Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

500 forintos napi útdíjat javasol a Levegő Munkacsoport

Hírek2021. szept. 23.Növekedés.hu

Rövid idő alatt be lehetne vezetni egy napi 500 forintos úthasználati díjat a Budapest határát befelé átlépő gépjárművekre. A Levegő Munkacsoport azt valószínűsíti, hogy egy ilyen díj hatására egy időre megszűnne a forgalmi dugók jelentős része, javulna a levegő minősége és kissé fellélegezhetne a város.

A napi Budapest-matrica könnyen bevezethető lenne a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már meglévő és eddig is hatékonyan működő rendszerével, jelentősebb beruházások nélkül. Egyúttal hasznos tapasztalatokat lehetne gyűjteni arról, hogy a behajtási díj mennyire tudja javítani Budapest közlekedését és környezeti állapotát.

Budapesten és környékén évente több mint 3000 ember korai halálát és mintegy 3 millió megbetegedést okoz a légszennyezés. A gépjármű-közlekedés okozta környezeti és egészségi károk becslések szerint meghaladhatják az évi 1000 milliárd forintot. Olyan intézkedésre van szükség, amellyel gyors ütemben csökkenthetők ezek a súlyos veszteségek. Az általunk javasolt behajtási díj ilyen intézkedés

– jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Egy napi 500 forintos behajtási díj minden bizonnyal érdemben csökkentené Budapest gépjárműforgalmát. Ugyanakkor a tömegközlekedésre sem hárulna elviselhetetlen többletteher. Tovább lehetne javítani a helyzeten, ha megfelelő feltételeket biztosítanak a telekocsizásra. A havi szinten egy tömegközlekedési bérlet árával nagyjából megegyező mértékű behajtási díj tudatilag és szakmai szempontból egyaránt elő tudná készíteni az általunk már évek óta javasolt kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését is

– tette hozzá Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse.

A napokban zajló Európai Mobilitási Héthez kapcsolódva a Levegő Munkacsoport szeptember 22-én, szerdán az Európai Autómentes Napon a Madách téren demonstrált: stílusosan a XXI. századi ember tragédiájára kívánták felhívni a figyelmet.

Arra, hogy túl sok gépjárművet engedünk be városainkba, a sok autó pedig légszennyezésével, zajával, területfoglalásával és baleseti kockázataival rontja mindannyiunk életminőségét. Az egészségesebb és élhetőbb országért tennünk kell, ki kell követelnünk magunknak, hogy a politikusok meghozzák a szükséges döntéseket.

A civil szervezet a témában petíciót indított. Azt szeretnék elérni, hogy a főváros vezetése készíttessen egy megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti útdíj bevezetéséről. A petíció ITT érhető el.