NAK: Eljött a hazai tejipar fejlesztésének ideje

Agrárium2024. jún. 3.Növekedés.hu

Eljött az ideje a hazai tejipar fejlesztésének, olyan beruházásokra van szükség, amelyek javítják a hatékonyságot és növelik az ágazat szereplőinek versenyképességét. A cél a hazai piac visszaszerzése, az import termékek helyett minél nagyobb arányban hazai tejtermékekkel kell ellátni a magyar fogyasztókat – hangzott el a 49. Tej Világnap alkalmából szervezett sajtóreggelin.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a 49. Tej Világnap alkalmából sajtóreggelit szervezett a média képviselői számára Nagy István, agárminiszter és Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének részvételével.

A tejágazat kiegyensúlyozott fejlődését segíti az átlátható, az ágazat minden szereplője számára hozzáférhetőséget biztosító támogatáspolitika.

Az európai uniós forrásokhoz nyújtott 80 százalékos nemzeti kiegészítő finanszírozás, vagyis a 2021 és 2027 között a KAP II. pillérét alkotó vidékfejlesztési támogatások megháromszorozása a magyar agrárgazdaság versenyképességének növelését, a természeti erőforrások megőrzése és a vidéki életminőség javítását szolgálja. „Most júniusban válnak véglegessé azok a pályázatok, amelyek a takarmányipar, az élelmiszeripar és az állattartás fejlesztésére adnak lehetőséget.

A feldolgozóipari pályázatok 200 milliárd forintos keretösszeggel kerülnek meghirdetésre és szintén 200 milliárd forintos keretösszeggel az állattartó telepek megújítására irányuló pályázati felhívások. Ezzel összességében 400 milliárd forint értékű forrás felhasználásának lehetősége nyílik most meg” – húzta alá az agrárminiszter.

A tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás kapcsán jelezte: a felhívásra beérkező támogatási kérelmek feldolgozása folyamatosan zajlik, a közeljövőben megközelítőleg 550 támogatói okirat kibocsátása várható, mintegy 42,5 milliárd forint érékben.

Ha a támogatások igénybevételét nézzük, azt látjuk, hogy az ágazati szereplők élnek a lehetőségeikkel, mert értik az idők szavát: alkalmazkodásra, megújulásra most mindennél nagyobb szükség van, de a valódi megújulás mindig belülről fakad

– emelte ki Nagy István.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke köszöntőjében felhívta a figyelmet arra, hogy a feldolgozóknak és a tejhasznú szarvasmarhatartóknak is érdemes kihasználniuk az új Közös Agrárpolitikára alapozott Stratégiai Terv nyújtotta támogatási lehetőségeket. Az ágazat versenyképességének szempontjából ugyanis elengedhetetlen a termelés és a feldolgozás fejlesztése.

Fontos lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy a piacunkat visszaszerezzük. A magyar fogyasztókat minél nagyobb arányban hazai tejtermékekkel kell ellátni

– emelte ki a NAK elnöke.

Győrffy Balázs emlékeztetett a sajtóban csupán vaj-margarin háborúnak nevezett reklámkampányra. Szavai szerint az érintett margaringyártó viszont átlépett egy olyan határt, ami nagyon rossz irányba tereli a kommunikációt és elfogadhatatlan a piaci verseny szempontjából is. Az említett kampány ugyanis a tejhasznú szarvasmarhatartás létjogosultságát kérdőjelezi meg, azzal, hogy a növényi eredetű termékeket minőség szempontjából értékesebbnek tünteti fel.

A NAK és a Tej Terméktanács ezért felszólította a vállalatot a kampány felfüggesztésére és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemek eltávolítására.