TANÁCSTALAN, HOGY HOL SZERVIZELJE AUTÓJÁT? ITT A KÖZELÉBEN LÉVŐ MEGBÍZHATÓ MŰHELYEK LISTÁJA!

A hazai autószervizek többsége specializálódott, ami azt jelenti, hogy elsősorban egyes területekre koncentrál, és kevés az univerzális, mindennel foglalkozó szolgáltató. Éppen ezért az ügyfél feladata, hogy tájékozódjon a szervizek vállalt szolgáltatásairól, mielőtt elgurulna egy műhelybe – derül ki abból a felmérésből, amelyet a Bárdi Autó Zrt. megbízásából végeztek a Garvisor közösségi szervizkereső portál üzemeltetői.

Több mint ötezer autószervizt vettek górcső alá a felmérés során az elmúlt négy hónapban. Ezekből több mint 2100, előzetesen átvizsgált szerviz van fenn a weboldalon. Az adatbázisba csak azok a szervizek kerülhettek be, amelyek valóban rendelkeznek az adott szolgáltatás elvégzéséhez szükséges tárgyi feltételekkel – műszerekkel, berendezésekkel –, s vállalták, hogy a szolgáltatásaikat a közösség értékelje. Ez alapján kiderült, hogy a hazai autószervizek ötöde már nem is található meg a bejelentett telephelyén, és csak kevesebb, mint felük folytat szerviztevékenységet, illetve rendelkezik az ehhez szükséges műszerekkel, berendezésekkel.

Ugyancsak elgondolkodtató, hogy tevékenysége alapján a szolgáltatók 18,3 százaléka már nem is tekinthető járműszerviznek, nem nyújtja ugyanis a meghirdetett szolgáltatást vagy nem rendelkezik a feltüntetett szolgáltatás elvégzéséhez szükséges műszerparkkal. A vizsgált több mint ötezer szerviz további 13,3 százaléka azért nem került az adatbázisba,

mert nem vállalták a közösségi értékelést, vagy a műhely leterheltsége és a munkaerőhiány miatt nem tudnának vállalni további megrendeléseket. 

A kutatás szerint a szervizek több mint 90 százaléka márkafüggetlen. A legnépszerűbb Suzuki javítását megjelölők együttes száma is jóval kevesebb az egyébként márkafüggetlen javításban is utazóké mellett.  A legelterjedtebb márkák javítását vállalja a legtöbb szolgáltató: a Suzuki és a Volkswagen nyitja a sort, amit az Opel, a Skoda és a Renault követ.

A legalapvetőbb kényelmi szolgáltatások közül az időpontfoglalást a szervizek 87 százaléka, a szaktanácsadást 68, az ügyfélvárót 65, a wi-fi kapcsolatot 57, a flottaszervizelést pedig 61 százaléka teszi lehetővé. Biztosítási ügyintézést a szolgáltatók 15,28 százaléka kínál, és kifejezetten magas a műszaki vizsgáztatást vállalók aránya: a szolgáltatók negyede foglalkozik ezzel.

Bár a bankkártyás fizetés Magyarországon is rohamosan terjed, egyelőre csak a szervizek 22 százalékában lehet plasztikkal kiegyenlíteni a számlát. A szolgáltatók kevesebb, mint fele, 44 százaléka vállalja az autó el- és hazaszállítását, és csupán 15-15 százalékuk biztosít a javítás idejére csereautót vagy non-stop gépkocsi-átvételt. A 0-24-es javítási szolgáltatásokat vállaló szolgáltatók aránya még ennél is alacsonyabb, 7 százalékos.

A szervizszolgáltatók egyelőre nem szívesen adják meg a vállalási óradíjaikat – erről csak az összes szerviz 3,19 százaléka nyilatkozott.

Ez alapján az átlagos vállalási óradíj 6735 forint volt. A legmagasabb árat egy budapesti műhely, a legalacsonyabbat pedig egy kalocsai szolgáltató adta meg. 

Az átlagos ár azonban nem túl pontos mérőszám a piacon, mivel a hazai szervizek meglehetősen specializáltak, az óradíj számítása nagyban függ a vállalt szolgáltatástól is: bizonyos szolgáltatások például a műszerezettségtől, a felhasznált anyagoktól, szakértelemtől stb. függően óradíjra lebontva jóval költségesebbek lehetnek, mint mások. 

Az online térben fellelhető, nyilvános adatbázisok szerint ma Magyarország területén mintegy 12 ezer szervizszolgáltató működik, az ezekben szereplő adatok többsége azonban nem ellenőrzött. A Garvisor honlapján jelenleg országosan 430 településen, összesen 30 féle szolgáltatás alapján – futómű- vagy klímajavítástól kezdve a műszaki vizsgáztatásig – választhatják ki a hozzájuk legközelebb eső, megbízható szervizt az autó- és motortulajdonosok.

Emellett értékelhetik is az adott szerviz által elvégzett munkát és szolgáltatásokat, így a többi felhasználó is képet kaphat a szerviz minőségéről. A megbízhatóság érdekében a felhasználói értékeléseket a honlapot működtető cég munkatársai egyenként ellenőrzik,

így nincs lehetőség arra, hogy rosszindulatú, valótlan értékelések kerüljenek ki egy szerviz adatlapjára, ahogy arra sem, hogy egy szerviz saját magát minősítse fel.