Nagy a baj a budapesti taxis piacon
Elemzések„Nehéz megjósolni, mikor fog visszarendeződni a taxis piac. Mondhatnék heteket, hónapokat, vagy akár éveket is, de ezek csak találgatások lennének" – nyilatkozta Németh Zoltán, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke a növekedés.hu-nak.
Lassan nosztalgiával lehet visszagondolni azokra az időkre, amikor Budapesten egyetlen telefonhívás után rendre pár perc alatt taxihoz lehetett jutni.
A hozzánk eljutott beszámolók alapján mostanság kérni egy fuvart néha olyan, mint benevezni egy szerencsejátékra. Ha az embernek mázlija van, akkor még most is előfordul, hogy hamar ott a sárga autó. De ha rosszul jön ki a lépés, mert mondjuk épp csúcsidő van, akkor előfordul, hogy a diszpécser közli: késve vagy egyáltalán nem tudnak kocsit küldeni.
Volt, aki lapunknak arról panaszkodott, hogy sokszor már az se segített, ha napokkal korábban leadta a rendelést.
Különösen nagy a baj, ha épp sokan akarnak négykerekűre pattanni, mert mondjuk ünnepnap van. Ilyenkor aztán kész művészet taxihoz jutni.
Egy névtelenül nyilatkozó taxis a növekedés.hu-nak elmondta: az ügyfelek van hogy direkt jelzik, hogy a városon kívülre fognak utazni, mert észrevették, hogy így van ahol könnyebb taxihoz jutni. Aztán a fuvar elején derül ki, hogy valójában csak pár utcányit akarnak menni.
A bajok elsődleges okaként sokan a nehéz közlekedési helyzetet jelölik meg.
Ahogy megírtuk már tavaly ősszel is gondot jelentett, hogy oda, ahova korábban úgy 5 perc volt az út, a kiszállás akár 20 percig is eltarthat. Nem ritka, hogy emiatt a leadott rendeléseket időközben lemondták a kuncsaftok.
Sofőrhiány
„A pandémiás helyzetnek köszönhetően sokan hagyták abba a taxizást, és kerestek más munkalehetőséget, mert nem látták biztosnak megélhetésüket a taxis piacon. Ahhoz, hogy egy kezdő vállalkozó felépítse a vállalkozását (autó vétel, sárgítás, taxis vizsga, taxióra beszerelés stb.) több milliós kiadást eredményez,
amiből a legnagyobb pénzügyi terhet a gépkocsi beszerzése jelenti.
Ahogy azt az autópiacon is látni, a használtautó árak olyan szintre emelkedtek, hogy az a gépjármű, ami a taxizáshoz előírt szabályoknak megfelelne, közel 5-6 millió forintos költséget jelent a taxisnak, és akkor még nem számoltuk az előbb említett költségeket az autó árán kívül.
Olyan vállalkozókra lenne szüksége a piacnak, akik most kezdenének el taxizni, de sajnos ezekkel a feltételekkel kevesen rendelkeznek” – mondta el Németh Zoltán a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke a növekedés.hu-nak.
Hozzátéve, hogy sokakat a bizonytalanság tántorít el a taxizástól. Hisz a Covid alatt látható volt, hogy egy 30-40 százalékos fuvarszám csökkenés is már veszteségessé tette a taxis vállalkozásokat.
Sokan attól tartanak, hogy egy újabb hullám olyan korlátozásokat hoz magával, amely miatt a megélhetésük veszélybe kerülhet. Hogy a taxis piac visszarendeződésére miként fog sor kerülni azt nehéz megjósolni.
Mondhatnék heteket, hónapokat, vagy akár éveket is, de ezek csak találgatások lennének. A számok azt mutatják, hogy közel 7000 taxisból, most alig 5000 taxis maradt
mondta Németh Zoltán. A problémákat hasonlóan látják a Boltnál is.
"Az elmúlt hónapokban a felhasználók részéről is jóval nagyobb kereslet tapasztalható, ugyanakkor összetett kérdésről van szó. A pandémia következtében sokan elhagyták a pályát, mivel a vírus kezdetekor a taxisofőrök nagy része a korlátozások miatt lényegesen kevesebbet tudott dolgozni - több korábbi sofőr máshol helyezkedett el, és sokan kivárnak a visszatéréssel a bizonytalan járványhelyzet következtében" - mondták el a lapunknak. Ugyanakkor a társaságnál kiemelték:
A Bolt sikerrel vette a kihívásokat, jelenleg Budapest egyik legnagyobb és jelenleg is folyamatosan növekvő flottájával rendelkezünk. Sofőrjeink száma mostanra nem csak elérte, de jelentősen meg is haladta a járvány előtti szintet.
A Főtaxi közben a kihívásokra a taxisbarát informatikai fejlesztések mellett tagdíjcsökkentéssel, az elektromos autókkal dolgozóknak nyújtott kedvezményekkel, bérelhető villanyautókkal, az üzleti megrendelői kör bővítésével és új szolgáltatások bevezetésével reagált.
"Azzal is igyekszünk új kollégákat toborozni, hogy a belépők számára extra tagdíjkedvezményt, a hűségidőt vállalók számára pedig lehetőséget biztosítunk arra, hogy a kötelező továbbképzést és vizsgát kedvezményes áron vehessék igénybe" - mondták el a növekedés.hu-nak.
Köztudott, hogy a koronavírus-járvány a leggyorsabb és talán legmélyebb hatást a taxis személyszállítási ágazatra mérte. A csökkenő forgalom miatt nagyon sokan elhagyták a szakmát vagy felfüggesztették tevékenységüket.
A fokozatosan újraépülő utasforgalom miatt ez ma már azt jelenti, hogy Budapesten a csúcsidőszakokban egyre nehezebb taxit kapni. Kiemelt jelentősége van annak, hogy megtartsuk és visszatérésre ösztönözzük taxis partnereinket
árulták el a Főtaxinál. Hozzátéve, hogy a mostani helyzetet részben a portfoliójuk bővítésével kezelik. Keresik az új üzleti lehetőségeket. Ilyen új terület a csomagküldési szolgáltatás, melyet épp most indítanak el.