Új autóipari akciótervet dolgozott ki az EU
AutóAz Európai Bizottság ipari akciótervet dolgozott ki az európai autóipar számára, amely a vállalatok átállását segíti a tiszta, összekapcsolt és automatizált járműgyártásra - jelentette ki Wopke Hoekstra klímaügyekért felelős uniós biztos szerdán Strasbourgban.
A belsőégésű motorral felszerelt személygépkocsik értékesítésére vonatkozó tilalom visszavonásáról szóló vitában a biztos elmondta: az európai autóipar továbbra is a kontinens gazdasági erejének egyik pillére, de a globális verseny, a magas energiaköltségek és az átalakuló piaci feltételek miatt célzott uniós támogatásra van szüksége.
A biztos emlékeztetett, hogy az iparág mélyreható átalakuláson megy keresztül a zéró kibocsátás és a digitalizáció irányába, ugyanakkor "egyre nagyobb nyomás nehezedik rá az unión kívüli tisztességtelen verseny, az ellátási láncok sérülékenysége és az energiaárak miatt".
Kiemelte, hogy az akcióterv alapján a bizottság rugalmasabb szabályokat vezet be a szén-dioxid-kibocsátási előírások teljesítésére 2025 és 2027 között, miközben a 2035-re kitűzött zéró kibocsátási cél változatlan marad.
A cél világos: csökkenteni kell a kibocsátást, mert a közlekedési szektor kibocsátása még mindig magasabb, mint harminc évvel ezelőtt
- fogalmazott Hoekstra.
Hozzátette, hogy a 2035-ös határidő kiszámítható keretet ad a gyártóknak és a befektetőknek, hogy "méltányos átmenettel" készüljenek a tiszta járműgyártás korszakára. A biztos közölte, hogy a bizottság még az év vége előtt bemutatja a vállalati autóflották dekarbonizációjára vonatkozó javaslatát, valamint egy az uniós akkumulátorgyártás versenyképességét erősítő programot.
Emellett előkészítés alatt áll egy új kezdeményezés a kis, megfizethető elektromos autók elterjesztésére. Gyürk András, a Fidesz európai parlamenti képviselője felszólalásában hangsúlyozta: az európai autóipar válságban van, és azonnali cselekvésre van szükség annak érdekében, hogy az ágazat megőrizze versenyképességét és munkahelyeit.
Elmondta: Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének hivatalba lépése óta az európai autógyártás globális piaci részesedése folyamatosan csökken, miközben az iparág az uniós GDP 7 százalékát és a kutatás-fejlesztési beruházások harmadát adja.
