnél a mostani ügymenetet jó eséllyel újra kell gondolni. Jelenleg ugyanis a Star Wars filmek eléggé ad hoc módon születnek. A mostani Solo film például azután kapott zöld utat, hogy a Birodalom visszavág és a Jedi visszatér társ-forgatókönyvírója  Lawrence Kasdan kijelentette a vezetésnek, hogy ő a galaktikus csempésszel akar foglalkozni. A két évvel ezelőtti Zsivány Egyeshez is alulról jött az ötlet: a film témájával az ILM egyik trükkmestere John Knoll kereste meg a Lucasfilm vezérét, Kathleen Kennedy-t.

Mivel jelenleg az a cél, hogy évente előálljanak egy új filmmel kicsit tudatosabban kellene építkezni. Előre kéne tervezni, sőt akár azon is el lehetne gondolkodni, hogy az ep.9 után olyan mozifilmek jelenjenek meg, amelyek egymásra épülnek és egymást erősítik. A Marvelnél ez láthatóan bevált.

Persze a Lucasfilmnél nem buta emberek ülnek. Az első számú vezető Kathleen Kennedy minden idők egyik legsikeresebb producere: olyan filmek fölött bábáskodott már, mint a Jurassic Park, a Vissza a jövőbe trilógia, a Szörnyecskék, a Schindler listája, vagy a Scorsese rendezésében készült Cape Fear. Kellően nagy rutinja van ahhoz, hogy egy ilyen bukkanó után egyenesbe tudja hozni a Lucasfilmet.

Egy biztos: most már olyan hosszú távra terveznek, hogy jelenleg 9 filmen dolgoznak egyszerre.

Mindennek tetejébe a kaliforniai Anaheimben közben már készül az a Csillagok háborújás élménypark is, amely a Disney-nek milliárdokat hozhat majd a konyhára. Az 56 ezer négyzetméternyi területet úgy fogják kiépíteni, mintha egy Star Wars-os űrkikötő lenne.

A látogatóknak választaniuk kell, hogy a jófiúkkal vagyis az Ellenállással vagy az Első Renddel vannak: a beöltözött színészek még a helyi szállodákban és bárokban is eszerint fogják őket kezelni. A kalandvágyóbbak pedig akár komplett csatákban is részt vehetnek majd. A Disney az építkezésnél nem filléreskedik: a beruházás 1 milliárd dollárba kerül.