Világmárkák népszerűsítéséért felel ez a magyar cégcsoport

Soha nem szabad feladni! Ez Mórádi Gábor mottója, aki dacolva a viszontagságokkal, a kilencvenes évek elején vállalkozásba fogott, és mára az általa vezetett Cabbage Film Factory cégcsoport a hazai reklámfilmgyártó szakma megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Olyan márkák népszerűsítéséért felelt már, mint a Coca-Cola, Nokia, Samsung és Adidas. A növekedés.hu-nak adott interjújában idézi fel, hogy a vágóasztaltól meg sem állt a cégbirodalom kialakításáig. 

Mórádi Gábor

Első vállalkozását a First Line Group Kft.-t egy kollégájával közösen alapították a kilencvenes évek elején azt követően, hogy több díjat is nyertek a Magyar Reklámfilm fesztiválon. A tévés munka mellett az MTV 10-es stúdióját kibérelve dolgoztak utómunka stúdióként a magyar reklámszakma számára. 1996-ban társa kilépett a cégből, ezért Cabbage néven új vállalkozást alapított.

Az elnevezést egy vicces beszélgetés inspitálta: ha már van gyümölcs, azaz Apple (alma) a sikeres világcégek között, akkor legyen zöldség is, azaz Cabbage (káposzta)

– magyarázza a névválasztást Mórádi Gábor. A frissen alapított céggel hamar bázist kellett váltani, mert a 10-es stúdió lassan elavuló technikájával már nem tudtak eleget tenni a reklámpiac folyamatosan növekvő elvárásainak.

Ekkor kilépett az MTV-től, s a Focus Fox Kft-vel kötött megállapodás értelmében a stúdió eszközeit bérbe véve folytatta a munkát. Egy évvel később három kollégával megalapították a Filmpositive Kft. nevű céget, amely az első filmgyártó céget jelentette életében. (A vállalkozásból két év múlva kiszállt.) Hamarosan azonban az eszközök bérleti díja olyan magasra nőtt, hogy már nem tudott versenyképes áron szolgáltatni az egyre növekvő konkurenciával szemben, ezért fejlesztésbe kezdett, s egy kétszobás lakást bérelve, az addig megtermelt hasznot teljes egészében visszaforgatva önálló eszközparkot épített ki, s minőségi gyártásra alkalmas munkatársi gárdát hozott össze, azaz egy mini stúdiót alakított ki.

– mondja Mórádi Gábor.

Ekkor jutott odáig a vállalkozás,hogy teljeskörű utómunka szolgáltatást tud a megbízók felé nyújtani.

Négyéves felfutást követően 2003 után sanyarúbb évek következtek, mert bár felajánlották, nem akart belekerülni az akkori politikai kurzus uszályába. Így – ha lassabb ütemben is, de – folytatódott a növekedés. Ekkor egy munkatársával létrehozta a Picture Base elnevezésű filmgyártó céget, amely gyakorlatilag kihúzta a bajból a pálya szélére kényszerített Cabbage-t, mert lekötötte annak utómunka-kapacitását. Ekkorra persze már jóval nagyobb területet bérelt az ingatlanban, ahol külön-külön részleg foglalkozott a különböző munkafolyamatokkal. Lényeges volt ebben az időszakban, hogy a gyártó cég által termelt hasznot az utómunka-cég technikai fejlesztésébe forgatta, így ott tudott maradni a szakma élvonalában.

Ez azért volt fontos, mert ha csak egy kicsit is lemaradunk, esélyünk se lett volna komoly megbízásokra. 2006-ban a Picture Base-ben tulajdonosváltás következett, eddigi partnerem kiszállt az üzletből, s az új tulajdonostárs 30 százalékos részesedéssel lépett be a helyére. Fontos, de kockázatos lépés volt a gyártócég megalapítása, mert így ugyan komplex munkák elvállalására is alkalmas lett a cégcsoport, más gyártók viszont már kevésbé adtak megbízást az utómunka-stúdiónak. De végül is bejött, mert a gyártó vállalkozás munkába állásával komplex bázis jött létre, ahová más cégek is beköltöztek a kapcsolódó munkák reményében. Így évről évre újabb területeket vettünk bérbe

– hangsúlyozta az ügyvezető.

Amikor már úgy tűnt, hogy minden halad a maga útján, jött az újabb kihívás: 2016-ban el akarták adni az épületet, akkor pedig az egész komplexumnak költöznie kellett volna. Ez azért jelentett gondot, mert mintegy kétmilliárd forintnyi befektetés halmozódott föl a bázison, amelynek csak a költöztetése százmilliókba került volna.

Ekkor óriási szerencsémre kedvezményes hitelhez jutottam a Növekedési Hitelprogramban, s így jelentős önrészt is befektetve meg tudtam venni az ingatlant. A törlesztésben azóta is komoly szerepük van azoknak a bérleti díjaknak, amelyet a cégcsoporthoz tartozó, és résztulajdonomban lévő kisebb vállalkozások fizetnek

– tette hozzá Mórádi Gábor.

A megbízások szerencsére folyamatosan jönnek, így – bár nem volt egyszerű, de – túlélték az elmúlt két évet is, amikor az ingatlan felújításába, illetve egy filmgyártó pláza kialakításába fektettek jelentős összeget. Így most jutott el a cégcsoport odáig, hogy a gyártástól kezdve a 3D animáción és a hangstúdión keresztül a legmodernebb vetítőteremig bezárólag a reklámfilm-gyártás teljes palettáját tudják kínálni ügyfeleiknek. Megrendelés pedig bőven van, hiszen egyik munka hozta a  másikat.

De megállni most sem lehet, így a következő cél, hogy ki kell lépni a nemzetközi piacra, ami várhatóan jövőre történik meg. A továbblépésre a bevont családtagok adják a garanciát, akik szintén a filmes szakmában dolgoznak

– vázolta a jövőt Mórádi Gábor.

(A Cabbage Film Factory cégcsoport – amelynek tagjai a Cabbage Kft., a Picture Base Kft., az Aboriginal Ideas Kft., a Boogieman Kft.,  a TGBVFX Budapest Kft. és a Budapest Color Club Kft. – éves forgalma 1,2-1,5 milliárd forint.)

Hajdú Péter