Tegyünk érte, hogy ne váljon rémálommá a nyaralás!

hirdetés

Egy nyaralásnak ugyanolyan fontos kelléke az utasbiztosítás, mint a fürdőruha, a sok faktoros fényvédő naptej, vagy a profi fényképezőgép. Hiszen csak a biztosítás tud megvédeni az ellen, ha például a külföldi úti cél megközelítése alatt, vagy már hazafelé lerobban az autó, összetörjük a mobilunkat, kirabolnak minket, esetleg betegek leszünk, vagy a gyerek összetör valamit a szállodában/apartmanban. A Netrisk.hu szakértőivel összeszedtük mire figyeljünk, ha gondtalanná akarjuk tenni a nyaralást.

A legtöbb utasbiztosítási termék dobozos, így abban azok a kockázatok szerepelnek, amelyek kiemelten fontosak egy utasbiztosításnál. Ilyen például a sürgősségi baleseti és orvosi ellátás, illetve a poggyászbiztosítás. E szolgáltatások biztosítási összege természetesen termékenként eltérő, így ezek kapcsán azt érdemes mérlegelni, hogy melyik biztosítási összeggel érezzük magunkat védettnek. Van pár távoli úti cél (ilyen például az amerikai kontinens vagy Ausztrália), ahová már önmagában az utazás is elég sokba kerül, emiatt többen elkövetik azt a hibát, hogy e földrészekre a legalacsonyabb szolgáltatási színvonalú utasbiztosítási termék megvásárlását követően utaznak el. A 8-10 millió forintos sürgősségi ellátásra vonatkozó biztosítási összeg ugyan hazai viszonylatban nem tűnik kevésnek,

de például az amerikai egészségügyi ellátás annyival többe kerül, hogy nem kizárt, ezen összeg eléréséhez igazán nagy problémának sem kell történnie. 

Ezért az említett kontinensekre utazóknak mindenképpen érdemes megfontolniuk, hogy prémium szolgáltatási szintű utasbiztosítási termék vásároljanak.

A termék kiválasztásánál ügyeljünk arra is, hogy milyen célból utazunk, tengerpartra indulunk pihenni vagy városlátogatással kívánunk kikapcsolódni. Ma már ugyanis az adott célnak megfelelő terméket is találhatunk.

Ha például a nyaralásunk alatt sportolni fogunk, érdemes olyan biztosítást kötni, amelyben az általunk űzött, vagy a szabadságunk alatt kipróbálni tervezett sportra is van fedezet. 

Főként nyáron nagyon sokan utaznak repülővel, így többször előfordulnak az ezzel kapcsolatos károk. Ha e közlekedési eszközzel vágunk neki az útnak, mindenképpen ügyeljünk arra, hogy biztosításunk repülős útra (is) nyújtson szolgáltatást és ne a személygépjárművünkre legyen benne fedezet, aminek jó eséllyel semmilyen hasznát sem fogjuk venni a tengerparton. Ugyanakkor, ha például a horvát vagy olasz tengerpartra saját kocsival indulunk, mindenképpen legyen gépjármű asszisztencia-szolgáltatásunk, mert a nyári nagy melegben sokkal több a műszaki meghibásodás.

Akkor tudunk a saját magunk számára megfelelő utasbiztosítási terméket választani, ha nem csak az árra koncentrálunk, hanem a szolgáltatásokra és azok összegére is, nem utolsósorban pedig a saját igényeinkre. Ma már arra is lehetőség van, hogy ne dobozos utasbiztosítási terméket vásároljunk, hanem magunknak állítsunk össze egy mixet azokból a szolgáltatásokból, amelyeket fontosnak vélünk.

Ma már szinte minden hitelkártyához társul utasbiztosítás, ezért felmerülhet, miért lehet érdeke egy hitelkártya-tulajdonosnak, hogy ezen felül még egy utasbiztosítást is kössön? Az egyszerű válasz erre az, hogy azért, mert a hitelkártyákhoz adott utasbiztosítások jellemzően alacsonyabb biztosítási összegeket tartalmaznak, illetve előfordulhat, hogy abban nem szerepel olyan szolgáltatás, ami egyébként a számunkra hasznos lenne és alapvetően elérhető az utasbiztosítási piacon.

