Sokan csak egy fotó kedvéért rendelnek online ruhát

Az online vásárlók egyre több terméket küldenek vissza.

A kiskereskedők arra törekszenek, hogy egyre részletesebb információ szolgáltatásával a lehető legegyszerűbbé tegyék a megfelelő termékek, különösen a ruhaneműk online vásárlását. Pontos leírást adnak a cikkekről, chat-szolgáltatást biztosítanak, honlapjaikra látványos képeket és videókat raknak fel. A korrekt visszajelzéseket vásárlási utalványokkal és árkedvezményekkel ismerik el.

A német HDE kereskedelmi szövetség adatai alapján az online vásárlások 2017-ben a teljes forgalom 10,5 százalékát tették ki. Nagy-Britannia Nemzeti Statisztikai Hivatala (ONS) ugyanebben az évben 16,3 százalékos arányt mért.

A divatcikkek és a háztartási elektronikai készülékek esetében az online értékesítés aránya Németországban megközelíti az 50 százalékot.

Egy új felmérés tapasztalatai szerint a németek egyre inkább hajlanak arra, hogy visszaküldjék az online vásárolt termékeket. A Bitkom digitális ipari szövetség adatai azt mutatják, hogy a neten beszerzett cikkek mintegy 12 százaléka kerül vissza a feladóhoz. Ez az arány két éve még csak 10 százalék volt.

A megkérdezett vásárlók egy-harmada azt válaszolta, hogy minden tizedik terméket, 14 százalékuk pedig, hogy a megrendelt cikkek negyedét visszaküldte.

„A visszautasított termékek aránya rendkívül magas és folyamatosan emelkedik, különösen egyes ágazatokban, mint például a divatipar” mondja Julia Miosga, a Bitkom kereskedelmi és logisztikai részlegének vezetője.

Legtöbbször a 30 év alattiak élnek ezzel a lehetőséggel, leggyakrabban a divatcikkek esetében. A 14-29 éves korosztály a rendelés 18 százalékát küldi vissza. A nők összességében 15, a férfiak viszont csak a megvásárolt cikkek 9 százalékát.

Európa legnagyobb online bevásárló piacán, az Egyesült Királyságban kirajzolódik egy újabb irányzat is. A Barclaycard betéti-és hitelkártya vállalkozás által készített legutóbbi felmérés szerint minden tizedik brit vásárló elismeri, hogy csupán azért vásárol ruhákat a neten, hogy fotót készíthessen magáról az Instagramra vagy a Facebookra, majd visszaküldje azokat.

Ezt az irányzatot a közbeszéd „rendeld meg és küldd vissza” megoldásnak nevezte el.

„Kutatásainkból kiderül, hogy a visszaküldés gyakorlata súlyosan érinti a kiskereskedőket. Éves szinten 7 milliárd angol fontra rúg az az összeg, amelyet emiatt elveszítenek” mondja George Allardice, a Barclaycard Payment Solutions stratégiai főnöke.

A Bitkom szerint a kiskereskedők számára gyakran gondot okoz a visszaküldött termékek ismételt eladása, mivel sérültek vagy már nincsenek újszerű állapotban.