A tengerek új ura: Kína hamarosan mesterséges intelligenciával nevel halat
AgráriumDajkó Ferenc DánielFormabontó eszközt bocsájtanak tengerre hamarosan Kínában. A Bay Area Lingding névre keresztelt hajó nem akármilyen vízi jármű. A csúcstechnológiás eszköz egy önfenntartó, high-tech halnevelő központ, amely a nyílt tengeren, zéró emisszióval működik – és megmutatja, milyen lesz a jövő akvakultúrája. A világ első mélytengeri akvakultúra-hajója a tervek szerint új korszakot nyit majd a haltenyésztésben, amely autonóm lesz, okos és fenntartható. A hajó Kína élelmiszerbiztonsági kihívásokra adott válaszának is tekinthető.
Élelmezési kihívások
A modern Kína számára folyamatos kihívást jelent az ország hatalmas, napjainkban mintegy 1,4 milliárd fős lakosságának élelmezése. Az élelmiszerellátást a belső termelés mellett a távol-keleti ország jelentős mennyiségű importtal oldja meg. Utóbbi kapcsán az ellátásbiztonság növelése és Kína szuperhatalmi ambícióinak támogatása érdekében Peking elindított egy új programot, amelynek célja, hogy az Európából és az Egyesült Államokból származó behozatal helyett kiépítsen alternatív beszerzési forrásokat. Ennek érdekében főképp afrikai, dél-amerikai kereskedelmi csatornák kiépítésébe kezdtek.
Mindemellett nem csupán az új import lehetőségek bevonása, hanem a saját élelmiszertermelés megerősítése is fontos célja Pekingnek, annak érdekében, hogy az ország ne legyen annyira kiszolgáltatva az importnak.Ennek kapcsán egy szokatlan területen rukkolt elő új, futurisztikus fejlesztéssel Kína. Míg más országok part menti tavakkal vagy kikötői ketrecekkel kísérleteznek a halnevelésnél, az ázsiai nagyhatalom már a nyílt tengerre telepít úszó “halgyárakat”. A hamarosan vízre kerülő Bay Area Lingding az első a sorban. Egy mozgó, önfenntartó, high-tech akvakultúra-platformról van szó, amely azt is megmutatja, hogyan képzeli Kína az élelmezés jövőjét.
Az alábbi közösségi média bejegyzésben a Bay Area Lingding látható a jelenlegi készültségi állapotában, illetve látványterveken már elkészült hajóként:
Kiszámíthatóbb termelés
A mélytengeri akvakultúra-hajó olyan úszó halgazdasági létesítmény, amely a nyílt tengeren, távol a parttól működik. Ez a koncepció jelentősen eltér a megszokott akvakultúrától, amelynél a tenyésztés többnyire a part menti hálós ketrecekben vagy szárazföldi tavakban zajlik. A hagyományos módszerekkel folytatott halnevelés ugyanakkor rendkívül függ az időjárástól, a haltermelés kiszolgáltatottja a környezeti hatásoknak, többek között a vízminőségnek, a hőmérsékletnek és a viharoknak. Ezen változtattak most a kínai fejlesztők. Így született meg az első mélytengeri akvakultúra-hajó, hivatalos kínai nevén a „Wánqū Língdīng” – a világ első ilyen feladatra szánt vízi járműve, amely természetes vízcsere technológiát alkalmaz a halnevelésben.
A Bay Area Lingding a partoktól távoli, nyílt vízen, ellenőrzött körülmények között tenyészt majd halat, kihasználva a természetes tengeri áramlatokat, de kiszűrve azok kockázatait. A hajótest 156 méter hosszú, 44 méter széles, 12 óriási nevelőtartállyal rendelkezik, amelyek egyenként 73 000 tonna víz befogadására képesek. Összesen 80 000 köbméternyi tengervizet mozgat a rendszer.
A nyílt vízi környezet miatt a halak élettere közelebb áll a vadon élő halakéhoz, így “kvázi vadon” nőhetnek, ami javítja a hal húsának minőségét. A hajó fedélzeti rendszerei ráadásul folyamatosan figyelik és szabályozzák a körülményeket. A mélytengeri farmhajó előnye a mozgékonyságában rejlik: szükség esetén odébb hajózhat optimálisabb vizekre vagy elkerülheti a közelgő tájfunokat, amit értelemszerűen a hagyományos, helyhez kötött halszaporító telepeknél nem lehet megtenni.A kelet-ázsiai térségben ugyanis a tájfunnal is kalkulálni kell a tenyésztőknek. E természeti csapás hatására a part menti gazdaságok gyakorta mindent elveszítenek. A Bay Area Lingding azonban elektromos hajtóművei és dinamikus pozicionáló rendszere segítségével egyszerűen odébb hajózik a veszélyzónából biztonságosabb vizekre.
