Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Állami ösztönzés nélkül versenyképtelen a villanyautó az USA-ban? 

Elemzések2 órájaReuters. Bertók T László

Ford Motor hétfőn bejelentette, hogy átalakítja termékportfolióját és több amerikai piacra szánt elektromos járműmodell gyártását megszünteti. E lépés a villanyautók piacáról történő kifarolások eddigi legdrámaibb példája – összegezett Nora Eckert, a Reuters Detroitból tudósító szakújságírója. A lépés jelzésértékű, mivel igazolja azokat az – eddig szélbe kiáltott – szakértői véleményeket, miszerint minden hajtásláncnak megvan a maga helye, a tisztán elektromosnak elsősorban a városi és elővárosi használatban.

A Ford bejelentette, hogy a Trump-adminisztráció gazdaságpolitikájára és az elektromos járművek iránti kereslet gyengülésére válaszul teljesen leállítja az elektromos F-150 Lightning nevű modelljének gyártási programját, amit egy újonnan kifejlesztendő, megnövelt hatótávolságú hibrid modellével helyettesít. A váltómodellben benzinmotor fogja tölteni az akkumulátort. A vállalat emellett jegeli az eredetileg utód modellnek szánt T3 kódnevű, következő generációs elektromos teherautójának, valamint több más, tervezett, akkumulátoros haszongépjármű projektjét is. 

„A piac az elmúlt néhány hónapban jelentősen megváltozott, ez ösztönzött bennünket arra, hogy meghozzuk ezt a döntést” – magyarázta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója a Reutersnek.

A Ford illetékese közölte, hogy a cég a tisztán elektromos hajtásláncról átáll a benzin- és hibrid modellek fejlesztésére, és ennek keretében több ezer új munkavállalót vesz fel. Ez azért is érdekes, mert a közeljövőben elbocsátásokra kerül sor egy közös tulajdonban lévő Kentucky-i akkumulátorgyárban.

Az autógyártó egyébként továbbra is arra számít, hogy az általuk értékesített hibridek, megnövelt hatótávolságú elektromos járművek és a tisztán elektromos járművek együttes globális aránya a jelenlegi 17%-ról 2030-ra éri el az 50%-ot – a fennmaradó rész továbbra is belsőégésű hajtásláncú lesz.

Az üzleti megfontolású lépést követően az Ford megemelte a 2025-ös, kamat- és adófizetés előtti korrigált eredményre vonatkozó előrejelzését a korábbi 6 milliárd dolláros tartományról 6,5 milliárd dollárra. Ennek hatására a Ford részvényei közel 1%-kal emelkedtek a tőzsdezárás utáni kereskedésben.

Trump politikája átformálja az elektromos járművek piacát

A Ford elmozdulása tükrözi az autóipar egyik lehetséges válaszát az akkumulátoros modellek iránti csökkenő keresletre. Ismeretes, hogy az autógyártók az évtized elején több százmilliárd dollárt fektettek elektromos járművek fejlesztésébe. Az elektromos átállás kilátásai jelentősen romlottak idén, miután Donald Trump kormánya megvonta az elektromos járművek szövetségi támogatását, és enyhítette a kipufogógáz-kibocsátási szabályokat, ami az autógyártókat a belsőégésű hajtáslánc variációkkal rendelkező autók gyártására ösztönzi. 

Támogatás nélkül nem kelendő a konnektoros

Az elektromos járművek amerikai eladásai novemberben mintegy 40%-kal estek vissza, miután szeptember 30-án lejárt a 7500 dolláros fogyasztói adójóváírás lehetősége, amely több mint 15 évig volt érvényben a kereslet élénkítése érdekében. A Trump-adminisztráció a júliusban elfogadott hatalmas adó- és kiadáscsökkentő törvényjavaslatába beillesztette az autógyártók által az üzemanyag-takarékossági előírások megsértéséért fizetett bírságok befagyasztását is.

A most leállított, európai szemmel nézve meglehetősen nagy méretű F-150 Lightning pickup első példánya 2022-ben gördült le a gyártósorról. A Ford eredetileg 200 ezer darabos értékesítéssel számolt a modell gyártási ciklusa során, ám az eladások nem a reméltek szerint alakultak. Idén novemberig mindössze 25 583 Lightningot tudtak értékesíteni, ami 10%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. A Lightning utódjának szánt T3 pickupot egy új, Tennessee állambeli komplexumban tervezték gyártani, és a Ford második generációs elektromos járműkínálatának zászlóshajója lett volna. Most azonban, hogy a legormótlanabb elektromos pickupok gyártását új fejlesztésű benzinüzemű és hibrid pickup-modellekre cseréli, ez az álom elszállt. A váltómodellek gyártását 2029-től a tennessee-i üzemben kezdik meg.

Tisztán elektromost csak a középkategóriába vagy attól lefelé

A jövőbeli elektromos járműkínálatában a vállalat a megfizethetőbb, kisebb villanyautó modellekre helyezi a hangsúlyt, amelyeket a kaliforniai Skunkworks nevű fejlesztőcsapat tervez. Ford elképzelése szerint az első Skunkworks-féle modell ára körülbelül 30 000 dollár lesz, az értékesítés pedig 2027-ben indul. Ezt a középkategóriás elektromos kisteherautót a louisville-i üzemében gyártja majd, Kentuckyban.

„Ahelyett, hogy további milliárdokat költenénk nagy elektromos járművekre, amelyeknek most nincs nyereségességi útjuk, ezt a pénzt a magasabb hozamú területekre csoportosítjuk” – mondta Andrew Frick, a Ford benzin- és elektromos járműüzemeltetési vezetője.

Az év elején a Ford azt nyilatkozta, hogy várhatóan nagyjából 5 milliárd dolláros veszteséget fog elszenvedni az elektromos jármű üzletágában idén, ami nagyjából megegyezik a 2024-es veszteséggel.

A GM és a Stellantis is visszafogja a villanyautó termelését

Az elektromos autók amerikai eladásainak visszaesése miatt azok az autógyártók, akik korábban lóhalálában igyekeztek az elektromos modelljeiket piacra dobni, most a vásárlók érdeklődésének csökkenésével szembesülnek. A Fordhoz hasonlóan sok patinás gyártó tér vissza a benzin- és hibrid hajtásláncokhoz, miközben szűkítik elektromos autókínálatukat, igyekezve mérsékelni a veszteségeiket. General Motors még októberben módosította elektromos járműgyári terveit, míg a Stellantis is visszalépett néhány elektromos járműre vonatkozó tervétől és inkább a hibridekre koncentrál a jövőben.

A hagyományos autógyártók között a Toyota Motors most nyugodtan előállhatna azzal, hogy „bezzeg én megmondtam”, hiszen kezdettől a hibridekre való áttérése koncentrált, a bekövetkezett folyamatok pedig őket igazolták. A hibridek gyártásában piacvezető japán cég ugyanis az iparág – sokak véleménye szerint mesterségesen gerjesztett – elektromosjármű-eufóriája idején is a hibrid technológia létjogosultságát hangsúlyozta.

Persze semmi sem fekete-fehér, hiszen az új helyzet akár még jól is jöhet az olyan kizárólag elektromos verdákat gyártó cégeknek, mint amilyen a Tesla, hiszen ha képesek a hibrid-alternatívával szemben „jóárasítani” termékeiket, elemzők szerint még akár növelhetik is saját piaci részesedésüket. Pláne, ha a kínai konkureseket sikerül távoltartani az amerikai féltekétől.