Államtitkár: A világ 25 leginnovatívabb országa közé kerüljön Magyarország 2030-ig

Hírek2024. feb. 29.MTI

A kormány célja, hogy Magyarország 2030-ra Európa 10 és a világ 25 leginnovatívabb országa közé tartozzon, legyen egyeteme a világ top 100-as mezőnyében, és legalább három egyeteme tartozzon az Európai Unióban a 100 legjobb közé - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára.

Vitályos Eszter a Saint-Gobain Hungary Kft.-nél tartott sajtótájékoztatón - amelyen bejelentették, hogy a vállalat csatlakozik a Tanítsunk Magyarországért programhoz - kiemelte, a tárca egyik alapvető célja, hogy a családban nevelkedő, a közoktatásban, majd a felsőoktatásban tanuló fiatalokból egy nap önálló, a szűkebb és tágabb közösség javát szolgáló felnőttek lehessenek.

Az államtitkár, aki a térség fideszes országgyűlési képviselője, azt mondta, azért is hiánypótló ez a program, mert az általános iskolás diákokat egyetemistákkal kapcsolják össze.

A diákok összekapcsolása a hagyományos tanár-diák viszonynál bizalmasabb kapcsolatot eredményezhet mentor és mentorált között - fűzte hozzá Vitályos Eszter.

Elmondta, a tehetségek felkarolásának három fázisa van: az első a tehetségkutatás, a második a tehetséggondozás, a harmadik pedig a tehetségmenedzsment.Az első a nevelők feladata, hogy felfedezzék a tehetségeket; a második a mentoroké, hogy hasznos tanácsokkal, jó meglátásokkal és jó példákkal segítsenek; a harmadik pedig a minisztérium feladata, hogy biztosítsa a program infrastrukturális feltételeit - tette hozzá az államtitkár.

Kitért arra, hogy a kormány fontosnak tartja a versenyképes szakképzést is, ezért azt szeretnék, hogy 2030-ra minden általános iskolás gyermek szakmát szerezzen vagy tanuljon tovább valamelyik felsőoktatási intézményben.

György László, a program koordinációjáért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy vannak olyan, munka- és továbbtanulási lehetőségektől távol lévő településeken élő gyermekek, akik 14 éves korukig, vagy amíg el nem végzik az általános iskolát, nem hagyják el a településüket, ezért középfokon 54 százalékban lemorzsolódnak.

Ezek a fiatalok megpróbáltatásként élik meg az új közösségekbe való beilleszkedést és a rendszeres utazást is.

Egyetemisták segítik őket megismerni a településen kívüli világot - fűzte hozzá.

A kormánybiztos úgy fogalmazott, hogy a programmal a munkaerőpiacra segítik a vidéki munkaerőtartalékokat.

Társadalmi szempontból az a cél, hogy minden gyermek képes legyen a benne rejlő tehetséget kibontakoztatni lakóhelyétől függetlenül - fűzte hozzá.

A program részeként az elmúlt négy évben 21 egyetem, 100 általános iskola és 900 egyetemista mentor foglalkozik 4000 általános iskolással; az iskolások teljesítménye, szorgalma és magatartása is szignifikánsan javul - közölte György László.