Ennyi az Audi befolyása a magyar gazdaságra
ElemzésekA győri Audi a magyar gazdaság meghatározó vállalata. A cég a magyar GDP 1,44 százalékát hozta létre 2016-ban. Az Audi magyar gazdaságra gyakorolt hatását komoly kutatásban vizsgálta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közpénzügyi Kutatóintézete. A győri önkormányzat alpolgármestere Fekete Dávid kezdeményezésére Európai uniós támogatásból kutatás indult ősszel a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közpénzügyi Kutatóintézetében az Audi makrogazdasági beágyazódásának mérföldköveiről, különös tekintettel az Audi szerepének alakulására a nemzetgazdasági kibocsátásban, költségvetésben, foglalkoztatási mutatókban, exportban, importban és a német vállalat várható jövőbeni terveiről. E kutatás több szempontból is különbözött a korábban a járműipari vállalatok makrogazdasági feltételrendszerét bemutató kutatásoktól. Leginkább abban, hogy Magyarország és az Audi kapcsolatát igyekezett a globális térben feltérképezni. Mivel elsősorban azt kívánta megvizsgálni, hogy Magyarország globális alkalmazkodásában és az Audi globális céljainak a megvalósításában az Audi magyarországi leányvállalata, a győri Audi Hungária Kft. milyen szerepet tölt be, mennyiben járul hozzá azok pozitív megvalósításához. Az Audi AG a világ negyedik legnagyobb gépkocsi gyártó csoportjának a Volkswagen konszernnek a tagja. Az Audi a Volkswagen-konszern tagjaként az egész világot behálózza leányvállalataival, Japántól Brazíliáig, Olaszországtól Ausztráliáig. Az Audi mintegy 1,9 millió autót gyártott a 2016-ban, ami azt jelenti, hogy a termelés volumene közel megduplázódott 10 év alatt. Amíg az ezredfordulón még csak három helyszínen, addig ma már az egész világra kiterjedt 16 gyárban folyik a termelés. Az első Németországon kívüli Audi gyárat, az Audi Hungáriát 1993-ban alapították Győrben, amely mára a világ egyik legnagyobb gépjármű motorgyárává nőtte ki magát. Az Audi immáron több mint 20 éve meghatározó szereplője a hazai gazdasági életnek is. Tevékenységi területe: motorok és motorkomponensek gyártása, gépjármű- és szerszámgépgyártás, műszaki fejlesztés. Az itt tervezett és gyártott szerszámgépek lehetővé teszik a karosszéria-részegységek geometriailag pontos egymáshoz illesztését a legmodernebb technológiával. A konszernen belül szinte az összes modellhez – Audi, Porsche, Seat, Škoda, Volkswagen – a győri Audiban készítenek szerszámgépeket. Az Audi Hungaria Motor Kft. győri gyárában fejleszt és gyárt motorokat az Audi AG és a Volkswagen-csoport más telephelyei számára is. Az Audi csoport összesen 1,927,838 jármű motort gyártott a 2016-ban. Ebből 1,926,638 darabot az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft.-ben Győrben. A győri Audi 1993-as alapítása óta Magyarország egyik legnagyobb exportőrévé és egyik legtőkeerősebb vállalatává nőtt. Az Audi Hungaria Kft. már évek óta Magyarország és Közép-Európa egyik legnagyobb árbevételt elérő vállalata. Hazánk gazdasága és ipara olyannyira függ az autóipartól, hogy a győri Audi-üzem nyári leállása komoly százalékpontokban mérhető a statisztikákban. Magyarország ma már elképzelhetetlen az Audi nélkül, ahogy a járműkonszern is elképzelhetetlen itteni tevékenysége nélkül a német konszernnek, a világ egyik legsikeresebb autógyárában a munka döntőrészét magyar emberek végzik, bizonyítva, hogy a magyar ipar ismét képes világszínvonalú termékek előállítására. A győri Audi árbevétele több mint egyötödével járult hozzá a magyar GDP-hez 2016-ban, a magyar GDP 1,44%-t létrehozva. Az Audi 1,11%-kal