Egyre nő az étvágy a vegán kajára

Elemzések2019. máj. 3.Növekedés.hu

A húst kiváltó termékek gyártóját a tőzsde kedvezően fogadta.

A Beyond Meat (túl a húson) nevű startup, amely vegán burgereket készít és olyan személyiségek támogatják, mint a hollywoodi sztár, Leonardo DiCaprio valamint a Microsoft alapítója, Bill Gates, nyilvános részvénykibocsátása során 241 millió dollárt gyűjtött össze. A húsfogyasztás mérséklésének divathullámát meglovagoló céget a piac ezzel mintegy 1,5 milliárd dollárra, több, mint 430 milliárd forintra értékelte, olvasható az afp.com hírportálon. 

A kaliforniai székhelyű vállalat 9,625 millió részvényt adott el a Nasdaq amerikai tőzsde parkettjén. A papírokat az erős kereslet miatt megemelt ajánlati sáv csúcsán, 25 dolláros áron vásárolták fel. 

A Beyond Meat a fogyasztói szokások változására építette stratégiáját. Egyre több ember fordul a növényi alapú, a húskészítmények alternatíváját képező termékek felé, akár a vegetáriánusok, akik teljes mértékben elvetik az állati eredetű termékeket, vagy a flexitáriánusok, akik a mérsékelt húsfogyasztás hívei.

Az emberek egyre inkább felismerik az állati eredetű termékek fogyasztásának az egészségre gyakorolt, feltételezhetően kedvezőtlen hatásait. Hiszünk abban, hogy ez a felismerés, valamint a környezetvédelmi és állatjóléti megfontolások a növényi alapú fehérjék iránti kereslet növekedését eredményezik

olvasható a vállalat információs anyagában. „A növényi alapú fehérjék fogyasztása segít választ adni az emberi egészség, a klímaváltozás, a természeti erőforrások megóvása és az állatjóléti problémák által támasztott kihívásokra” szögezi le a dokumentum, amellyel a Beyond Meat versenyre kíván kelni a világ 1,4 trillió dollár értékűre becsült húsiparával.

A Beyond Burger és más termékeinek népszerűsége ellenére a Beyond Meat egyenlőre nem nyereséges. Legutóbbi pénzügyi jelentése szerint a 2018-as évben 30 millió dolláros veszteséget termelt.

Növekedése azonban erőteljes: forgalma 2018-ban 88 millió dollár volt a 2017. évi 33 millió és a 2016.-ban elért 16 millió dollárhoz képest.

Eddigi tevékenységünk veszteséggel járt, és lehetséges, hogy nem leszünk képesek nyereségessé válni vagy azt tartósan megőrizni

figyelmeztet a tőzsdei bevezetést engedélyező hatósághoz, a Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez beadott dokumentum.   

Ahogyan a hasonló tevékenységet végző „veggie burger”, az  Impossible Foods teszi, a Beyond Meat is bonyolult technológiákat fejleszt ki annak érdekében, hogy ízében, színében, illatában és szerkezetében a húshoz lehető legnagyobb mértékben hasonlító termékeket állítson elő.

A húspótló szeletek és a kolbászok előállításához a vállalat borsót, babot és szóját alkalmaz. Darált hús helyett ezeket a növényeket használja fel a bolognai spagetti és a mexikói töltött lepény készítéséhez is.

A cég kedvenc termékét, a Beyond Burgert, amely, hogy „véresnek” tűnhessen, répát tartalmaz, ezer-számra adják el szupermarketekben és éttermekben. 

A Beyond versenytársa, az Impossible időközben együttműködést alakított ki a Burger King étterem-lánccal, és ott árusítja saját vegán változatát, a Whopper-t.

A termék piaci lehetőségeit jól mutatja, hogy a Nestlé és az Unilever is be kíván lépni ebbe a bővülő ágazatba.