Új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási indexet vezet be az MNB
BiztosításAz MNB kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) indexe a fogyasztók minél pontosabb és átláthatóbb tájékoztatását szolgálja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjainak alakulásáról. Tavaly a személyautók átlagdíja 9 százalékkal, 44 523 forintra nőtt. 2019-ig többnyire együtt mozgott a kár- és díjindex, ám a járvány miatt lecsökkent forgalom, kevesebb baleset miatt tavaly szétnyílt az olló.
A Magyar Nemzeti Bank online sajtótájékoztatóján Kandrács Csaba a jegybank alelnöke kifejtette, az MNB új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) indexének bevezetése régóta várt átláthatóságot hozhat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacán.
A jegybank a holnapján egy egyszerű és átlátható felületen negyedévente teszi közzé az index alakulását. A normál személyautókra és egyéb járművekre vonatkozó index mellett az MNB bemutatja a korrigált személyautó indexet is. Utóbbi a biztosítási adóval, a biztosítási kárkifizetésekkel és a tartalékok levonásával egy nettó díjváltozást ábrázol.
Kandrács Csaba rámutatott, tavaly 9 százalékkal közel 45 ezer forintra emelkedett az átlagdíj a személyi autók esetében. Budapesten az áremelkedés üteme gyorsabb volt, mely elérte a 15 százalékot, így az átlagdíj 63 ezer forintra nőtt.
A díjak 2019-ig összhangban voltak a károk és az adók alakulásával. Tavaly azonban a járvány miatt a díjak javára szétnyílt az olló. Ezt azonban egyszeri hatásként értékeli a piac és a jegybank is.
KGFB árindex
Nagy Koppány, az MNB igazgatója elmondása alapján 2015 előtt az üzletág 10-20 százalékos veszteségek mellett működött. Az ezt követő konszolidációnak köszönhetően napjainkban már 5 százalékos nyereség mellett megáll a saját lábán a szegmens.
A KGFB Index növeli a versenyt és az átláthatóságot. Eddig ugyanis nem volt kellő információ a díjak változásáról. A KGFB piac szerződésszámának 69 százalékát adó személyautókra vonatkozó mutató a teljes piac adatai alapján kalkulál.
Figyelembe veszi a biztosítót váltók, maradók és az újonnan KGFB-t kötők szerződéseit, illetve „kisimítja” a naptári évfordulós szerződések torzító hatását is. Utóbbi biztosításokra ugyanis a teljes piac átlagához képest magasabb bónuszfokozatok és kisebb teljesítményű járművek jellemzők. Az index az egyedi használatú (nem flottás), normál üzemmódú és szerződésű (például nem taxi, nem határozott idejű biztosítás) autókra vonatkozó díjváltozásokat jelzi.
Nagy Koppány rávilágított, a személygépkocsik átlagos KGFB díja 45 ezer forint volt 2020 negyedik negyedévében. Ez egy év alatt 9 százalékos növekedést takar.
Forrás: MNB
Markánsan elkülönül a Budapest az országos szinttől – fejtette ki az MNB igazgatója.
A nagyságrendileg 40 ezer forintos országos átlagdíjhoz képest Budapesten 60 és 70 ezer forint közötti átlagdíjak mutatkoznak. Ez alapvetően a magasabb fővárosi kárkockázat eredménye.
Forrás: MNB
A megyeszékhelyek, kisvárosok és falvak közötti díjmérték és kárgyakoriság nem különbözik markánsan.
Az MNB adatbázisa lehetőséget biztosít arra, hogy összehasonlítsuk mind a 13 biztosító ajánlatát, ha nem vagyunk megelégedve a díjunkkal – tette hozzá Nagy Koppány.
A kiemelt járműkategóriák adatai az alábbiak szerint alakultak az elmúlt időszakban.