Emellett a part menti akvakultúrával szemben a mélytengeri megoldás tehermentesíti a partközeli ökoszisztémákat és földterületeket, hiszen a nyílt óceán hatalmas területeit használja ki haltermelésre. (Ez a valódi környezeti terhelést persze nem feltétlenül csökkenti, csupán távolabb viszi azt az emberlakta területektől.)
Halászat 2.0: így működik Kína mozgó tengeri halfarmja
Természetesen nem egyszerűen tengerbe lógatott ketrecekről van szó, hanem mobil tengeri halastavakról, ahol a friss tengervíz folyamatosan, energiafelhasználás nélkül cserélődik a tartályokban. Az innovatív hálófalak átengedik a vizet, de megvédik a halállományt a ragadozóktól, szennyeződésektől. Mindezt olyan érzékelőhálózat és mesterséges intelligencia felügyeli, amely figyeli a víz oxigéntartalmát, hőmérsékletét, sótartalmát és a halak aktivitását. Az etetés automatizált, egyetlen gombnyomással indítható, az adagolás pedig az AI által optimalizált.
A hajó termelési kapacitása lenyűgöző: éves szinten 3–5 ezer tonna halat képes előállítani, amely körülbelül 5000 holdnyi hagyományos tógazdaság termelésének felel meg. A nevelt halfajok – arany pompano, vörös sügér, tonhalhibridek – magas piaci értékkel bírnak, és különösen keresettek a prémium kategóriában.
A fejlesztés halászaton túlmutató gazdasági jelentősége is jól érzékelhető. A hajó üzembe helyezése új munkahelyeket teremt a csúcstechnológiás halászat, tengerbiológia, karbantartás és a logisztika terén. Zhuhai város, ahol a hajót építették, már most a kínai tengeri akvakultúra egyik központjává vált. A helyi haltermelés 15 százalékos éves növekedést mutat és az új farmhajó ezt még tovább fokozza majd.
Zéró kibocsátás, maximális hozam: ilyen lesz a jövő halászata?
A hajó fedélzetén napelemek és szélturbinák működnek, amelyek a napi energiaigény jelentős részét fedezik. Horgonyzás közben a hajó akár teljesen zéró szén-dioxid kibocsátással is képes üzemelni. A villanymotoros hajtás csendesebb és környezetbarátabb, az automatizált rendszerek kevesebb emberi beavatkozást igényelnek. A vízbe nem kerül vegyszer, antibiotikumot alig használnak – a tiszta környezet és az áramló víz természetes módon óvja az állományt.
A feldolgozás szintén a hajón történik. A kifejlett halakat egy szabadalmaztatott „halfelszívó szivattyúval” gyűjtik be – ez gyors és kíméletes eljárás, ami minimalizálja a sérüléseket. A halakat vagy a hajó hűtőrendszerében tárolják, vagy azonnal elszállítják kiszolgálóhajókkal a közeli kikötőkbe.
A hajó komplexitása elképesztő: egy teljes integrált rendszer működik benne, amely magába foglalja a nevelést, etetést, megfigyelést, feldolgozást, energiatermelést és a logisztikát. A különleges jármű dinamikus pozicionálása révén automatikusan tartja a kívánt helyzetét még hullámzás vagy áramlás esetén is.
A Bay Area Lingding az első lépés csupán, Kína a 14. ötéves tervében prioritásként határozta meg a mélytengeri akvakultúrát: ez stratégiai iparág, amely az élelmezésbiztonságot és az exportpotenciált is növeli. Már most több más úszó farmhajót és platformot fejlesztenek – köztük a Penghu-1 és a Gesheng-1 félig merülő típusokat –, valamint elindult egy tengeri ipari park fejlesztése is Zhuhai térségében.
A cél pedig nem kevesebb, mint 20 új projekt megvalósítása, mintegy 20,3 milliárd jüan értékben, és egy olyan flotta felépítése, amely új fejezetet nyit a tengeri halászatban.