Érdekes és tanulságos felmérésről számoltak be friss, szeptemberi írásukban a BCG kutatói. (Boston Consulting Group: The Widening AI Value Gap). Azt vizsgálták meg egy nemzetközi mintán, amelyben Észak-Amerikából, Európából és Ázsiából összesen 1250 cég szerepelt, hogy milyen eredményt értek el a mesterséges intelligencia bevezetésével.
Eredménynek a bevételek növekedését, a költségek csökkenését és a termelékenység javulását tekintették.
Azt találták, hogy a cégek csupán 5 százaléka ért el jelentősebb eredményt. 35 százalék arról számolt be, hogy ért el eredményeket, de azokat kevesellte, és az előrelépés tempójával sem volt elégedett. 60 százalék viszont jóformán semmi, vagy egészen minimális hasznát látta az AI bevezetésének, ami semmiképpen nem volt arányban a befektetésekkel.
Ami az ágazati arányokat illeti, a leginkább a szoftverfejlesztésben, a telekommunikáció területén és a pénzvilágban (fintech) működő cégeknél jelentkezett nagyobb haszon, legjobban lemaradva pedig a vegyipar, építőipar és a ruha/divatipar területén működő vállalatok voltak.
Földrajzi elhelyezkedés tekintetében jó eredményeket elsősorban az észak-amerikai cégek tudtak felmutatni, ezeket követték az ázsiaiak és csak ezután jöttek az európaiak.
A cégeken belül az AI alkalmazásából a többletérték döntő többsége a kereskedelem, marketing, az árképzés, a gyártás és az előre tervezhető karbantartások területén jelentkezett.
Mi jellemezte a sikeres alkalmazókat?
Elsősorban a felsővezetés teljes elkötelezettsége jelent meg fontos előrevívő tényezőként. Ezzel együtt járt a világos és kellőképpen részletes bevezetési tervek elkészítése, a várható eredmények és költségek megtervezése és a munkavállalók átképzése. Egyes cégek például arról számoltak be, hogy rövid idő alatta a munkavállalók több, mint felét kellett teljesen átképezni. De emellett szükség volt új szakemberek megszerzésére is.
Végül pedig „AI-fogadóképessé” kellett tenni a szervezetet: a folyamatok teljes áttervezésére, új motivációs rendszerek kialakítására is szükség volt. Végül elengedhetetlen volt a jó minőségű, megfelelő forrásból származó és elegendő adat, valamint az adatelemző képesség megléte is.
A BCG kutatói úgy fogalmaznak, hogy a siker 70 százalékban ember- és folyamatfüggő, és csak 30 százalékban határozzák meg a technológiák, az algoritmusok.Ezért a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy azok a cégek, amelyek úgy ugranak bele jelentős AI beruházásokba, hogy előtte nem készítik fel megfelelőn a céget, azaz nem építik ki a szükséges vezetői, munkavállalói és szervezeti képességeket, azok AI beruházásai valószínűleg kudarcra vannak ítélve.
Viszont az is valószínű, hogy azok a cégek, amelyek kimaradnak, versenyképességben is lemaradnak – figyelmeztetnek a kutatók.
(A "The Widening AI Value Gap" című cikket a felmérést végző 15 kutató jelentette meg. Elérhető a https://media-publications.bcg.com/The-Widening_AI-Value-Gap-Sept-2025.pdf honlapon)
