Sikersztori: A növekedésre gyúrnak

Lévai Balázs külkereskedelmi igazgató, Lévai Bálint ügyvezető igazgató, Lévai Ferenc alapító

Néhány év alatt többszörösére növelte árbevételét a táplálékkiegészítőket gyártó és forgalmazó BioTech USA. A BÉT 50 című kiadványban is bemutatott sikercég a közeljövőben új piacok felé nyit, és tovább bővíti sajátfejlesztésű termékeinek palettáját.

Valóságos energiabomba robbant a sportolóknak szánt táplálékkiegészítők piacán, mikor 2010-ben a hazai tulajdonú BioTech USA belevágott üzleti stratégiájának megújításába. A korábban is folyamatosan bővülő cég ekkor részben külkereskedelmének kiterjesztése, részben a termékpaletta felfrissítése és kiszélesítése révén

a 2010-es 2,2 milliárdról 2014-re majdnem 11 milliárd forintra növelte árbevételét. A lendület ezt követően sem tört meg: a cég 2017 végéig közel duplájára növelte 2014-es eredményét.

„Az utóbbi években végrehajtott átalakítások hatalmas lehetőségeket nyitottak meg előttünk. Nem csak az exportpiacaink számát növeltük, de saját kezünkbe vettük a termékfejlesztést és a gyártást is, ami többszöri lökést adott a cégnek” – mondja Lévai Bálint ügyvezető. Első lépésként a BioTech teljesen megújította a készítmények csomagolását, minden termékkategóriának különböző arculatot adva. Ezzel egy időben megkezdődött a külkereskedelmi értékesítés kiterjesztése, melynek következtében a cég ma közel 70 országban forgalmazza táplálékkiegészítőit. Az új piacokat Lévai Bálint és testvére, az export-igazgató Lévai Balázs egy korábbi projektjük tapasztalataira támaszkodva hódította meg: a testvérpár még az egyetemi évek alatt szervezte meg turmixok keverésére használható műanyag shakerek nemzetközi forgalmazását, mely olyan sikeres lett, hogy ez az üzletág máig jelentékeny részét termeli a vállalat teljes árbevételének.

A társaság nagyságrendi növekedésének munícióját elsősorban a saját gyártás teremtette meg.

A BioTech jogelődje kezdetben egy amerikai vállalat készítményeit importálta hazánkba, később a magyar cég megvásárolta a brandet és a termékpalettát – de a gyártást még évekig külföldi partnerek végezték.

„Nem mindegy, hogy az ember más számára dolgozik, vagy saját magának. Korábban sem lehetett panasz a BioTech termékekre, de mióta elindult a szadai gyártóüzemünk, óriásit fejlődtünk” – mondja az ügyvezető. A társaság a 2014-ben megnyitott üzemét idén jelentősen kibővítette, melynek következtében gyártási kapacitása másfélszeresére emelkedett.

A saját üzem megépítése és bővítése mellett jelentős lökést adott a cégnek az önálló termékfejlesztés elindítása is – ennek keretében a BioTech máig számos új készítményt, vitamincsomagot és táplálékkiegészítő-receptet kísérletezett ki. Ezek közül is kiemelkedik a különböző energia- és proteinszeletek termékkategóriája, melyen belül a társaság idén több új készítménnyel lép piacra.

Bár a BioTech Magyarországon egyértelműen piacvezető és Európa-szerte is a legnagyobbak között tartják számon, a társaság a jövőre nézve további nagyszabású bővülési célokat tűzött ki maga elé.

A növekedés egyik fő eszköze a saját márkanévvel ellátott külföldi üzletek indítása lesz, melynek keretében BioTech butikok nyílhatnak többek között Ausztriában és Szlovákiában is. A jövőbeli bővüli másik fontos terepe az online közeg lesz, ahol több erős versenytársa is akad a magyar társaságnak. „Több táplálékkiegészítőket gyártó és forgalmazó cég kizárólag az online kereskedelemben építette föl magát, így ők mára jelentős piaci részesedéssel rendelkeznek. Mi is jelen voltunk ezen a területen, de az idei évtől igyekszünk egyre nagyobb figyelmet fordítani erre a közegre, hiszen nyilvánvaló, hogy a fizikai bolthálózat után itt lehet érdemi növekedést elérni” – mondja a cég kilátásaival kapcsolatban Lévai Bálint.

A BioTech USA 2017-ben 21,2 milliárd forint árbevételt ért el, míg adózott eredménye 822,9 millió forint volt.

Lengyel Viktor

A BioTech USA a Budapesti Értéktőzsde: BÉT50 – Ötven hazai sikervállalat kiadványában is szerepelt (2016)