Az influencernél nincs ma jobb foglalkozás

18 éves, egész nap az Instagramon lóg, képeket posztol, és mégsem haragszanak rá a szülei. Ugyanis hobbijával rengeteg pénzt keres. Influencer. Ennél jobb foglalkozás ma nem nagyon van.

Különleges fesztivált rendeztek nemrégiben Budapesten: Influencer Fesztivált, a véleményvezérek találkozó helyét.

Az egynapos konferencián, ahol több mint 100 különböző influencer és szakértő osztotta meg egymással a témával kapcsolatos tapasztalatait, több izgalmas kerekasztal-beszélgetésre és előadásra is sor került. Az egyik ilyen beszélgetés résztvevője, aki ránézésre talán ha épp 18 éves lehetett, mégis hatalmas követőtáborral rendelkező sikeres influencer, arról beszélt, hogy egy új szakma született. És tényleg: ma már egyre többen keresnek azzal pénzt, hogy támogatott postokat is közzétesznek a neten. A postok árát pedig elsősorban az határozza meg, hogy az illető mekkora befolyásra tett szert a neten.

A befolyás hitelesnek tekintett mérőszáma ebben a világban a lájkok, illetve a követők száma, de a hirdetők figyelik az általuk kiváltott megosztások és kommentek számát is.

Például a kozmetikai és divatmárkák is egyre gyakrabban élnek a módszerrel, hogy megfizetnek nagy követőtáborral rendelkező személyeket azért, hogy termékeiket népszerűsítsék. A csatorna lehet akár az Instagram, a Facebook, a Twitter, a YouTube, vagy valamelyik másik közösségi médiás platform. Sok modell él ma már ebből, de eltérő, mit tesznek ki, és mi az, amit nem. És persze nem csak fizetett tartalommal bombázzák követőiket, azt csak akkor, ha épp leszerződnek egy kampányra.

Az énekesnőként is ismert modell, Dukai Regina, aki köszönhetően a 316 ezer instás és 188 ezer facebookos táborának huzamosabb egy ideje influencerként is jövedelemre tesz szert, arról beszélt, hogy ő csak kizárólag pozitív töltetű postokat tesz ki, amellyel boldogságot kommunikál. Ebbe persze belefér egy fotó egy edzésről, vagy egy homokos tengerpartról. Lényeg, hogy számára jó dolgok legyenek. Más stratégiát követ Cinthya Dictator, ő 71 ezres instás és 51 ezres facebookos követőtáborával a negatív érzéseit is megosztja. Ez mégsem riasztja el a hirdetőket, mivel ettől is hitelesebb.

Dukai arról is beszélt, hogy az influencerkedés azért meglehetősen munkaigényes, szóval nem csak arról van szó, hogy kiállnak egy tengerpartra és sütkéreznek a napon. 

Sok időt töltenek a képek szerkesztésével, például hogy eltüntessék a háttérben látható turistákat egy tengerparton, vagy különböző szűrőkkel igyekeznek látványosabbá tenni a képeket. Meg hát ki is kell találni, hogy éppen miről posztoljanak és hogyan, hogy a követőtábor ne szakadjon le. Néha nem is könnyű a folyamatosságot fenntartani.

Dukai arról is beszélt, hogy előfordult, hogy olyan kampányt is elvállalt a közösségi médiában, amivel nem annyira érzett azonosságot. Ez nagyon kellemetlen érzés volt számára, és lejött, hogy nem volt hiteles, úgyhogy ma már nagyon vigyáz rá, hogy ilyesmi ne forduljon elő még egyszer.

Többen a tévézés világából érkeztek a közösségi médiás véleményvezérek táborába. Ilyen Lilu, az RTL műsorvezetője, de Iszak Eszter és Tatár Csilla is. Ők korábbi ismertségük mellett azt a szakértelmet is kamatoztathatják, hogy tudják, hogyan kell megvágni egy videofelvételt.

Rubint Réka, a fitneszedzőből lett népszerű influencer arról beszélt, hogy már többször is csúnyán megütötte a bokáját egy-egy social media bejegyzéssel, 

ezért mostanra igyekszik kevesebb magántermészetű dolgot megosztani a közösségi csatornáin, ugyanis sokszor előfordul, hogy egy-egy képét lelopja a bulvársajtó, és ez alapján lejárató jellegű írás jelenik meg róla. Ezzel együtt nagyon hálás a social media adta a lehetőségeknek, hiszen nem csak támogatott postokból tesz szert bevételre, hanem ennek köszönheti azt is, hogy jelentős érdeklődést tudott szervezni saját szervezésű táboraihoz. Rengetegen azért fizetnek be a táborra, mert a közösségi médiából ismerik.

A rendezvényre olimpikon influencereket is meghívtak, de mielőtt szót kaptak volna, először a téma ügynökségi szakértője kapott szót. Nagy László (Havas Media Hungary) azzal kezdte, hogy a sport és a sportolók főleg inkább a férfiak esetében segítik a reklám visszaidézhetőségét. Utalt arra is, hogy a fiatalabb célcsoport számára a sportoló mint szakértő kevésbé működő opció a vizsgált reklámokban, mint az idősebbeknek. Azonban a sportolók, illetve a sporthoz köthető hírességek a megfelelő környezetben és kreatív feldolgozásban jó alanyai a brand iránti pozitív attitűd változásnak.

