Egy év alatt háromszorosára drágult a Masterplast részvény - Miért?

Pénzügy2021. jan. 30.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Az általános tőzsdei áremelkedéshez képest is messze jobban szerepel mostanában az építőipari Masterplast Nyrt. A társaság nyert a járvány alatt tapasztalható barkácsolási hullámból is, de egy remekül időzített német cégvásárlással jókor lépett be a maszk- és védőruha-gyártásba is.

A nagy siker mindig jól jön, de akkor különösen értékes, ha nagyon régóta vár valaki erre, és korábban hosszú éveken át hiába dolgozott ezért.

A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Masterplast Nyrt. lassan már tíz éves tőzsdei jubileumára készülhet, de ebből az első nyolc év egyáltalán nem hozott áttörést, igaz legalább nagy baj sem történt.

A társaság gyártotta és értékesítette a különböző szigetelőanyagokat, kisebb-nagyobb völgyek és dombok váltották egymást, de a részvénykurzus „befagyott 600 és 650 forint körüli árszintre. Még tavaly márciusban is ebben a magasságban járt a részvény, aztán jött a covid és a cég papírjai ma már stabilan 2000 forint felett járnak.

Végre minden összejött

A Masterplast Nyrt. az okokról nemrégiben elemzői találkozót is tartott, és a prezentációkat, illetve az eseményről készült videót kitette a Budapesti Értéktőzsde honlapjára is, akit érdekel első kézből, hogy mi áll a fellendülés hátterében, itt elérheti az anyagokat.

Tibor Dávid elnök előadásából és a jövőbeli irányról folytatott vezetői beszélgetésből kiderül, hogy az építőipar általában sem volt gazdaságilag vesztese a járványidőszaknak, de a Masterplast az iparágon belül is jól muzsikált.

Ám ez önmagában még aligha hozott volna ekkora áttörést, ugyanakkor történt egy fantasztikusan időzített barna beruházás.

A Masterplast ugyanis még a covid megjelenése előtt elkezdett tárgyalni a német LHB Aschersleben ipari, építőipari és egészségügyi membránokat gyártó kapacitására, és amikor április közepén le lehetett  zárni a tetőfóliagyártó megvásárlását,

a deal aranybányának bizonyult, mert a német szájmaszk- és védőruhagyártáshoz is tudott szállítani. Német cég, ráadásul maszkgyártás, azt aligha kell részletezni, hogy amikor a fél világ Kínának kuncsorgott termékekért, ennél a cégnél is sorban álltak a vevők.

Hol tart a cég?

A Masterplast 2020 végén már 23 éves cég, 7 gyártókapacitása van, de 9 országban (Magyarország, Románia, Lengyelország, Szerbia, Németország, Ukrajna, Észak-Macedónia, Szlovákia, Horvátország) van leányvállalata.

Ezek a fő bázisországok, de a cég termékei ma már tényleg Európa minden országába eljutnak.

A fejlődés végre az euróban megadott pénzügyi számokból is látszik, 2016-ban 80 millió euró volt a forgalom, azóta minden évben minimum 10 százalékkal nőtt, tavaly már 120 millió euró volt az árbevétel. A létszám is hasonlóan gyarapodott, ugyanebben az időszakban 800 főről, 1100 főre.

E két számsorból azt is könnyű kiszámolni, hogy az egy munkavállalóra jutó forgalom 100 ezer euróról, 110 ezerre duzzadt.

A fő profilok

A társaság fő piacai az építőanyag-gyártás és értékesítés, vagyis a hőszigetelő-rendszerek, a tetőfóliák, a kiegészítők, illetve más ipari alkalmazások, ezekhez lépett be most az említett egészségügyi gyártás is, ami Tibor Dávid szerint 2030-ban már ugyanakkora eredményt hozhat, mint az építőanyag. A stratégia az, hogy a cég minden termékcsoportban saját gyártóüzemmel dolgozik, ezt inkább csak kiegészíti a külsős termékek értékesítése.

A Masterplastnak tényleg minden szinten a tavalyi volt a legjobb éve, ami még akkor is érdekes egy covidos évben, ha tudjuk, hogy az építkezések jellemzően nem álltak meg.

A lezárt határok miatt azért az üzletfolytonosság itt is megakadt, vagyis az áruforgalom még ebben az ágazatban is akadozott, a Masterplast például sokat vásárol Kínából, de nem volt könnyű a német cégvásárlás lebonyolítása sem az utazási korlátozások miatt.

Magának az üzletnek az viszont jót tett, hogy a járvány első hulláma, a  nagy lockdown idején sokan kezdtek otthoni javítgatásokba, szigetelésbe, felújításba, és ez a barkácskereslet nagy forgalmat hozott az anyaggyártóknak is.

És az egészségügy…

De fontos ismételten hangsúlyozni, hogy az igazi befektetői szentiment-változást az egészségügy hozta el. Ahogy Tibor Dávid fogalmazott, lett egy olyan egészségügyi gyártókapacitása a csoportnak, amelynek a termékein egy nagyon értékes mondat szerepel: „Made in Germany”.

A cég ugyanis nemcsak hőfóliát gyárt, hanem védőruha- és maszk alapanyagokat is, amellyel a pandémia alatt forgalmi rekordot és kiemelkedő nyereséget ért el. Ráadásul hamar megjelent a hazai beszállítók között is, a „segítségnek” reputációs okból is volt haszna, tavaly novemberben és decemberben 450 ezer védőruhát adtak el Magyarországon.

A német cég azóta is teljes kapacitással működik, Jancsó Illés gyárvezető bejelentkezése alapján továbbra is sorban állnak a vevők, allokációs folyamat dönti el, hogy kit szolgál ki a cég, a stratégiai vevők természetesen prioritást kapnak.

Pénzügyileg az is fontos, hogy a terjeszkedéssel nem nőtt meg vészesen az eladósodottság sem, mert a Masterplast is bekerült az MNB kötvényprogramjába, így a cég NKP-kövényt vett igénybe a bővüléshez.

A jövőről

A cég vezetői továbbra is optimisták, a jövő stratégiájának fő iránya ugyan még mindig a hőszigetelés marad, de felzárkózik mellé az egészségügy, amely ágazat a következő években tartósan jobb kereslettel találkozhat.

Az egészségügy remélt bővülésének van egy covidos és egy azon túlmutató aspektusa is, de a német (illetve a magyar) gyártásnak az is előnye, hogy Európában felértékelődtek a helyi beszállítók, a rövidebb ellátási láncok. Éppen ezért Németország mellett Sárszentmihályon is komoly egészségügyi textíliagyártás indul, az ascherslebeni tapasztalatokat fogja a társaság honosítani.

Ami pedig a részvényesek jövőbeli kilátásait illeti, a cég stratégiája szerint 2023-ban már 200 millió euró lehet az árbevétel, a ma 6 millió eurós nyereség pedig ugyanebben az évben már 16 millió euróra nőhet.

Természetesen az üzleti tervek akkor érnek valamit, ha teljesülnek is, ám, ha így lesz, a cég nemcsak azt tervezi, hogy részvényei 2021-ben már a BUX-kosárba is beférnek, hanem azt is, hogy mostantól a következő években a társaság részvényenként rendre 44, 55, 66, illetve 77 forint osztalékot fizet.

Ha pedig ezt a vállalását a cég tartani tudja, akkor a papír még a 2000 forint feletti aktuális részvényár mellett is 2-3-4 százalékos osztalékhozamot teljesít, már csak ez a szám is további áremelkedésnek ad teret.