Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Fontos változás az adóbevallásoknál - összeszedtük, mit kell tudni az új rendszerről

Adózás2024. jan. 30.Barta Bence

Hosszas előkészítő munka után 2024. január 1-jén indult el az eÁFA-rendszer, amely a magyar adórendszer digitalizációjának újabb fontos mérföldköve. Januárban még csak az adatlekérdezési szolgáltatásokat érhetik el az adózók, a bevallási funkciók február 1-jén válnak élessé. Az eÁFA-rendszer használata egyelőre nem kötelező, most valószínűleg egy 2-3 éves átmeneti időszak kezdődött el. - Barta Bence, az Andersen Adótanácsadó Zrt. partnerének írása.

Az elmúlt bő egy évtizedben hatalmas lépésekkel haladt a magyar adórendszer digitalizációja.

A fejlesztések sorából kiemelkedik az online pénztárgépek bevezetése, az eSZJA bevallások elérhetővé tétele, valamint az EKAER-rendszer és az online számlaadat szolgáltatás elindítása.

A digitalizációs folyamat következő fontos állomása az eÁFA-rendszer 2024. január 1-jei indulása. Ezzel egy többéves fejlesztési projekt zárult le sikerrel, hiszen az áfabevallás átalakítására és az eÁFA-rendszer bevezetésére az eredeti tervek szerint 2022 elején került volna sor.

Az időközben tapasztalható megtorpanások és a késlekedés egyrészt valószínűleg informatikai problémákra vezethető vissza, másrészt arra, hogy az adóhatóság alapjaiban gondolta újra a koncepciót, amelyet új elemekkel is kibővített.

Ez a jövő adóbevallási formája

Azon felül, hogy a cégek számára az eÁFA segítségével gyorsabbá, biztonságosabbá és pontosabbá válik az áfabevallás folyamata, a fejlesztés egyik jelentőségét az adja, hogy várhatóan néhány éven belül valamennyi céges adónemet, vagyis többek között a társasági adót vagy a helyi iparűzési adót is ezen a rendszeren keresztül lehet vagy kell majd bevallani. Egyrészt a digitalizáció eddigi állomásai és a fejlesztések iránya is előrevetítik ezt a lépést, másrészt egyéb jelekből is erre lehet következtetni. A vállalkozások oldalán a rendszer adatszolgáltatási moduljában első lépésben ugyanis azt kell beállítani, hogy melyik adónemre vonatkozik a bevallás.

A legördülő listában egyelőre csak egy opció szerepel, az áfabevallás, de nem kell túl színes fantázia annak elképzeléséhez, hogy ezek köre éveken belül bővülni fog.

Az eÁFA-rendszer használata a bevezetést követően még nem lesz kötelező, januárban minden bizonnyal egy 2-3 éves átmeneti időszak (próbaidőszak) kezdődött. Ha azonban az eddig használt, korszerűnek már nem mondható ÁNYK-keretrendszert kivezetik, akkor az eÁFA marad az egyedüli opció a vállalkozások számára. A „kötelezővé tétel” valószínűleg ezen a módon fog lezajlani, az erre vonatkozó jogalkotói szándék egyértelműen érzékelhető.

Átmenetileg megmarad a jól bevált ÁNYK-bevallási lehetőség

Az adóhatóság január 1-től gyakorlatilag egymással versengő bevallási opciók választását tette lehetővé az adózók számára. A cégek ugyanis innentől fogva háromféleképpen adhatják be áfabevallásukat:

  1. az eddig megszokott módon, az ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) használatával,
  2. az adóhatóság által elkészített kiajánlás elfogadásával, amely az SZJA-bevallásokhoz hasonlóan egy webes felületen történik,
  3. gép-gép (M2M) kapcsolaton keresztül (a vállalatirányítási rendszerek és a NAV rendszerének összekötésével).

2024 első pár hónapja lényegében a tesztelés időszaka lesz a NAV és a cégek szempontjából is. A több alternatíva ugyanis lehetővé teszi, hogy az adózók úgy próbálják ki az eÁFA-rendszert, hogy hiba vagy pontatlanság esetén a régi módon még biztonságosan is beadhatják bevallásukat. Az adóhatóság oldaláról sem számítanak arra, hogy a cégek tömegével állnának át az új bevallási opciókra, ami szintén lehetőséget biztosít a tesztelésre és az esetleges hibák javítására.