járult hozzá a magyar bruttó nemzeti jövedelemhez 2015-ben. Az Audi Hungaria Motor Kft. 10 év alatt az Audi konszern központi motorszállítójává vált. Az export-orientáció annyira nagy, hogy évek óta Magyarország legnagyobb exportőreként jegyzik a céget. Az Audi üzleti forgalmának majdnem 100%-át külföldön realizálja. Az Audi Hungária Motor Kft. árbevételének döntő része a Volkswagen konszern tagjai felé történő motor- és autóértékesítésből származik. A legjelentősebb vevő az Audi AG. Az Audi Motor Kft. kimagasló exportja jelentős mértékben pozitívan járul hozzá a magyar külkereskedelmi mérlegének alakuláshoz. Az Audi adta 2016-ban a teljes magyar export 8,08%-át. Az Audi 2016-ban összességében 34,8 milliárd forint adót fizetett be a magyar költségvetésbe ebből 2,1 milliárd forintot társasági adó, 11,1 milliárd forintot iparűzési adó és 21,6 milliárd forintot bérjárulékok formájában. A Bisnode üzleti információszolgáltató cég 2017. évi kimutatása szerint az AUDI Magyarország negyedik legnagyobb foglalkoztatója volt a Magyar Posta, a TESCO Globál és a Spar Magyarország után. Az Audi a versenyképessége folyamatos javítása érdekében állandóan fejleszti kutatófejlesztő kapacitását. Ennek szellemében hozta létre Győrben 2001-ben Motorfejlesztő Központját. Az Audi Szerszámgyára több technológiai eljárásával, mint például az alumínium lemezalakítás is a világ élvonalba tartozik. A német Audi AG 2017 januárjában bejelentett döntése szerint a cég legkisebb szabadidő-autójának, a Q3 modellnek a gyártása Martorellből Győrbe kerül át. Ezzel párhuzamosan új motorgyár is épül Győrben, amelyet még 2016. október 19-én jelentett be Peter Kössler, a vállalat ügyvezető elnöke. Győrben elkezdődött a felkészülés az Audi Q3 jövőbeni gyártására, ahol emiatt egy új karosszéria műhely is épül. A várhatóan 2018-ban kezdődő Q3 modell sorozatgyártáshoz szükséges új karosszériagyár építése 2017 júniusában kezdődött. A 2018-as pénzügyi évtől kezdődően Győrben elektromos meghajtású motorokat kívánnak majd előállítani, és ezért bővíteni kell a jelenlegi motorválasztékot. Ebből a célból már létrehoztak egy kompetencia központot, és elkezdődött a felkészülés a jövő évi sorozatgyártására. Felismerve a tudásközpontúság fontosságát a fejlesztési folyamatok, a kkv-k nemzetközi versenyképességének javítása érdekében Győr városa Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központot (FIEK) hozott létre, amelynek koncepcióját a győri Széchenyi István Egyetem, az Audi Hungária Motor Kft. és Győr Megyei Jogú Város önkormányzata közösen dolgozta ki. Az Audi leányvállalatai között 2016-ban kimagaslóan a győri leányvállalat bizonyult a legnyereségesebbnek 342 805 ezer euro nyereséget termelve, a második ebben a tekintetben az Audi Konzern Logistik volt 306 481 ezer euro profittal. A győri vállalat az AUDI összes profitja (2,066 millió euro) 6,03%-át adta 2016-ban. A győri Audi Hungaria Motor Kft. meghatározó tényezője a magyar gazdaság mellett a hazai társadalmi és kulturális életnek is. Az Audi Hungaria számára természetes az a szerepvállalás, hogy a kulturális és sportesemények támogatásával Győr polgárainak életminőségét javítsa. Miközben a két állam politikai vezetői közötti összhang korántsem nevezhető ma konfliktusmentesnek, addig a két ország gazdaságát meghatározó szereplők együttműködése kiváló és ebből mind Magyarország, mind pedig az Audi konszern fejlődése szempontjából jelentős haszon származik. Ez utóbbi kell, hogy legyen a jövő közös építésének a záloga. Novoszáth Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense