Megtörtént a fordulat: az online hirdetés legyőzte a tévéket

Megtört a televíziós csatornák vezető pozíciója a hirdetési piacon: ma már többen hirdetnek digitális felületeken mint a tévékben, és bár a reklámkiadások elszálltak, ebből már nem a televíziós csatornák profitálnak. Míg a digitális hirdetések összege négy év alatt megduplázódott, addig a tévéknél alig volt emelkedés. A globális hirdetési piac egynegyedét két nagyvállalat, a Google és a Facebook mára bekebelezte.

A hírfogyasztási szokások változása, ezen belül is a mobiltelefon használatának vezető szerepe teljesen átrendezte a hirdetési piacot. Ma már több mint három órát tölt el egy átlagos fogyasztó a mobiltelefon böngészésével, ami kétszer annyi idő, mint öt évvel ezelőtt. 

Miközben a hirdetők fokozatosan áttértek a hagyományos médiától (televízió, újságok és magazinok) az online hirdetésekre, a mobiltelefonon elérhető hirdetések száma hihetetlen ütemben növekszik.

A mobilhirdetésekre fordított összes kiadás több mint 35 százalékkal emelkedett egy év alatt és jelenleg a globális hirdetési költségek közel negyedét teszik ki, a WARC reklámkutató vállalat legfrissebb elemzése szerint.

A Google és a Facebook annyira domináns az online világban, hogy a közösségi média két piacvezetőjénél költik el a legtöbb pénzt (88 százalékot) a média hirdetők.

A WARC kutatócég 12 kulcsfontosságú ország piacának adatainak elemzése után jutott erre a következtetésre: a vizsgált területek Ausztrália, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, India, Olaszország, Japán, Oroszország, az Egyesült Királyság és az USA piacait nézték, amely együttesen a globális hirdetési kereskedelem mintegy kétharmadát teszi ki.

A hirdetők többet költenek a digitálisra, mint a hagyományos televíziósra

Idén a digitális hirdetések végleg felülkerekedtek a televíziós reklámok fölött. A digitális reklámkiadások világszerte megduplázódtak 2013-hoz képest, és mára elérték a 209 milliárd dolláros összeget, miközben a TV-reklámokra fordított pénzek mindössze nyolc százalékkal emelkedtek, és idén 178 milliárd dollárt tettek ki a Magna Global kutatóhivatal felmérése szerint. 

A digitális reklámköltségek 2022-re várhatóan megduplázódnak míg a televíziós reklámok stagnálnak vagy csak minimális növekedést mutatnak. A tévéreklámok főleg különleges eseményeknek köszönhetően emelkednek: ilyen például az olimpia vagy az amerikai választások.

2020-ra a felmérések szerint a digitális hirdetések az egész reklámtorta felét teszi ki.