Eltűnhet az üzleti osztály több járatról

Elemzések2021. okt. 26.Végh Zsófia

Számos légitársaság fontolgatja, hogy csökkenti vagy teljesen megszünteti bizonyos járatain az üzleti osztályt, köztük a Lufthansa, mely a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet a prémium turistaosztály fejlesztésére. Trendről azonban még korai beszélni; az Air France-KLM gépein a business class ülések száma változatlan marad, mondta lapunknak a társaság hazai vezetője.

Nem kell különösebb jártasság a légiközlekedésben ahhoz, hogy valaki lássa, az üzleti osztályok sínylették meg leginkább a járványt.

Az üzleti/tengerentúli utazás teljesen leállt, s bár lassan utazhatunk az Egyesült Államokba és hamarosan talán Ausztráliába is, a légiforgalom ezen része 2023-24 előtt nem áll teljesen talpra.

S ha be is indul, valószínűleg az üzleti utazás a korábbinál kisebb részt hasít majd ki. A légitársaságok egy része már most készül a váltásra, néhányan részben, de vannak, amelyek teljesen meg kívánják szüntetni az üzleti osztályt.

A Lufthansa is várhatóan erre az útra lép.

A prémium turistaosztály jelentősége nőni fog. Hogy az egyes osztályok mérete mekkora lesz, az, mint mindig, a következő évek keresletétől függ

mondta a növekedés.hu-nak Jörg Waber, sajtószóvivő.

A vállalat karbantartással és javítással foglalkozó divízióját, a Lufthansa Technik-et több légitársaság is megkereste, melyek az üzleti osztályt csökkentenék, hogy (további) pérmium turistaosztály üléseket tudjanak a kabinban elhelyezni, írja a Bloomberg.

A köztes osztály bevezetése, vagy bővítése, kifizetődő. Nagyobb fej- és lábtér, részben dönthető ülések, melyek az üzleti kabinok egyharmadát foglalják el.

Beépítésük tizedannyiba kerül és az üzleti osztálynál négyzetméterenként 40%-al jobb jövedelmezőségük

, mondja a Lufthansa.

Az American, a United és a Delta Airlines, a három legnagyobb amerikai légitársaság mellett az Emirates és a Finnair is bevezeti, bevezette járatain a prémium turistaosztályt. S bár eleinte többen attól tartottak, hogy az üzleti osztály utasai fogják az olcsóbb kategóriát igénybe venni, erre nem került sor: a prémium osztályt zömében a korábban turistaosztályon utazók használják.

Nem mindenki változtat.

Repülőgépeink fedélzetének átalakítása nem szerepel a tervek között egyetlen célállomás felé sem

nyilatkozta Kiss Ildikó, az Air France-KLM Magyarország vezetője.

„A KLM által üzemeltetett Boeing 737-800-asok kabinberendezését éppen most frissítjük, hogy modernebb, könnyebb legyen és ezzel is csökkenjen a gépek emissziója”, tette hozzá.

A légitársaság turista osztályán az összes járatot figyelembe véve az átlagosnál nagyobb, 70 százalékot meghaladó a kihasználtság, sőt, több járat teljes kihasználtsággal üzemel.

Az üzleti célú utazás lassan, de biztosan kezd el fejlődni, de nagyobb változást csak az interkontinentális utazási szabályok enyhítése hozhat. A prémium economy és business osztály foglaltsága az átlagostól alacsonyabb

mondta Kiss.

Az Air France pedig az elmúlt hetekben vette át első Airbus A220-300-as gépét, amellyel amellett, hogy jelentősen, 20 százalékkal tudjuk csökkenteni a fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, a fedélzeti szolgáltatás színvonalát is növeljük. Az A220-as kategóriája legtágasabb kabinjával rendelkezik, az ülések kiosztása, valamint a nagy ablakok is az utasok kényelmét szolgálja.