Jól gondolja meg milyen kocsit vesz legközelebb – Épp forradalom zajlik, ne dobja ki a pénzét feleslegesen

A vezető nélküli járművek ugyanúgy meg fogják változtatni a világot, mint annak idején az autók tették. És a fejlesztők egyre közelebb kerülnek, ahhoz, hogy ez elérhetővé is váljon.

Több, mint 10 millió ember használja az Ubert világszerte naponta. A cég 600 városban és 82 országban van jelen, de a Volvo XC90, ami Pittsburgh utcáit járja nem egy átlagos Uber. Az utas beül a kocsiba és egy gomb megnyomásával az autó el is indul. De ezt az autót senki sem vezeti, ez egy önvezető jármű (angolul: autonomous vehicle AV). Az Uber önvezető autóiban még ugyan van egy sofőr, aki vészhelyzet esetén beavatkozhat, de ez nem sokáig lesz így.

Amerikában már lehet látni önvezető autókat, amiket könnyű felismerni a rengeteg szenzorról az autó tetején. Uber robotaxijai Pittsbourghben és Phoenixben találhatóak, míg a Google önvezető autói (amelyeket az Alphabet üzemeltet) egy lépéssel az Uber előtt jár hiszen olyan Chandler minivagonokat üzemeltetnek Phoenix kertvárosaiban, amelyekben nincs is biztonsági vezető. És ez még nem minden a GM, Amerika egyik legnagyobb autógyártója, 2019-re el akar indítani egy robotaxi hálózatot.

„ Amikor az önvezető autók tényleg piacra törnek, az embereknek felesleges lesz autót venniük” – mondja David Lense az UBS-től. Az ő cége azt jósolja, hogy a robotaxik 2025 után elképesztően népszerűek lesznek és 2035-re az emberek 80 százaléka ezekkel fog közlekedni a városokban. A BCG, tanácsadó cég, szerint 2030-ra az utasok negyede Amerikában közös önvezető autóval fog utazni, így legalább hatvany százalékkal leecsökkentve az autók számát a városokban, a széndioxid kibocsájtást 80 százalékal és a közúti balesetek számát pedig 90 százalékkal. „Természetesen sokan akarnak majd saját önvezető autót, de az AV-k fele így is robotaxi lesz” – mondja Nikolaus Lang a BCG-től. A Strategy Analytics szerint 2050-re az önvezető autók 7 trillió dollár bevételt hozhatnak.

Autógyártó cégek, technológiai óriások, startupok már elkezdték a versenyt, hogy ki dominálja majd az önvezető autók piacát.

Az Intel, chipgyártó óriáscég megvette a Mobileye AV rendszerét 15,3 milliárd dollárért még 2017 márciusában. A GM a Cruise-t, egy AV startupot vásárolt 1 milliárdért 2016-ban és 500 millió dollárt fektetett be a Lyftbe, ami az Uber nagy vetélytársa. A Ford kirúgta a vezérigazgatóját még 2017 májusában, mert nem tartotta az önvezető autók kérdését elég fontosnak. Ma a Ford 1 milliárd dollárt fektetett az Argo-ba, egy AV startupba – írja az Economist.

De az önvezető autók kapcsán az emberekben felmerülő legfontosabb kérdés, hogy vajon elgé biztonságosak-e akár technológiailag, akár fizikálisan. A kérdés még nincs véglegesen megválaszolva, de az előretörés elkerülhetetlen.