Fokozódik a gazdasági háború? A GM arra utasította beszállítóit, hogy vonják ki ellátási láncaikat Kínából
ElemzésekA General Motors iparági források szerint több ezer beszállítóját szólította fel arra, hogy tisztítsák meg ellátási láncaikat a kínai alkatrészektől. A lépés jól tükrözi az autógyártók növekvő frusztrációját a geopolitikai zavarok miatt, amelyek az utóbbi években komolyan megnehezítették működésüket.
A GM vezetői arra biztatják partnereiket, hogy találjanak alternatívát a kínai nyersanyagokra és alkatrészekre, hosszabb távon pedig teljesen számolják fel a Kínához kötődő beszállítói kapcsolatokat – írja a Reuters. Egyes beszállítók számára a vállalat 2027-es határidőt szabott a kínai beszerzések megszüntetésére.
Bár a GM már 2024 végén jelezte néhány partnerének a változtatási igényt, az erőfeszítések idén tavasszal kaptak új lendületet – épp akkor, amikor az Egyesült Államok és Kína között újra fellángolt a kereskedelmi háború. A vállalat vezetése szerint mindez az ellátási stabilizálását szolgálja.
A két nagyhatalom közötti feszültség az autóipar vezetőit 2025-ben gyakorlatilag válságüzemmódba kényszerítette.
Donald Trump amerikai elnök időszakosan bevezetett, majd visszavont vámjai, illetve a ritkaföldfémek és mikrochipek körüli bizonytalanság arra késztették az autógyártókat, hogy újragondolják évtizedes függőségüket Kínától – attól az országtól, amely eddig az egyik legfontosabb forrása volt az autóipari nyersanyagoknak és alkatrészeknek.
A gyártók és beszállítók egyaránt reagáltak Trump hazai beruházásokat ösztönző politikájára: többen elkezdték bővíteni az amerikai gyártókapacitásaikat. Ugyanakkor iparági vezetők szerint már nem csupán Trump politikai irányváltásáról van szó, hanem egy mélyebb, kétpárti egyetértésről, amely hosszú távon új alapokra helyezi az Egyesült Államok és Kína gazdasági viszonyát.
A GM mostani lépése elsősorban az Észak-Amerikában gyártott járművek alkatrészeit és anyagait érinti.
A cél, hogy a térségben gyártott autókhoz lehetőleg észak-amerikai üzemekből származó alkatrészeket használjanak – de a GM nyitott más, Kínán kívüli beszállítókra is.
A vállalat listáján Kína mellett olyan országok is szerepelnek, amelyek szintén amerikai kereskedelmi korlátozások alá esnek nemzetbiztonsági okokból, például Oroszország és Venezuela. A legnagyobb forrás azonban továbbra is Kína.
A GM már eddig is az egyik legaktívabb autógyártó volt a kínai függőség csökkentésében, különösen az akkumulátor-anyagok és a félvezetők terén.
A cég amerikai ritkaföldfém-kitermelővel lépett partnerségre, és befektetett egy nevadai lítiumbányába is, hogy jövőbeli elektromosautó-gyártását hazai alapanyagokkal biztosítsa.
Az új program azonban sokkal szélesebb körű: már az alapvető alkatrészekre és nyersanyagokra is kiterjed.
Shilpan Amin, a GM globális beszerzési igazgatója egy októberi iparági konferencián úgy fogalmazott: a folyamatos ellátási kockázatok miatt a vállalat már nem engedheti meg magának, hogy pusztán az olcsóbb országokat válassza.
A stabilitás és az átláthatóság vált a legfontosabb szemponttá – tudnunk kell, honnan jön az alkatrész, és mennyire van a kezünkben az irányítás
– mondta.
Vámháborúk árnyékában
Az Egyesült Államok és Kína ugyan október végén megállapodott egyes vámok és exportkorlátozások enyhítéséről Donald Trump és Hszi Csin-ping találkozóján, az autóipar vezetői mégis belefáradtak a kiszámíthatatlan kereskedelmi környezetbe.
A többéves termékfejlesztési ciklusokban gondolkodó iparág számára a politika hullámzása komoly kockázatot jelentenek.
A beszállítók már Trump első elnöksége idején is igyekeztek elkerülni a kínai importot a kivetett vámok miatt. 2025-ben azonban, közvetlenül Trump elnök második hivatalba lépése után, újabb szankcióhullám indult Kína ellen, amire Peking kemény válaszlépésekkel reagált.
Áprilisban Kína korlátozta a ritkaföldfémeket tartalmazó autóalkatrészek exportját, pánikot keltve az iparágban, amely gyors készletfelhalmozásba kezdett. Októberben Peking tovább szigorította az exportot, újabb elemekre is kiterjesztve a tilalmat.
Az ellátási láncok sebezhetőségére a közelmúltban újabb incidens hívta fel a figyelmet: egy szellemi tulajdonjogok körüli vita miatt Kína ideiglenesen leállította a holland Nexperia chipgyártó exportját, az iparágon belül ezért sokan attól tartanak, hogy hasonló esetek tömeges gyárleállásokat okozhatnak. Ugyanakkor Kína olyan mélyen beágyazódott az autóipari beszállítói hálózatba, hogy a kiváltása nem megy egyik napról a másikra.
