Bajban az Aldi?

Elemzések2019. júl. 31.D.J.

A németek már nincsenek annyira oda a diszkontláncokért.

Az Aldi Nord tavaly fennállása óta először saját otthonában Németországban veszteséget kellett elkönyveljen. Az előrejelzések szerint pedig ez az év sem fog sokkal jobban alakulni. Általában is elmondható, hogy a diszkontláncok növekedése kezd alábbhagyni német földön.

A fogyasztók az olcsóságáról ismert Penny Market, Lidl és Aldi boltok helyett egyre többször keresik fel a valamivel drágább szupermarket-láncokat: így például az Edeka és a kölni központtal működő Rewe üzleteit. Beszédes, hogy épp a Rewe tavaly 9 százalékkal növelte a forgalmát. Az okok egyszerüek: a németek kezdenek leszokni a filléreskedésről. Az árnál fontosabb lett a kiszolgálás színvonala. A változás szeleit az Aldi Nord is érzi. Tavaly épp ezért indítottak el egy nagyszabású programot, melynek célja az üzletbelsők modernizálása és kínálat bővítése volt.

Kettészakadás

Ahhoz, hogy jobban megértsük a német viszonyokat, tudni kell, hogy az Aldi még 1962-ben két külön cégre vált szét. A diszkontláncot eredetileg egy testvérpár Theo és Karl Albrecht alapította.

A fivérek még a második világháború után vették át az anyjuk üzletét. A biznisz pedig olyan jól ment, hogy hamarosan az üzleteik gomba módjára kezdtek szaporodni. Már 300 bolt volt a tulajdonukban, amikor Theo és Karl között elmérgesedett a viszony.

A lánc árulhat-e dohánytermékeket? – ez volt az a téma, amelyben képtelenek voltak megegyezni. Ezért inkább különváltak. A Németország északi felében lévő boltok kerültek az Aldi Nordhoz, a délen lévők pedig az Aldi Südhöz.

De nem csak az országot hanem a világot is felosztották egymás között: amíg például Belgiumban, Dániában, Hollandiában és Lengyelországban a Nord, addig Svájban, Kínában, az Egyesült Királyságban vagy épp Magyarországon a Süd nyitott Aldi üzleteket.

Németországon kívül egyedül az USA-ban van jelen mindkét cég. Ott viszont csak az egyikük, a Süd használja az Aldi nevet. A másik felvásárolta egy helyi lánc a Trader Joe's amerikai boltjait, és ezt a brandet használva vetették meg a lábukat a tengerentúlon.

A két társaság meglehetősen más utat járt be. A Nordnál ragakaszkodtak az olcsósághoz, olyannyira, hogy a boltokban az ezredforduló idején még vonalkód-olvasókat se használtak. A nálunk is működő Süd ekkora pénzügyi szigort nem tartott szükségesnek. Ők pont a fejlesztéseiknek köszönhetik a jobb eredményeket.

Hogy a túlzott filléreskedéssel érdemes szakítani arra persze a Nordnál is rájöttek. De egyes hírek szerint a tulajdonosi kör is úgy véli: túl későn. Legalábbis a német DPA Hírügynökség úgy tudja, hogy Marc Heussinger vezérigazgatónak tavaly épp azért kellett távoznia a Nordtól, mert a modernizációs program nem volt elég gyors.

Amerikai sikerek

Az Aldi Südnél közben nemzetközi fronton egyre több a jó hír. Amerikában jelenleg rohamléptekben terjeszkednek. Már 1800 üzletük van az Államokban (míg a Nordnak csak negyedennyi). De még három év és ez szám elérheti a 2500-at is. Az alacsony áraikkal annyira felforgatták az amerikai piacot, hogy a vezetőnek számító Walmart is kénytelen volt nyesni az áraiból.

Az Aldit ezen a téren azonban nehéz megverni, hisz rengeteg olyan helyen is spórolnak, ahol az amerikai versenytársak nem mernek. Például az USA-ban a helyi láncoknál külön embereket foglalkoztatnak csak azért, hogy a bevásárlókocsikat legyen ki a helyére vigye.

A 80-as és a 90-es években néhány tengerentúli szereplő is megpróbálkozott az európai modellel – vagyis elvárták hogy a vásárlók rakják a helyére a kosaraikat – de akkor a fogyasztók messzire kerülték az ilyen olcsó helyeket. Most merőben más a feállás. Az amerikaiak már attól sem idegenkednek, hogy az európai lánc üzleteiben fizetés után a szatyraikba maguknak kell betenniük a vásárolt árukat.

Az Aldinak ez a siker nem egyik pillanatról a másikra esett az ölébe. Amerikában még 1976-ban jelentek meg először. Húsz évet kellett várni mire megnyitották az 500-dik üzletüket. A válság óta azonban megnőtt a népszerűségük, a pozitív trendet pedig jól lovagolták meg. Ma már a felmérések szerint a tehetősebb rétegek is jelentős számban képviseltetik magukat a vásárlóik között. Csak idén várhatóan több mint 130 üzletet fognak nyitni az USA-ban.