Üzleti angyalok útmutatója: így alakítható át sikeresen egy vállalat

hirdetés

Mit tegyünk, ha egy vállalat leszálló ágba került? A bezárás helyett az üzleti modell gyökeres átalakításának jó példáit tárja elénk három nemzetközileg elismert „üzleti angyal”, akik többek között a Daimler, az Apple, az Amazon, a Xerox és a Knorr-Bremse váltásainak elemzésével fejtik meg a sikerek titkát.

Hogyan lehet kirángatni egy veszteséges vállalatot a mélypontról? Ha elvetjük a bezárást, és már nem működnek a kisebb módosítások (költségcsökkentés, termékfejlesztés) sem, akkor a gyökeres átalakítással lehet úgymond előremenekülni. Ehhez azonban fel kell adni a régi sémákhoz való ragaszkodást, ésa digitalizációval és a szolgáltatások előretörésével járó kockázatokra lehetőségként kell tekinteni.

Az üzleti modellek radikális átalakítása című sikerkönyv szerzői nemcsak egyetemi tanárok, hanem a gyakorlatban is kamatoztatják tudásukat:

úgynevezett „üzleti angyalok”, vagyis tanácsadóként vesznek részt egy-egy vállalat modelljének megváltoztatásában.

A három szerző több száz vállalat példáján keresztül jártak utána, mely lépéseken keresztül lehet megvalósítani egy sikeres váltást. Dr. Carsten Linz, Prof. Dr. Günter Müller-Stewens, valamint Prof. Dr. Alexander Zimmermann, Európa egyik legmagasabban jegyzett felsőoktatási intézményének és üzleti iskolájának, a svájci a St. Gallen-i Egyetem vezető oktatói.

A könyvben megmutatják, hogyan lehet kihasználni egy meglévő üzlet DNS-ét, miközben sikerrel lehet meghódítani új területeket, ha átlépjük az üzleti modell „demarkációs vonalát”.

Ezt azonban jól átgondoltan, lépésről-lépésre tervezve lehet csak végrehajtani, ebben ad gyakorlati útmutatót a három szakember, akik ezeken az akadályokon próbálják végigvezetni az olvasót.

1.Az egyik legjobb példaként említik az Apple és az Amazon átalakulását, melynek során termékek eladásából lépésenként platform alapú szolgáltatókká, sőt az Amazon esetében tartalomgyártóvá is váltak.

2. A Daimler, a BMW és a Volkswagen modellmódosításának elemzésekor sorra veszik, hogyan válhattak hosszú távon az autógyártás mellett mobilitási szolgáltatóvá is (Car2Go kezdeményezés), végigjárva a saját autótól a rugalmas autóhasználatig tartó utat.

3. A Xerox és az Infosys története annak a példája, amikor egy vállalat radikálisan megváltoztatja a testreszabás mértékét, és hardvergyártó vállalatból üzleti folyamatokat kiszervező szolgáltatóvá válik.

4. Esettanulmányokat olvashatunk olyan vállalatokról, amelyek egymás után több radikális váltást is végrehajtottak: közülük kiemelkedik a Knorr-Bremse, amely vasúti fékek gyártásától eljutott a komplett vasúti rendszerek szolgáltatásáig.

5. Az egyik legizgalmasabb példa a szerzők saját esetének tanulmánya: a St.Galleni Egyetem a termékként kezelt oktatástól az integrált oktatási megoldások szolgáltatójává vált.

A globalizáció új reneszánsz korszakába léptünk, amelyben az újszerű gondolatok, a kreativitás, és a radikális változások az új rendezőelvek, ezt láthatjuk a könyvben szereplő 380 különféle üzletág és vállalat történetének tanulmányozásakor

– mondta a könyv bemutatásakor Csizmadia Norbert. A Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány vezetője kiemelte, hogy a digitalizáció és a testre szabott szolgáltatások előretörésével

az élmény vált az egyik legfontosabb szolgáltatássá, ezt ismerték fel a korábban csak termékek eladásából élő, ma már platform szolgáltatásokat nyújtó vállalatok, mint például az Apple vagy az Amazon.

Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: ahogy a tőzsde folyamatos innováción megy keresztül, és a tőzsdei vállalatok is innovációra vannak kényszerítve.

Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealapkezelő Zrt. vezetője magyar cégek átalakításának példáinak alapján sorolt fel sikeres üzleti modellváltásokat, kiemelve a menedzsment meghatározó szerepét.

A könyv a Pallas Athéné Könyvkiadó gondozásában jelent meg. 

Szabó Anna