Érdemes kiemelni azt is, hogy január 1-jétől csak az áfabevallásokhoz kapcsolódó adatlekérdezési szolgáltatások váltak elérhetővé, a bevallásokat csak februárban lehet majd benyújtani az eÁFA-rendszeren keresztül. Ez lényegében plusz egy hónappal megtoldja a tesztelési időszakot.

Pontosabb adóellenőrzések és csökkenő adórés

Az eÁFA-rendszer indulása komoly előnyökkel szolgálhat az adóhatóság számára.

A NAV-nál az évek óta folyamatosan szűkülő ellenőrzési kapacitások és az egyre rövidebb ellenőrzési határidők problémáján segíthet az egységes áfaanalitika, vagyis az a meghatározott adtastruktúra és standard adókód jegyzék, amelyet a vállalkozásoknak a bevallásokhoz használniuk kell. Az automatizáció és az új bevallási alternatívák bevezetése után várhatóan kevesebb hibás bevallás érkezik majd be az adóhatósághoz, így nem csak kevesebb ellenőrzésre lesz szükség a jövőben, de maguk az ellenőrzések is jóval pontosabbak lehetnek.

A fejlesztés másik fő célja, hogy tovább csökkenjen hazánkban az úgynevezett áfarés, vagyis a potenciálisan beszedhető és a ténylegesen beszedett áfa közötti különbség. Az Európai Bizottság legfrissebb, idén október 24-én megjelent tanulmánya alapján ennek mértéke Magyarországon 2021-ben 4,4 százalék volt.

Előnyök az adózók számára

A mikro- és kisvállalkozások többségének a NAV által kiajánlott áfabevallási forma egyértelmű előnyökkel szolgál, hiszen jelentős adminisztrációs terheket vesz le a vállukról.

Az erre a célra kifejlesztett webes felületen a kisebb adózók hozzáférhetnek az aktuális időszakra vonatkozó ÁFA adataikhoz, amelyeket módosíthatnak és kiegészíthetnek. Az áfabevallás-tervezet megtekintése és elfogadása is ugyanezen a felületen történik.

A gép-gép (machine to machine - M2M) kapcsolaton keresztül történő bevallás a középvállalkozási mérettől válik majd bevett megoldássá várhatóan. Az M2M kapcsolat és az adóhatóság által visszaadott elemzések hozzájárulnak az adózói adatok tisztításához, amelyek jelentősen csökkenthetik a kockázatokat, bírságokat a későbbi ellenőrzések során. Az olyan vállalatoknak pedig, amelyeknél az ÁFA-bevallás összeállítása és benyújtása komplex feladat vagy sok időt vesz igénybe, már rövidtávon is képes további előnyokkel szolgálni. A cégek oldalán működő könyvelési vagy vállalatirányítási rendszerek és a NAV rendszerének összekötéséhez a legtöbb esetben egy interfészre van szükség, amely az adózói oldalon vezetett adatokat az adóhatóság által várt struktúrába konvertálja.

Ehhez már most elérhető olyan szoftvertermék, amely adótanácsadói támogatással együtt hatékony megoldást nyújt az eÁFA bevallás gép-gép alapon történő benyújtásához.

Érvek az átállás mellett

Az adóhatóság természetesen abban érdekelt, hogy fokozatosan egyre többen használják az új rendszer kínálta áfabevallási lehetőségeket és standardizált folyamatokat.

Ennek megfelelően több módon is igyekszik meggyőzni a cégeket, hogy időben megkezdjék a fejlesztéseket az eÁFA M2M átállás érdekében.

Ezek sorába tartoznak azok a kiegészítő adatletöltési szolgáltatások (pl. a NAV Adattó), amelyek nagy segítséget jelentenek a vállalkozásoknak a könyveléshez és a bevalláshoz kapcsolódó elemzések és az esetleges korrekciók során.

Az előbb említett célt szolgálja az a szabálymódosítás is, amely az őszi parlamenti ülésszak során került az adózás rendjéről szóló törvénybe. Ennek értelmében annak az adózónak, aki a gép-gép (M2M) bevallási módot választja, nem kell önellenőrzési pótlékot fizetnie, ha a beadást követő 15 napon belül felmerült hibákat önellenőrzési eljárás keretében orvosolja. Ehhez kapcsolódik az az új szabály is, amely kimondja, hogy gép-gép áfabevallást választó, megbízható minősítésű adózók 15 napig nem kaphatnak adóellenőrzést, ami lehetőséget biztosít számukra, hogy kockázatmentesen és zavartalanul végezhessenek önellenőrzést.

A cikk szerzője Barta Bence, az Andersen Adótanácsadó Zrt. partnere.