A STARTUPOK KATALIZÁTORKÉNT HATNAK A GAZDASÁG TÖBBI SZEREPLŐJÉRE

hirdetés

A startupok a kkv-szféra leginkább innovatív vállalkozásai, rájuk fokozottan figyelni kell, ha a versenyképességünket javítani kívánjuk – jelentetette ki a Növekedés.hu-nak adott interjújában Szalai Piroska, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) kuratóriumi elnöke, aki szerint ez a vállalkozói szegmens katalizátorként hat a gazdaság többi szereplőjére.

Milyen a nemzetközi megítélése Budapestnek “startup-os” megközelítésből? 

Budapest innováció tekintetében az unióban is átlagon felüli, miután az EU regionális versenyképességi indexének innovációs összetevője a közép-magyarországi régióban az uniós átlagnál jóval nagyobb, annak másfélszerese.

Budapest jó kiindulási pont a régió piacának meghódítására. Földrajzi helyzetünk mellett az is előnyünk, hogy nálunk van a világon a harmadik leggyorsabb 4G mobilhálózat, és nagyon sokan használják a közösségi médiát. Budapest folyamatosan lép előre a különféle városrangsorokban. Az Economist szerint a világ nagyvárosainak élhetőségi rangsorában Közép-Európában az első helyen állunk. A Forbes pedig azt írta Budapestről, hogy egyike Európa azon öt, már működő HUB-jának (vállalkozói csomópontjának), amelyre figyelni kell.

Mit lát a BVK ebben a vállalkozói szegmensben, egyáltalán: miért foglalkoznak velük? 

Számos vizsgálat szerint Budapesten egyre több vállalkozás aktív az üzleti innováció területén. Egyre többen vallják magukat innovatívnak, azaz az elmúlt egy év során vagy terméket, vagy technológiát vagy szervezetet fejlesztettek vagy az értékesítés területén hajtottak végre újításokat.

A kkv-k szerepe nálunk nagyobb, mint az Unióban. A startupok a kkv-szféra leginkább innovatív vállalkozásai, rájuk fokozottan figyelni kell, ha a versenyképességünket javítani kívánjuk. Mind a gazdasági, mind a társadalmi súlyuk jóval nagyobb annál, mint amit az általuk megtermelt GDP, vagy a foglalkoztatottjaik létszáma, illetve exportbeli arányuk mutat – ugyanis katalizátorként hatnak a gazdaság többi szereplőjére.

A városok, kerületek, közösségek olyan megoldásokat keresnek, amelyek számukra fontos témában társadalmi értékeket erősítenek. Az innovációval kényelmesebbé teszik a városlakók, a közösség tagjainak életét, vagy példát adnak és utat nyitnak az ott élőknek, illetve a helyi vállalkozásoknak a további fejlődéshez. Ezek a közösségek többnyire komoly piacot tudnak biztosítani a startupoknak, illetve visszajelzéseikkel a prototípusok továbbfejlesztéséhez tudnak óriási segítséget nyújtani.

Mit nyújtanak a startup-cégeknek: pénzt vagy tanácsadást? Egyáltalán: mit igényelnek? 

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) – mint a Fővárosi Közgyűlés által alapított egyetlen kis- és középvállalkozás-fejlesztéssel foglalkozó szervezet – startupokat közvetlenül fejlesztő programja, a Be Smart keretében a prototípussal rendelkező, már elindult vállalkozásoknak tud segítséget nyújtani. Budapest városdiplomáciai kapcsolataira alapozva külföldi nagykövetségeink és főkonzulátusaink segítségével a legjobbak, akiket szigorú versenyben választunk ki, külföldi bemutatkozási lehetőséget kaphatnak. Fontos, hogy ezek a startupok üzleti kapcsolatokat építenek külföldön, s nem készülnek elhagyni a várost.

A startupok olyan innovatív korai fázisban levő vállalkozások, amelyeknek terméke vagy szolgáltatása szinte mindig földrajzi vagy nyelvi korlátok nélkül vehető igénybe. Ezért már az alakításuk pillanatában a hazaival egyidőben külföldi piacokra is törnek. E piaci kapcsolatok kialakításához tud és kíván hozzájárulni Budapest, amely egyike Európa legnagyobb metropoliszainak. A cél az, hogy a magyar startupok akár külföldön is tudjanak terjeszkedni, azaz a hazai vállalkozásuk mellett tudjanak akár külföldön is vállalkozást alapítani, s a külföldiek közül azok, akik érdeklődnek a közép-európai piacok iránt, Budapesten alakítsanak leányvállalatot, nyissanak irodát. 2015 óta mintegy 200-an vettek részt a Be Smart versenyeinken, s a nyertesek közül közel 100-an mutatkozhattak be – a 22 fővárosi delegációban – Tel Avivban, Szentpéterváron, Bécsben, Düsseldorfban, Dublinban, Párizsban, Lisszabonnban és legutóbb Madridban. Köztük van olyan, aki azóta Dortmundban is elindította vállalkozását (BeeRides) vagy éppen nyert a Smart Dublin versenyen egyedüliként a kontinentális Európából (Route4U), s készül Dublinban is kialakítani szolgáltatását.

