Rosszabbkor nem is jöhetett volna az amerikai óriássztrájk

Egyéb2019. szept. 18.D.J.

Az autóipari szektor minden jel szerint épp egy globális válság előtt áll. A General Motorst a mostani munkabeszüntetés különösen nehéz helyzetbe hozta.

Hétfőn robbant a hír, hogy az Egyesült Államokban a General Motors (GM) munkavállalói sztrájkba léptek miután az autóipari dolgozók szakszervezete és a vállalat közötti bértárgyalások zátonyra futottak.

Az autógyár ugyan 5400 új munkahely megteremtése mellett a bérek és a juttatások emelését is felajánlotta, de a mértékkel a szakszervezet nem volt megelégedve. Ahogy azzal sem, hogy a társaság bezárja az ohiói és michigani autó-összeszerelő üzemeit.

Az amerikai autóipar 12 éve nem látott sztrájkot. A legutóbbit szintén a GM-nél tartották. Két napig tartott és összesen 300 millió dollárjába került a cégnek. Most hétfőtől egy kisvárosnyi ember, összesen 46 ezer dolgozó szüntette be a munkát.

A sztrájk kifejezetten rosszkor jött a GM-nek

Az autóipar ugyanis épp nehéz időket él:

A General Motorsnál a járműeladások 2016 óta csökkennek. A vállalatnál az elmúlt években az értékesített autók száma 10 millióról 8,3 millióra esett vissza. Ebben az évtizedben az eladás volumenét tekintve a tavalyi volt a legrosszabb évük.

Az ágazatnak rengeteg problémával kell szembenéznie. A kereskedelmi háború csak egy a bajok sorában. A piaci szereplőknek ennél is nagyobb gondot okoz, hogy elkezdtek átalakulni a vezetési szokások. Az egy főre eső levezetett kilométerek száma évek óta esik mind az USA-ban, mint Nyugat-Európában. Az emberek egyre kevesebbet ülnek a volán mögé és egyre többet használják a közösségi autós szolgáltatásokat.

A fiatal generációk tagjai már nem státusz szimbólumként kezelik a négykerekűeket. Sokan nem is akarnak saját gépjárművet vásárolni.

Emiatt az eladások elkezdtek apadni. Ha ez nem lenne elég az autóipar épp egy technológiai átalakulás kellős közepén van. Most minden előrejelzés arról szól, hogy évek múlva az e-járművek eladása fel fog pörögni.

A gyártók kénytelenek csillagászati összegeket önteni a hibrid és a teljesen elektromos autók fejlesztésébe, úgy hogy egyelőre túl sok pénzt ebből az ágazatból nem látnak. A GM-nél már tavaly felismerték, hogy a hatékonyságukat csak úgy tudják növelni, ha gyárakat zárnak be: tavaly négy amerikai és három külföldi üzem megszüntetéséről döntöttek.

A változásokra már csak azért is szükség van, mert az amerikai autóipar már nem olyan erős, mint hajdanán. A német Volkswagen vagy a japán Toyota már jócskán megelőzi a GM-et.

Ha a sztrájkolók elérik a céljaikat az hosszútávon pedig csak tovább ronthatja az amerikai vállalat kilátásait.