Hasonló a helyzet az egyre népszerűbb Európai Egészségbiztosítási Kártyával (EEK).

Emellett is érdemes utasbiztosítást kötni.

Tisztában kell lenni azzal, hogy az EEK tulajdonosa számára az Európai Unió (EU) tagállamaiban bekövetkező sürgősségi betegellátást finanszírozza az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP). Kiállítását egészségügyi ellátásra jogosult kérheti, és a kiállítástól számított 36 hónapig érvényes.  Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és egyes szolgáltatók esetén Finnországban az egészségügyi ellátás, illetve gyógyszerek költségét a helyszínen ki kell fizetni, és ezek megtérítését utólag lehet kérni az OEP-től. Az egyes tagországokban eltérő a sürgősségi ellátásba tartozó beavatkozások köre, így például a mentővel történő szállítás, vagy a röntgen költsége nem tartozik bele, azaz az EEK-t ezekben az esetekben nem fogadják el. A tagállamok állampolgárai azonos elbánásban részesülnek az egészségügyi ellátást illetően, de ez egyben azt is jelenti, hogy az esetlegesen fizetendő önrészek is mindenkire vonatkoznak.

Az adott tagállamban fizetendő önrészekre a kártya nem nyújt fedezetet.

S az EEK-t nem tudja használni az, aki olyan országba utazik, amely nem tagja az EU-nak, és olyan uniós szolgáltató sem fogadja el, amely nem kötött szerződést az adott állam társadalombiztosítási/egészségbiztosítási szervével. A turisták által preferált üdülőhelyeken az orvosok döntően magánpraxisban működnek, illetve bizonyos országokban a társadalombiztosítás keretein belül igénybe vehető szolgáltatások köre jóval szűkebb a magyarországinál. Azon túl, hogy az említett problémákra is megoldást nyújt, azért is érdemes utasbiztosítási szerződést is kötni, mert az több olyan szolgáltatást is tartalmaz, ami az EEK-val nem érhető el. A teljesség igénye nélkül: ilyenek a poggyásszal kapcsolatos szolgáltatások, a felelősségbiztosítás, a jogvédelem, a beteg (haza)szállítása, a hozzátartozó utaztatása, illetve az úti okmányok pótlásával kapcsolatos költségek. További előny, hogy utasbiztosítással elérhetővé válik a biztosítók éjjel-nappal működő segélyszolgálata is, ahol magyar nyelven kaphat segítséget az, akinek külföldön problémája adódik. 

Ha már megtörtént a baj, mindenképpen figyelnünk kell arra, hogy a kárt minél előbb be kell jelenteni, mert ennek elmulasztása esetén jóval alacsonyabb térítési összegre lehetünk csak jogosultak. 

A kárbejelentés határidejére vonatkozó előírás biztosítónként változó, így nem árt arról előzetesen tájékozódni. Van olyan biztosító, amelyet az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele előtt mindenképpen értesíteni kell (azaz fel kell hívni a biztosító 24 órás segélyhívó telefonszámát), van azonban olyan, amelynél a bejelentési kötelezettségnek 24 vagy 72 órán belül is eleget tehetünk. A bejelentési kötelezettségnél minden biztosító figyelembe veszi, ha valakinek az egészségügyi állapota nem teszi lehetővé, hogy a feltételekben meghatározott határidőn belül értesítse a biztosítót. E tényt utólag, az ellátó intézmény által kiadott dokumentumból ellenőrizhetik. Ha az egészségi állapotunk engedi, érdemes előzetesen felhívni a segélyhívó számot, mert akár abban is segíteni tudnak, hogy problémánkkal melyik külföldi ellátó intézménybe menjünk. A poggyászlopás- és rabláskárok térítéséhez elengedhetetlen, hogy a helyi rendőrségen bejelentést tegyünk, mert az erről szóló jegyzőkönyvet be kell mutatni a biztosítónak.

Alapvetően arra érdemes még figyelni, hogy amennyiben olyan költséget fizetünk ki, amit utólag a biztosítóval szeretnénk megtérítetni, akkor rendelkeznünk kell az adott költségről kiállított számlával.