Évek múlva tér vissza a repterek korábbi forgalma

Hírek2020. jún. 10.Végh Zsófia

Számos légitársaság indítja újra járatait, azonban a nyáron a korábbi desztinációk csupán egy része érhető majd el, az elérhető szolgáltatások száma is csökken. Szakemberek szerint évekbe is telhet, míg a repülés újra virágzó iparággá válik.

A nyár/szezon közeledtével lassan megindul a légiközlekedés – egyre több légitársaság indítja újra járatait. Többségük korábbi kapacitásuk csupán töredékén üzemel, az elérhető desztinációk száma is korlátozott. A Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség (IATA) adatai szerint az áprilisi mélypont után, amikor az utaskilométerben mért kereslet 94,3%-al csökkent az egy évvel korábbihoz képest, s amilyen alacsony értéket utoljára a kilencvenes években mértek, április 27-e és május 27-e között 30 %-al nőtt a napi járatok száma.

A növekedés elsősorban a helyi, országon belüli járatoknak köszönhető; nemzetközi légiközlekedés szempontjából nem jelentős, azt mindenesetre jelzi, hogy az iparág túl van a mélyponton. A kiemelt piacokba – Kína, Németország és az Egyesült Államok – vetett bizalom egyre nő, a stagnálás után végre elkezdődött az újjáépülés időszaka, nyilatkozta Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója. Hozzátette, időbe, akár évekbe is telhet, míg a repülés újra virágzó iparággá válik.

A korábbi menetrendhez való visszaállás valóban sokáig tarthat. A legnagyobb brit fapados légitársaság, az Easyjet néhány napja törölte nyári járatainak zömét – tízből mindössze három járat lesz majd elérhető. A légitársaság június közepén indul újra, csökkentett üzemmódban, főként beföldi járataival. Júliusban már útvonalainak fele, augusztusban pedig háromnegyede lesz elérhető, írja az Independent angol napilap ám így a járatok hetven százaléka a földön vesztegel szeptemberig. Versenytársa, a Ryanair ugyan tízből kilenc járatát fenntartja, szolgáltatásainak mindössze 40%-a lesz elérhető.

A fedélzeten elérhető szolgáltatások jelentős részét a legtöbb légitársaság korlátozza. Rosszul járnak a gluténmentes, vegán, stb. ételallergiában szenvedők ezentúl ugyanis legfeljebb egységes menüt szolgálnak fel a járatokon, tudatta hírlevélben utasaival a British Airways (BA), de számos más légitársaság is így döntött. A nem tengertúli járatokon fel is függeszthetik a felszolgálást, esetleg előre csomagolt ételt, italt értékesíthetnek a járatokon.

Korlátozhatják a vécéhasználatot is – a sorban állást biztosan: a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) iránymutatása szerint a személyzet részére külön mellékhelyiséget kell biztosítani, az utasoknak pedig ülőhelyük száma alapján kijelölt vécét kell használniuk.

Többen vitatják az IATA állásfoglalását, mely ellenzi a légitársaságok azon javaslatát, mely szerint egy ülést szabadon kell hagyni az utasok között. Ettől függetlenül több járaton alkalmazzák (majd) ezt, de nem meglepő módon

több társaság is, például a United Airlines bejelentette, hogy nem fogja szabadon hagyni az üléseket.

További előírás a maszk viselete, melyet már a repülőtérre való érkezéskor viselni kell, és – a BA előírásai szerint négy óránként cserélni kell. A légitársaság ezért kéri az utasokat, hogy elegendő maszkot vigyenek magukkal vagy, ahol rendelkezésre áll, vásároljanak automatából. A beszállókártyát online kell kiállítani és a telefonra feltölteni, a reptéren pedig a bőröndöket immár a személyzet segítsége nélkül kell egy automata szalagra felhelyezni.

A check-in külön történik, a pult mögött ülőket plexilap választja el az utasoktól, akiket kérnek, hogy útlevelüket kinyitva menjenek a pulthoz, ahol érintés nélkül szkenner olvassa be a beszállókártya adatait. A reptereken felfestések segítik a helyes távolság betartását. A repülők belső terét minden járat után alaposan fertőtlenítik, ahogy a nap végén a gépet is az orrától a hátsó vezérsíkig. Bizonyos légitársaságok, például az Qatar Airways, Philippines Airlines vagy az AirAsia utaskísérői számára védőruházat (anorák) viselését írja elő, a kesztyű és maszk hordása mellett. A levegőt HEPA-filterekkel szűrik, melyek 99,9%-ban képesek elpusztítani a különböző részecskeméretű kórokozókat.

A repterek is kitesznek magukért. A szöüli Incheon reptéren fertőtlenítik a tereket és lázat mérnek. A bécsi reptérre érkező illetve az onnan induló utasok 190 euróért vásárolhatnak koronavírus tesztet.

Az Etihad légitársaság Abu Dhabiban érintésmentes önkiszolgáló pultokat tesztel, ahol az utasok megmérhetik lázukat, pulzusukat és légzésszámukat. Más technológiai megoldásokat is bevetnek, akik/ahol tudnak. A Collins Aerospace által kifejlesztett biometrikus rendszer például lehetővé teszi, hogy mindenféle előzetes regisztráció nélkül, az utasok beléptetése egy arcszkennerrel felszerelt kapun való áthaladással történjen. A rendszert tavaly Los Angelesben üzembe helyezték, ám az ilyen biometrikus módszerek alkalmazását az USA-ban és Európában is sokan ellenzik.