A színpadon ült többek között Gyurta Dániel, Berki Krisztián és Liu Shaolin Sándor is. Elgondolkodtató volt tőlük azt hallani (illetve látni a képernyőn a lájkjaik számát), hogy a sportolók – hiába a nemzetközi elismerések, aranyérmek –

sokszor kevésbé népszerűek a közösségi médiában, mint a sokszor valódi teljesítmény nélküli tinédzser influencerek.

Előfordul, hogy egy olimpiai győzelem kevesebb lájkot és kommentet kapott, mint egy mezei influencer postja. Ebben mondjuk szerepe lehet abban is, hogy még nem mindegyik sportoló dolgozik ügynökséggel, a sport, a rengeteg edzés mellett pedig nem mindig fér bele posztolgatniuk is. Ráadásul nem okvetlenül szeretnek megosztani képeket a magánéletükről, pedig ezek a legnépszerűbbek. Azt pedig jól ki kell találni, mit is osszanak meg, hiszen nem túl izgalmas minden reggel egy medencés képpel találkozni. A sportolók esetében egyébként ugyanúgy eltérő, hogy beszélnek-e a negatív dolgokról, például a sérülésekről, elvesztett versenyekről, vagy inkább csak a pozitív dolgokra koncentrálnak.  Van, aki szerint kell ez is, más inkább elzárkózik tőle.

Az Influncer Fesztiválon felvonultak botrányinfluencerek is.

Ők igyekeznek minél inkább botrányosak, provokatívak lenni a nagyobb sikerért. Szabyest például telefonokat és más digitális ketyeréket darál össze, áldozatai között pedig iPad is volt már. A lájkszámokból ítélve van rá igény, nem is kicsi: a Facebookon például 96 ezren követik „munkásságát”. Köllő Babett is a botrányinfluencerek között foglalt helyet, de ő azt mondta, nem tartja magát botrányosnak. Ő egyébként az RTL-es Celeb vagyok ments ki innenből és a Viasat3 Feleségek luxuskivitelben c. valóságshowjából is ismerős lehet sokaknak, nem mellesleg egyébként színészként szerepelt a Kontrollban és a Valami Amerika 2-ben is. Sokszor kissé provokatív instájának mindenesetre szintén hatalmas követőtábora van, most épp 63 ezer közelében jár.

Még a délelőtti nyitóelőadások között Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkára és Zenisek Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szakértője közösen arra is felhívták a figyelmet, hogy az influencereknek is fel kell tüntetniük, hogy terméket, szolgáltatást népszerűsítenek, a bejegyzéseik szponzoráltak.

Ha ezt nem teszik, könnyen a hatósággal találhatják szembe magukat, amiért burkolt reklámozásban vettek részt: elmarasztalás esetén pedig bírságot kell fizetniük. A GVH-nak részletes ajánlása is van, ami segíthet a kampányok megfelelő kivitelezésében is.

Szekeres Péter, az internetes felületeken megjelenő tartalmak automatizált, mesterséges intelligenciás elemzésével foglalkozó Neticle társalapítója és vezérigazgatója érdekességként megemlítette, hogy ma már sokszor tőzsdei mozgásokra is következtetni lehet a Twitteren lévő bejegyzések hangulatából, majd bemutatta cége kutatását arról, hogy mit szeretnek és mit nem szeretnek az internetes kommentelők. Az derült ki, hogy nagyon szeretik a videókat, a filmeket, a humort, a minőséget, a játékot. Ugyanakkor nagyon nem szeretik a  hibákat, például a helyesírási hibákat (ezeket szóvá teszik), az undort, a dühöt, a szomorúságot. Elhangzott az is, hogy a közönség figyelme egyre inkább az Instagram és a Youtube felé fordul.

Tőrös Balázs, a Fastbridge-től arról tartott előadást, milyen lépések szükségesek a megrendelők, az ügynökségek, a menedzsment és a tartalomgyártók részéről egy sikeres influencer kampányhoz. A tartalomgyártók részéről például elengedhetetlen, hogy kezeljék magukat is brandként, állítsanak elő minőséget, fejlődjenek folyamatosan, tudják, hol vannak a határaik, emellett folyamatosan inspirálódjanak, legyen véleményük, adjanak tanácsot.  Az ügynökségeknek azt tanácsolta, használják ki a felületek natív lehetőségeit, képezzék ki a terület szakértőit, találjanak egyedi kapcsolódási pontokat, illetve gondolkozzanak nagyban. A hirdetőknek azt üzente, sose tegyenek fel mindent egy lapra és gondolkozzanak hosszú távon, valamint legyenek igényeik és elvárásaik, emellett találjanak ki és használjanak eredményességi mutatókat (KPI), illetve vezessenek be affiliate lehetőségeket.

Szalay Dániel