Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Készlethiány és hosszú várakozási idő jellemzi az ünnepi vásárlást

Elemzések2021. dec. 13.Végh Zsófia

A legnépszerűbb mobiltelefonokból, IT-termékekből, konzolokból már most is szűkös a készlet a hazai áruházakban. A várakozási idő bizonyos termékek esetében egy hónap is lehet – előfordulhat, hogy karácsonyra sem érkezik meg a megrendelt árucikk.

A kiskereskedők éves forgalmának durván harmadát adó Black Friday és az adventi időszak előtt már most készlethiánnyal küzd sok áruház. Nem számít, hogy olcsó (gyorsan fogyó) vagy prémium termékről van szó; nem, vagy csak hosszas utánajárást követően lehet bizonyos termékeket beszerezni.

A kínálat a fizikai üzletekben is szűkös, előfordul, hogy egy boltban legfeljebb egy termék érhető el, vagy annyi sem. Az online vásárlók még remélhetik, hogy az elővásárlás vagy ilyen igény leadása után hozzájutnak az adott termékhez, ám a rendszer gyakran a „megrendelhető” kihagyásával ugrik a „nincs készleten” jelzésre.

A várakozási idő itthon egy hónap is lehet – előfordulhat, hogy karácsonyra sem érkezik meg a megrendelt árucikk.

Műszaki cikkek esetében még rosszabb a helyzet. Az iPhone legújabb sorozatának érkezésével az előző generáció legtöbb darabja eltűnt a nagyobb forgalmazók polcairól, ám az új vonal bizonyos modelljei sem érhetőek el.

A Telenor ügyfélszolgálata például egyetlen budapesti üzletben sem talált bizonyos készüléktípusokat. Értesítésre feliratkozhat, aki optimista, de mivel világszinten akadozik az ellátás, nem tudják, mikor lesz kapható.

„Mint minden piaci szereplőt az iparágban, a Telenort is érinti a gyártóknál tapasztalható ellátási lánc probléma”, mondta lapunknak a Telenor Magyarország.

A vállalat ezért a portfolió diverzifikálásával, szélesítésével és helyettesítő termékek bevezetésével enyhíti ennek hatását.

„Megtettük a szükséges lépéseket, hogy ügyfeleink a megszokott minőségű szolgáltatást kapják tőlünk és az intenzívebb, kiemelt kereskedelmi időszakokban is mindenki megtalálja a számára megfelelő felhasználói élményt nyújtó készüléket”, teszik hozzá.

A járványhelyzet miatt nehézkesebbé váló nemzetközi szállítás miatt a legnépszerűbb mobiltelefonokból, IT termékekből kialakulhat ideiglenes hiány, terméktípusok általános elérhetetlenségére szerencsére nem kell számítani

írta kérdésünkre az eMag és az extreme digital.

„A globális chiphiány valós jelenség, hatásai nálunk is érezhetők. Szerencsére a magyar piac legnagyobb szereplőjeként elől állunk a gyártók listáján, viszonylag nagy mennyiségeket tudunk rendelni, így a karácsonyi szezonban nem számítunk általános termékhiányra, legfeljebb arra, hogy egy-egy modell időszakosan nem lesz elérhető.”

Tavalyhoz képest ugyan valamelyest javult a helyzet, még mindig nagyon korlátozott készletek állnak rendelkezésre a Playstation 5 és az Xbox Series X konzolokból


Piackutatók a „hibrid vásárlást” nevezik a szezon kiskereskedelmi trendjének – a vásárlók sokáig, fizikai és online üzletekben kutatnak egy-egy árucikk után. Egy vásárló átlagosan 9 platformot is megjár, mire megtalálja a terméket, derül ki a Salesforce piackutató felméréséből.

„Tavaly a legnagyobb problémát az ún. „utolsó mérföld” jelentette; a futárszolgálatok túlterheltsége miatt a kereskedők leginkább a kiszállítással küzdöttek. Idén az „első mérföld”, a termék helyi ellátási láncba történő eljuttatása problémás”, nyilatkozta Rob Garf, a Salesforce alenöke.

Hazai piaci várakozások szerint a fizikai üzletek jelentősége nőni fog az ünnepi időszakban, amit a kevésbé szigorú járványügyi intézkedések mellett a fogyasztói szokások indokolnak. Itt azok a kereskedők járnak jól, akik időben léptek és nagy áruházi készletet halmoztak fel, mert a beszerzési és a kiszállítási problémák kevésbé érintik őket. 

A hiányos készlet mellett áremelkedéssel is számolni kell.

A gyártás, a szállítás és a munkaerő költségeinek növekedése miatt világszinten a fogyasztók átlagosan 20%-al többet fizetnek az ajándékokért idén karácsonykor, mint tavaly.

Az áremelkedés a magyar fogyasztókat sem kíméli – eltekintve néhány hazai tulajdonú vállalattól, mely hajlandó kisebb árréssel dolgozni és a különbözetet „benyelni”, a többség beépíti az extra költségeket az árba.

A helyzet várhatóan jövőre sem javul. A közelmúltban az Apple legnagyobb, és világszinten is a legjelentősebb elektronikai alkatrész beszállító, a Foxconn úgy nyilatkozott, a chiphiány a jövő év második feléig tart, s a gyártók még többet küszködnek majd az ellátáshiánnyal.