Hiába vagyunk büszkék a borkultúránkra, borozni már nem annyira szeretünk - A magyar inkább sörpárti
ElemzésekMíg a borfogyasztás az elmúlt évtizedekben visszaesett addig az ásványvizek forgalma szárnyal.
Itthon a csapvíz minőségével nincs semmi probléma, sőt a legtöbb helyen kifejezetten minőségi víz van bevezetve az otthonokba, mégis egyre felkapottabbá válik itthon a palackozott ásványvíz.
Rengeteg ásványvizet iszunk
Pedig a 90-es években még sznobnak nézték azt, aki a boltban vizet vásárolt, ma már viszont benne vagyunk Európa legnagyobb öt ásványvíz-fogyasztója között. Mindez részben annak a marketing bravúrnak köszönhető, amely itthon elérte, hogy az ásványvíz vásárlás a mindennapok részévé váljon.
A kereslet olyan meredeken emelkedik, hogy az utóbbi tíz évben majdnem a duplájára ugrott a fogyasztás.
Ez idő alatt az ízlésvilágunk is megváltozott. Egész 2016-ig a magyarok igazán a szénsavas termékeket szerették, ám öt éve megfordult a trend és azóta már a mentes áruk lettek az új nemzeti kedvencek.
Egy főre jutó átlagos évi fogyasztás (liter)
2010 | 2019 | |
Ásványvíz | 59,8 | 98,9 |
Szénsavas üditőitalok | 27,6 | 37,1 |
Gyümölcslevek | 13,0 | 12,7 |
Forrás: KSH
De a kontinensen az alkoholfogyasztás terén is az élvonalban vagyunk. Ezen a téren eleve a mi régiónk uralja a toplistákat. Az otthoni büdzséből a szeszes italokra a balti államokban költik el a legtöbbet, őket követik aztán a csehek, a lengyelek és a horvátok.
Mi ezek után jövünk a hatodik helyen. Nálunk a háztartások a kiadásaik 2,9 százalékát áldozzák alkoholra.
Ezzel pedig alaposan lekörözzük az EU-s átlagot, amely csak 1,6 százalékon áll.
Mindezt úgy, hogy olcsó piákra már egyre nehezebben nézünk rá. A fillérekért kapható kerítésszaggató pálinkák fölött egyre inkább elmegy az idő. Az olcsó sörök is kikopnak lassan a boltok és a kocsmák kínálatából.
Elmondható, hogy olcsó italáru már talán csak bortermékek között található azzal a széles választékkal, mint tíz évvel ezelőtt. A sörök között a gyártói kapacitás hiánya, a növekvő járulékos költségek elvitték a fókuszt a közepes, és drágább termékek irányába
mondta el a növekedés.hu-nak az ital-nagykereskedelemmel foglalkozó VIMPEX DRINK kereskedelmi igazgatója, Urbán Viktor. Hozzátette: az elmúlt 10 év távlatában a népegészségügyi termékadó is hatással volt az italfogyasztás átrendeződésére. Ez első sorban az olcsóbb, kommersz termékeket érintette hátrányosan, hiszen a fix űrmérték felárként jelentkezett a szeszfok kombinációjában.
Az előző évek gyártói magatartására jellemző, hogy az általános szeszgyártáson felül próbálnak márkákat építeni, és ezzel a közepes, és mind magasabb ár fekvésű termékek irányába húzni a fogyasztók pénztárcáját.
Sörnemzet vagyunk
Magyarország ugyan híres a borkultúrájáról, mégis a borfogyasztás jelentősen esett az elmúlt 50 évben.
1970-ben még 389 millió liter bort ittunk meg, 2007 óta azonban folyamatosan 300 millió liter alatt van a hazai fogyasztás. Sőt két éve már csak 205 millió liter bort döntöttünk le.
Egy főre jutó hazai borfogyasztás változása 1970 óta
Év | Egy főre jutó átlagos fogyasztás (liter) |
1970 | 37,7 |
1980 | 34,8 |
1990 | 27,7 |
2000 | 28,3 |
2010 | 23,4 |
2019 | 21,0 |
Forrás: KSH
Eleve sörből többet iszunk. A statisztikákat főleg a férfiak tornásszák fel, mivel a folyékony kenyérből ők majdnem háromszor annyit döntenek le, mint a nők.
Az erősebb nem tagjaiból, akik legalább hetente pattintanak maguknak egy kis sört, azok átlagosan heti 2,8 litert isznak meg belőle.
Egy átlagos sörfogyasztó néhány főbb demográfiai-társadalmi jellemzője, 2019
Kép és adatok forrása: KSH
A sörfogyasztás jellemzően a munkahét után szombaton ugrik meg igazán. Mivel egyre inkább kedveljük a különlegességeket a kézműves termékeket gyártó sörfőzdék a reneszánszukat élik. Ám úgy hogy közben a külföldi termékekből is egyre több fogy. Hisz most már a hazai forgalom több mint negyedét az importsörök teszik ki.
Mindenesetre az alkoholos italok marketingjét kialakítani manapság komoly kihívás.
A reklámok átalakultak. Az élettartamuk rövidebb, mint évekkel ezelőtt.
Az állandó ingeréhséggel mind újabb, és mind hatásosabb reklámokra van szükség, igen intenzíven ahhoz, hogy hatást váltson ki a fogyasztóban.
mondja Urbán Viktor.
Úgy tudjuk, hogy a jó marketingre főleg a pezsgőknek van nagy szüksége. Ugyan az utóbbi években érdemben nőtt a forgalmuk, de a többség még mindig csak ünnepek idején pezsgőzik. Ilyenkor is főleg az édes fajtát, amelyet a műfaj rajongói nem sokba néznek, mivel a buborékos italok koronázatlan királyaiból a champagne pezsgőkből például csak száraz létezik.
Ivás járvány idején
A pandémia első sorban az italvásárlás helyét befolyásolta. A vendéglátó egységek korlátozott nyitva tartása, majd zárva tartása a vásárlóközönséget az élelmiszerüzletek, trafikok, italdiszkontok, és a webkereskedelem irányába terelte. Az itt megvásárolt italokat pedig a háztartásokban fogyasztották el.
Urbán Viktor elmondása szerint ezt az időszakot talán két fő dolog jellemezte. Egyik oldalról a háztartásokban nem fogyaszt egy-egy személy ugyanannyi italt, mint amikor egy társaság összejön, és egy vacsora, zenés program esetében söröznek, boroznak, elfogyasztanak néhány röviditalt.
Tehát az egyszeri alkalommal elfogyasztott ital mennyisége csökkent.
Más megközelítésben az otthoni munkavégzés után, a kijárási tilalom alatt mikor a fogyasztó még véletlenül sem vezetett már este gépjárművet rendszeresebb, a hétköznapokra is sűrűbb italfogyasztás volt jellemzőbb, ha nem is az első esetben említett mennyiségben.