Mennyire (nem) tiszteljük a tanárokat?

Egyértelmű összefüggés mutatható ki egy ország versenyképessége és humántőkéje között, mint ahogyan ugyancsak szoros együttmozgás jellemző a humántőke alakulása és a tanárok társadalmi státusza között. A kérdés az, vajon hol milyen mértékű tisztelet övezi a tanárokat, a tanári pályát.
Tanárok megbecsülési indexe (2018)

A Varkey Foundation készített egy részletes felmérést arról, hogy az egyes országokban milyen a tanári pálya és a tanárok társadalmi elismertsége. Összesen 35 országban kerestek fel egyenként több, mint 1000 válaszadót, és tettek fel kérdéseket a tanári hivatással kapcsolatosan. A válaszok alapján a tanári pálya felé megnyilvánuló társadalmi tiszteletet és megbecsülést országonként egy 0 és 100 közötti skálán számszerűsítették. 

A legmagasabb tisztelet Kínában és Malajziában illeti meg a tanárokat, a legalacsonyabb pedig Brazíliában és Izraelben.

A 35 ország sorában Magyarország a tanári pályát kevésbé tisztelők között kap helyet, közvetlenül Argentína és Csehország után. Az eredményeket vizsgálva szemet szúr, hogy a lista élén – Oroszországgal kiegészülve – távol-keleti országok helyezkednek el, miközben Nyugat-Európában a tanári pálya státusza jóval alacsonyabb. Érdekes még a nyugati országok között viszonylag elől lévő, a tanári reálbérek folyamatos lemorzsolódásáról cikkező Egyesült Államok helyzete és a világ egyik leginnovatívabb gazdaságával rendelkező Izrael utolsó előtti pozíciója.

A teljes cikk a Pénzügyi Szemle Online oldalán, ITT érhető el.