Ebből, a “startupos” megközelítésből van jelentősége a visegrádi együttműködésnek?

Múlt évben megrendezett első V4 startup versenyünkkel erősíteni kívántuk e területen is a visegrádi országok gazdasági kapcsolatait. A V4–Emerging Young EntrepreneurS (EYES) projektünk fő célja volt, hogy megmutassuk, milyen komoly üzleti lehetőséget jelent a startupok számára is a négy ország piaca. A verseny országonkénti egy-egy nyertese közül a magyar Rendi online takarításközvetítő cég már a magyar cége mellett Lengyelországban is nyitott vállalkozást, s készül a cseh és a szlovák piacon is megjelenni. A szlovák nyertes pedig már jelen van a cseh piacon is. A verseny díjaként a négy nyertes 2–2 napos szakmai úton vett részt Varsóban a Volves Summiton, Prágában a Startup World Cup-on, Pozsonyban és Budapesten a novemberi Startupok éjszakáján. A sikerre való tekintettel idén tavasszal megrendeztük a folytatást, a V4–EYES 2.0 versenyt. A nyertesek március végén a think.BDPST Startup Expoján mutatkozhattak be Budapesten, a jövő héten a Katowicei Üzleti Fórum kísérőrendezvényén a European Start-up Days-n találkozhatnak velük. Még ebben a negyedévben Pozsonyban és Prágában folytatjuk a szakmai utakat.

S ezek az utak üzleti hasznot is hoznak?  

A Be Smart nyerteseink között nemrégiben felmérést végeztünk, s majdnem mindannyian hasznosnak, nagyon hasznosnak vagy kiválónak értékelték a programot. Tényleges üzleti hasznot hozó eredményként emelték ki a válaszadók, hogy ígéretes üzleti tárgyalások valósultak meg, kapcsolatok alakultak ki a külföldi piacokhoz és véleményvezérekhez, a termékfejlesztést inspiráló tapasztalatokat szereztek, valamint hazai és nemzetközi kapcsolatokat építettek. Mindezek azt jelzik, hogy a Be Smart versenyeken az elmúlt években évében megmérettetett és legversenyképesebbnek ítélt startupok továbbra is komoly igényt tartanak a program során részükre biztosított bemutatkozási lehetőségre.

Van-e valami ágazati specifikum, ami jellemzi a startupokat? A “trendi” szegmensekben nyomulnak, vagy szinten minden területen? 

Három éve az indulásunk idején a smart city és a green economy területei iránt volt legnagyobb az érdeklődés. Aztán előtérbe kerültek az Ipar 4.0-s megoldások, a mobilitás és a tarnsportation témái. Majd a múlt évben a korábbi témák mellé fókuszba kerültek a fintech és az e-healt megoldásokat szolgáltató vállalkozások. Egyre több területen kezdenek érdeklődni a startupok szolgáltatási, termékei iránt, s ez gyorsan és folyamatosan bővül.

Felkarolják-e a nagyvállalatok, a multik a hazai kis cégeket? Mekkora potenciált látnak bennük? 

Egyre több nagy cég indít olyan programokat, amelyekkel nyitnak a startupok felé. Sok multi kér tőlünk is segítséget ahhoz, hogy minél több komoly magyar startuppal ismerkedhessen meg. Olyannyira, hogy a Magyarországon működő multinacionális cégeknek egyenesen üzleti érdekük, hogy figyeljenek az új start up-okra, sokszor már csak az új ötletért is fizetnek a cégek.Az ötletek megvalósításához a finanszírozási hátteret a Széchenyi Tőkealap és a Hiventures Kockázati Tőkealap biztosítja.

Ez egyébként globális jelenség is, nem?

A világ legnagyobb cégeinek innovációs vezetőitől hallottam, hogy már olyan sok innovációt tudnának hasznosítani a működésük során, amennyit nem képesek belső fejlesztéssel megoldani, ezért létérdekük, hogy a világ minden területéről tudjanak startupokkal kapcsolatba lépni. S a magyar innovációnak jó híre van a világban, ahol megjelentünk eddig a fővárosi delegációinkkal, ott mindenhol élénk érdeklődést váltottunk ki. Jelezték többször is, hogy a várakozásukon felüli színvonalú cégekkel tudtak találkozni, s nyitottak minden további kapcsolatra. Van még bőven potenciál, de össze kell szedni magunkat, hogy ezekből a lehetőségekből minél többet meg tudjunk ragadni, hisz a környező országokban is komoly fejlődés zajlik e témában. Most nagy a verseny. Még nem vagyunk lemaradva, de nem kényelmesedhetünk el!

A.D.